Homeworld 2 – první dojmy

  12:00aktualizováno  17. září 3:17
Je pěkné číst si v PR textech popisujících změny a vylepšení, ke kterým dojde v pokračování revoluční vesmírné RTS Homeworld. Něco úplně jiného je ale zkusit si je v praxi… Recenze bude následovat již brzy!

Homeworld 2

HOMEWORLD 2
Výrobce: Relic
Vydavatel: Vivendi
Datum vydání: 16.9. (US) / 26.9. (UK)
Homepage
Tým Relic má zatím na svědomí pouze dvě hry, přesto se jedná o vývojářské studio s velkým jménem. K němu pomohla především v roce 1999 vydaná vesmírná RTS Homeworld, která ukázala, že tři rozměry ve strategii lze chápat nejen jako polygonové modely, terén, avšak jinak v podstatě stále plochou mapu – 3D může také znamenat naprostou volnost pohybu ve vesmírném prostoru. Přitom vše šlo vcelku snadno ovládat a takřka filmové zpracování dalo hře potřebnou šťávu. Druhou hitovkou z dílny Relicu pak byla taktéž realtimovka, avšak úplně jiného ražení – Impossible Creatures (dříve též Sigma nebo Adventures of Rex Chance). Zde šlo hlavně o genetické manipulace a tvorbu vlastní armády z různých zvířat. Nápad bezesporu perfektní, provedení už ale trpělo nedostatkem skutečné strategie a nutnosti taktického uvažování. V současné době se ale o Relicu hovoří opět už jen v souvislosti s Homeworldem. K vydání se totiž chystá jeho pokračování – a slibuje zážitek mnohem úžasnější, efektnější a spektakulárnější. Trochu o tom napověděla i nedávno vydaná hratelná demoverze

Homeworld 2Ve vesmíru je místa dost
Parafráze na Jaromíra Nohavicu z alba Tři čuníci se výtečně hodí k největšímu plusu hratelnosti Homeworldu 2. Podobně jako v jedničce i zde půjde o taktické bitvy odehrávající se mezi planetami, slunci, mlhovinami či asteroidy ve 3D prostoru. Díky jednoduchému ovládaní je možné jednotky posílat nejen v horizontální rovině po mapě sem a tam, ale též vertikálně a překvapit tak protivníka nečekaným úderem zespodu či shora. Taktické možnosti, které se jen díky tomu nabízejí, jsou obrovské. Navíc Homeworld 2 disponuje velmi podobným, avšak rozšířeným a vylepšeným arzenálem lodí, které slouží vždy k určitému účelu. Průzkumníci se hodí pro objevování mapy, stíhače proti pomalejším nepřátelským lodím, bombardéry zase proti velkým a bezbranným plavidlům, nechybí velké fregaty a řada lodí se speciálním určením. Neexistuje nejsilnější jednotka a je třeba dynamicky nasazovat na správná místa správná plavidla, jinak si na hráči slušná umělá inteligence doslova a do písmene smlsne, jak dokázal první zkušební souboj ve skirmish módu, jenž je v demu taktéž přítomen. Po samotné herní stránce ale není až tolik změn, taže ze všeho nejzajímavější asi bude nová kampaň.

Homeworld 2Proč už nás nenechají na pokoji?
Život je nespravedlivý. Jen málokdo by se opovážil tvrdit, že po útrapách spojených s návratem na domovský svět nemají už Hiigarané nárok na trochu toho klidu, domácí pohody, vysedávání u bedny a plození dětí. Jenže – Bůh, či jiná kosmogonická bytost, která svět Homeworldu řídí, se rozhodla jinak. A to tak, že na ně pošle brutální invazi agresivní, drsné a nekompromisní rasy Vaygrů. To vše je naznačeno ve výpravném a na pohled úchvatném intru, po němž se rozjede už samotná hra. Ve dvou misích, které jsou obsahem dema, hraje hlavní roli nová, nádherná mateřská loď Pýcha Hiigaru, která má být právě spuštěna, a proto je potřeba provést řadu testů, které vyzkoušejí, zda je již schopna samostatného, plného provozu. To je první část mise, která by si zasloužila spíše místo v některém z tutoriálů – ale jen po prvních pár minut, neboť pak se vše zvrtne a náhlá a prudká invaze Vaygrů zničí všechny iluze o hladkém spuštění. Ve druhé misi se pak jednotky Hiigaranů snaží ochránit jednak mateřskou loď, jednak šest transportů s posádkou blížících se k ní, aby obsadili potřebná místa. Obě mise jsou poměrně často přerušovány úchvatnými FMV sekvencemi, dynamicky se mění a neustále přinášejí něco nového – po stránce designu se tady Relicové opravdu vytáhli.

Homeworld 2Věčný spor mezi teorií a praxí…
…tentokrát dopadl pro hráče velmi příznivě. Slibované kosmetické úpravy herního systému dopadly na jedničku. Opět se zde v omezené a nijak zvlášť iritující míře těží, v mateřské lodi vyrábějí jednotky a hlavně a především, bojuje v neomezeném prostoru. Novým prvkem je rozčlenění velkých lodí na několik podsystémů, kdy je kupříkladu možné křižníku zničit výrobnu stíhačů a tím zabránit přílivu posil, aniž by bylo nutné ničit celý křižník. Totéž platí pro mateřské lodi. Je to příjemná změna – a navíc se tím do hry přidává lehký stavební a upgradovací prvek. Podobně bezvadně dopadly úpravy interface. Zatímco Homeworld 1 využíval kombinace myši a klávesnice, dvojka se ovládá výhradně myší, a to velmi intuitivně a snadno. Posouváním kurzoru se posouvá obraz, kolečko zoomuje, stisknuté pravé tlačítko a následný posun myši pak ovládá rotaci obrazu. Zadávání příkazů jednotkám pak funguje tak, že se nejprve označí pravým tlačítkem cílové místo v horizontální rovině a následně levým lze ovlivnit třetí osu. Je to prosté a člověk si rychle zvykne.

Homeworld 2Kvalitní prezentace je nezbytností
V dnešní době už hře nestačí k úspěchu jen chytlavá hratelnost a jeden dva dobré nápady. Kdo chce prodat miliony kopií, musí nabídnout též výjimečné grafické zpracování a kvalitní ozvučení. Homeworld 2 vypadá v řadě momentů naprosto kouzelně. Možná jsou mlhoviny až trochu moc efektní, planety až příliš nádherné a zbytek vesmíru spektakulární, ale pro oko je to rozhodně příjemnější, než čerň občas přerušená nějakým tím bílým bodem. A modely lodí, opět obohacené o řadu polygonů a ještě lépe vyřešené po stránce designu, si zaslouží absolutorium. A protože zvuková stránka je neméně kvalitní (hudbu tvořil stejný skladatel jako u jedničky a je to znát), dá se říci, že ani audiovizuálně hra rozhodně nezklamala.

Po pravdě řečeno, Homeworld 2 byl v redakci BonusWebu jednou z nejnetrpělivěji očekávaných strategií. Očekávání byla vysoká, ale demoverze ukázala, že aby Relic své věrné fanoušky zklamal nějakým nevydařeným kouskem, musel by odvést hodně práce při destrukci funkčních a zábavných herních mechanismů doprovázených snadným ovládáním, slušnou AI počítače a parádní grafikou.

Homeworld 2 Homeworld 2

Autor:
 
Témata: Asteroid, Slunce

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Třicet minut hrůz i nadšení. Dojmy z demoverze remaku Resident Evil 2

Resident Evil 2 (2019)

Remake hororové klasiky Resident Evil 2 se nezadržitelně blíží. Kdo už se nemůže dočkat vydání, najde dočasnou útěchu v...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

Další z rubriky

Řežba, která nás rozsekala. Dojmy z hraní Devil May Cry 5

Devil May Cry 5

Hyperakční série Devil May Cry se vrátila z pekla a její nejnovější díl ukazuje, jak moc je stále cool. Je to ideální...

Třicet minut hrůz i nadšení. Dojmy z demoverze remaku Resident Evil 2

Resident Evil 2 (2019)

Remake hororové klasiky Resident Evil 2 se nezadržitelně blíží. Kdo už se nemůže dočkat vydání, najde dočasnou útěchu v...

Fear the Wolves by chtěl být multiplayerovým Stalkerem. Ale není

Fear the Wolves

Kombinace fantastického světa kultovního Stalkera a populárního žánru battle royale vypadá jako geniální nápad....

Porodní dům v ČR: Bude stejně úspěšný jako v zahraničí?
Porodní dům v ČR: Bude stejně úspěšný jako v zahraničí?

Nikdy nelze přesně naplánovat, jak bude porod probíhat. V zahraničí už řadu let fungují porodní domy jako alternativa klasické porodnice a domácího porodu. Jaké jsou přínosy a rizika těchto zařízení?

Najdete na iDNES.cz