Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Heroes of Might & Magic 4 – první dojmy

  12:00
Série tahových strategií z fantasy prostředí Heroes of Might & Magic patří mezi nejlepší hry, které se kdy na počítačích objevily, takže není divu, že se spousta lidí těší na blížící se čtvrté pokračování. Díky shodě okolností jsme měli možnost ozkoušet si tuto hru na vlastní kůži a rádi se s vámi podělíme o své dojmy a pocity…

Heroes of Might & Magic IV Asi nejsem sám, pro koho je titul Heroes of Might & Magic IV nejočekávanější tahovou strategií tohoto roku a jednou z nejočekávanějších her vůbec. Série Heroes of Might & Magic si svými třemi díly a několika datadisky získala srdce mnoha pařanů, a to zejména díky pěkné grafice zasazené do oblíbeného fantasy prostředí, vývoji hrdinů a dalším RPG prvkům, vysoce zábavným bojům a skvělé hratelnosti jako takové. Hru mají na svědomí společnosti 3DO a New World Computing, z jejichž dílny pochází i oblíbená RPG sága Might & Magic. Již nějakou dobu se všichni fanoušci mohou těšit na konec března, což by měl být termín vydání čtvrtého dílu HOMAM nejen ve světě, ale i v ČR. Velmi potěšitelný je i fakt, že hra u nás díky firmě CD Projekt vyjde kompletně v češtině, o distribuci v maloobchodní síti se pak postará společnost AT Computers. Jelikož lidé pracující na české lokalizaci (jmenovitě "Gremlin" Milan Czarnowski, kteréhož tímto zdravím) jsou dobré duše, poskytli nám a zástupcům několika papírových médií jedinečnou možnost vyzkoušet si HOMAM 4 již teď, více jak měsíc před oficiálním vydáním. Já jsem měl to štěstí dostat se mezi těchto několik vyvolených (z nichž někteří se ovšem více než hře věnovali chlebíčkům, viď, Vašku) a velmi rád se s vámi teď podělím o své dojmy z hraní této připravované pecky.

Základní herní princip je samozřejmě podobný jako v předchozích dílech, ale tomu se jistě nebude nikdo divit. Hra je tedy rozdělena na hlavní část, která se odehrává na mapě celého území, na management měst a na jednotlivé bitvy. Na hlavní mapě hráč pohybuje svými hrdiny a jejich armádami, přičemž postupně Heroes of Might & Magic IV odkrývá krajinu, bojuje s neutrálními jednotkami i nepřátelskými vojsky, prohledává jeskyně a ruiny, v nichž jsou skryty magické předměty, obsazuje doly, dobývá města a vesnice. Hrdinové se vyvíjí na základě zkušeností získaných bojem či návštěvou speciálních míst. V dobytých městech lze stavět mnohé budovy (vesměs pro nábor bojových jednotek) a při střetu dvou znepřátelených strana dojde k boji, v němž lze manuálně ovládat své voje a sesílat kouzla pomocí svého hrdiny. Na první pohled vypadá i čtvrtý díl podobně, ale hned na pohled druhý se dají zjistit některé více či méně podstatné změny, které si teď postupně popíšeme.

Ve hře je celkem šest typů měst, přičemž ke každému druhu města náleží jedna z pěti magických škol. Teď se asi ušklíbnete a řeknete si, že jsem toho ve škole při matematice příliš nepochytil, ale hned to uvedu na pravou míru. V HOMAM 4 najdeme lesní město a Přírodní magii, podzemní město s magií Chaosu, město nemrtvých a magii Smrti, klasické lidské město náležící k magické cestě Života a magické město vyznávající magii Řádu. Pět magických škol – pět měst. Šestým městem je město barbarů, kteří ve svém středu nemají žádné čaroděje a nejsou tedy s žádnými kouzly spjati. S šesti "národy" souvisí i možná povolání hrdinů. Kromě barbarů je k dispozici vždy dvojice hrdinů – jeden spíše bojově naladěný, druhý zaměřený více na magii. Abych byl konkrétní, jedná se o střelce a druida, zloděje a čaroděje, rytíře smrti a nekromanta, rytíře a kněze a konečně lorda a mága. Heroes of Might & Magic IV Potěšitelné je, že při najímání hrdinů máte daleko větší volnost než v předchozích dílech (kde byla v taverně vždy celý týden na najmutí stejná dvojice), jelikož v každém městě si lze vybrat ze šesti různých povolání.

Když už jsem se rozepsal o hrdinech, budu v jejich charakteristice pokračovat. Asi nejzajímavější změnou je skutečnost, že hrdinové se AKTIVNĚ účastní bojů. Ano, slyšíte dobře. Už to není jen o tom, že sedí na koni u okraje bojiště a občas sešlou nějaké to kouzlo, ale hrdina je na bitevním poli v podstatě ve stejné pozici jako řadoví vojáci. Můžete s ním tedy chodit, bojovat na blízko či střílet a samozřejmě kouzlit. Pro tento účel jsou upraveny i statistiky hrdinů, takže u nich najdete údaje o hitpointech, útoku, obraně či rychlosti, přičemž s přestupem na vyšší levely se tyto atributy zlepšují. Drobnou úpravou prošly i dovednosti ("skilly ") hrdinů, kdy každý rek může mít pět hlavních dovedností (samozřejmě v několika stupních) a patnáct odvozených – například základní kněžská dovednost je magie Života a od ní odvozené schopnosti jsou léčení, oživování a podobně. Mezi skilly najdeme i několik zbrusu nových dovedností, například Mining (zvyšuje příjem surovin z dolů) nebo zlodějský Stealth (hrdina se po hlavní mapě může pohybovat neviditelný). Trochu pozměněný je inventář, který kromě věcí navlečených na hrdinovi pojme čtyři předměty v baťohu a čtyři malé předměty na opasku. Malými předměty mám na mysli třeba magické hůlky a flakónky, jejichž použití Heroes of Might & Magic IV připomíná spíše RPG než strategii – léčivý lektvar, nápoj rychlosti, lektvar na odolnost vůči magii a podobně. Zajímavé je, že v jedné armádě může být i více hrdinů (přičemž všichni jsou pak přítomni v boji), nebo naopak žádný. Ano, chápete správně - jednotky již nejsou bezmezně závislé na hrdinech, ale mohou se pohybovat i samostatně, dokonce mohou i přenášet artefakty. Bojové jednotky jsou vůbec oproti předchozím dílům zajímavější, jelikož mají poměrně dost speciálních schopností a kouzlící jednotky (například andělé, démoni či kouzelníci) mají vlastní magickou knihu, ze které můžete v boji vybírat příslušná kouzla k seslání.

Vzhledem k tomu, že značná část hry se odehrává na hlavní mapě, bylo by slušností si o ní něco říci. Grafika je v této fázi hry opravdu krásná a detailní, ale přitom přehledná a řekl bych "nepřeplácaná". Celá krajina působí plastičtějším dojmem a hlavně vypadá mnohem opravdověji. K tomu přispívá i její pojetí a koncepce – skutečně mě dostalo, když jsem se svým rytířem přijel k hradbám, probojoval se přes "neutrální" kopiníky dovnitř a zjistil, že jsem se ocitl v malém opevněném komplexu s klášterem, kovářem, fontánou a pokoutním obchodníkem. Co se týče nových budov a speciálních míst, není jich sice nijak převratný počet, ale stejně je krajina dostatečně pestrá. Ve hře je poměrně dost drobných animací, jako je otáčení mlýnského kola, bublání fontánky, dovádění delfínů, třepotání vlaječek a tak dále. Pro skalní stratégy je jistě potěšitelné, že HOMAM 4 konečně disponuje funkcí Fog

Heroes of Might & Magic IV of War, kdy prostě nevidíte, co se děje na území, nad kterým nemáte přímou kontrolu (pokud chcete mít nějaké místo pod dohledem, tak už nestačí, že jste tam někdy byli, ale musíte mít v dané lokalitě nějakou jednotku).

Boje jsou ve hře HOMAM 4 stejně důležité jako v dílech předchozích. Jejich princip se příliš nezměnil, i když některé drobné novinky bychom našli (například některé jednotky oplácí i útok na dálku, kopiníci mají delší dosah než obyčejní vojáci či potvory a podobně). Asi největší změnou týkající se bojů je technické zpracování. Bojiště je zobrazeno v izometrickém pohledu a postavy bojovníků vypadají o mnoho reálněji a plastičtěji než v minulém díle. Díky kvalitní a přehledné grafice lze také výhodně využívat terénních překážek (čili stromů, balvanů ap.) k částečnému krytí před střelci. Důležitou roli hrají v bojích kouzla, ať už seslaná hrdinou či nějakou "řadovou" magickou jednotkou. Zaklínadel je jako vždy požehnaně, přičemž asi největší rozmach zaznamenala kouzla vyvolávací, takže můžeme summonovat satyry, obří kobylky, leprechauny a já nevím co ještě.

Města jsou zpracována v dost odlišné grafice, než bylo zvykem. Existuje několik základních terénů, na kterých jsou vždy vystavěna konkrétní města. Například barbarské město tedy již nemusí být vždy a za všech okolností postavené v kulisách pouště, ale pokud bude na hlavní mapě na zasněžené pláni, tak věřte tomu, že i obrázek města bude tomuto prostředí odpovídat. Větší univerzálnost je však Heroes of Might & Magic IV vykoupena některými ne úplně povedenými kombinacemi, například nekromanstké město na skalním podkladě je dost ošklivé. Při správě měst vás čeká klasické stavění budov a nákup jednotek, přičemž se jaksi ztratila možnost upgradu vojáků. Od každé potvory je ve hře jen jeden druh, tento nedostatek je však vyvážen možností vybrat si vždy ze dvou různých budov (a tedy i jednotek) druhého, třetího a čtvrtého levelu – například v kouzelnickém městě si můžete vybrat mezi továrnou na golemy a věží pro kouzelníky. Co se týče rekrutovatelných jednotek, většina jich je převzata z minulých dílů, ale některé jsou přehozeny do jiných měst a objevily se i nové potvůrky k náboru do armády, například tygři či dračí golemové. Ve městech se objevily některé nové budovy, vesměs stavby na trénink hrdinů a prodej artefaktů či lektvarů. V každém městě si můžete vyvolat přehledné menu, z něhož se dostanete ke všem činnostem bez zbytečného začátečnického hledání mezi budovami. Velice potěšitelná je nová možnost vyslání karavany, pomocí níž můžete přemístit hrdiny a jednotky do jiného města, se kterým máte na hlavní mapě spojení. Délka přesunu se samozřejmě vypočítá podle skutečné vzdálenosti v krajině. Další zajímavostí je možnost přiřadit k městům některého z hrdinů jako guvernéra, což má pozitivní vliv na morálku obránců a souvisí s některými hrdinskými dovednostmi (například zvyšování finančního příjmu z měst a podobně).

Heroes of Might & Magic IV Nakonec jsem si nechal pár slov o hudbě. Ta je v sérii HOMAM již tradičně na vysoké úrovni a ani díl čtvrtý není výjimkou. Hudební doprovod v menu připomíná minulý díl, ale doslova fantastické jsou hudební kousky v některých městech. Hudba je zkrátka skvělá, stejně jako grafika a technické zpracování vůbec. Hodně potěšitelná je i minimální konfigurace 300MHz a 128 MB Ram, i když samozřejmě si lépe zahrajete na rychlejší mašině. Když k tomu všemu připočteme, že hra Heroes of Might & Magic IV vyjde kompletně v češtině a to již v posledních březnových dnech, musí vám srdce zaplesat. Já osobně musím říci, že se na tuhle fantasy strategii hodně těším a včerejší testovací hraní moji natěšenost jen vystupňovalo. Těch pár týdnů to snad ale ještě vydržíme a pak bude jediným řešením přerušení studia, simulace několikaměsíční nemoci, odchod z práce, rozvod, útěk z domova či jiná finta směřující k tomu, jak se oprostit od běžných starostí a věnovat se jen, pouze a výlučně Heroesům.

Autor:

Nejčtenější

Sběratelskou edici za miliony korun si nikdo nekoupil

Troufalé nabídky polského studia Techland na jednu z nejdražších sběratelských edicí videohry nakonec nikdo nevyužil. Zástupci studia se po letech přiznali a zároveň dodali, že se jim ulevilo.

Amouranth během streamu poprvé ukázala svého manžela, vše mu odpustila

Fanoušci streamerky Amouranth, která na Twitchi a později i na Kicku s oblibou ukazuje své odhalené křivky ,samozřejmě už roky věděli, že je vdaná. Až nyní však dostali možnost pohlédnout jejímu...

Chystá se velká aktualizace Kingdom Come 2. Seznam změn bude ohromný

Příští velká aktualizace hry Kingdom Come: Deliverance 2 bude zřejmě pořádně objemná. Autoři se přiznali, že výčet všech oprav a novinek ve hře vyšel na 34 stránek.

Masivní patch pro Kingdom Come 2 je venku, přidává holiče

Očekávaný patch pro českou středověkou hru Kingdom Come: Deliverance 2 je venku. Seznam úprav a změn má přes tisíc položek, k dispozici je i nová funkce holiče.

Diváci nejsou připraveni na to, co je čeká v druhé řadě The Last of Us

Druhá řada úspěšného postapokalyptického seriálu The Last of Us klepe na dveře. K vidění bude v dubnu na platformě Max, nový trailer ukazuje některé důležité momenty ze hry. Ten nejdůležitější ovšem...

Amouranth během streamu poprvé ukázala svého manžela, vše mu odpustila

Fanoušci streamerky Amouranth, která na Twitchi a později i na Kicku s oblibou ukazuje své odhalené křivky ,samozřejmě už roky věděli, že je vdaná. Až nyní však dostali možnost pohlédnout jejímu...

16. března 2025 22

Divoké devadesátky jako hra? Vedle Vivat Slovakia vypadá mírumilovně i GTA

Po roce stráveném v režimu předběžného přístupu již brzy vyjde plná verze nadějné městské akce Vivat Slovakia. I navzdory skromnému rozpočtu ji lze nejlépe popsat jako Grand Theft Auto, jen místo...

15. března 2025 8

Potvrzeno, očekávané sci-fi Death Stranding 2 vyjde s českými titulky

Death Stranding 2: On the Beach je jednou z nejočekávanějších letošních her na PlayStation 5. Našince tak určitě potěší, že české zastoupení chystá volitelné české titulky.

14. března 2025  12:38 2

Masivní patch pro Kingdom Come 2 je venku, přidává holiče

Očekávaný patch pro českou středověkou hru Kingdom Come: Deliverance 2 je venku. Seznam úprav a změn má přes tisíc položek, k dispozici je i nová funkce holiče.

14. března 2025  9:48 40

Ztratíte nervy u přistání Muskovy rakety? Těžká hra baví internet, je zdarma

Je to pořádná fuška, která však baví internet. Minihra ve webovém prohlížeči se inspirovala známým zachycením přistávacího stupně rakety Starship. Zvládnete to také?

14. března 2025 8

Došly nám peníze, končíme. Střílečka Spectre Divide se loučí už po půl roce

V žánru free 2 play stříleček je místo pouze pro ty nejlepší, mezi něž stylizovaná akce Spectre Divide nepatří. Tvůrci oznámili, že hru během následujícího měsíce vypnou, končí také celé studio...

13. března 2025  9:55 10

KVÍZ: Není to jen Kingdom Come. Znáte i jiné české hry, které dobyly svět?

Díky fenomenálnímu úspěchu Kingdom Come: Deliverance 2 se o českých videohrách začalo zase mluvit i v mainstreamových médiích. Máme z toho samozřejmě obrovskou radost, ale také pocit zadostiučinění....

vydáno 13. března 2025

Terminátor T-1000 masakruje v Mortal Kombatu nepřátele přesně jako ve filmu

Povedená bojovka Mortal Kombat 1 se brzy dočká nové postavy. Tentokrát tvůrci lákají na ikonického zabijáka T-1000, kterého ve filmu Terminátor 2: Den zúčtování skvěle ztvárnil Robert Patrick.

12. března 2025 5

Blizzcon vstává z mrtvých, ale letos to nestihne

Blizzcon, svátek všech fanoušků her od studia Blizzard, je zpět. Pokud ovšem očekáváte tradiční show už letos v listopadu, musíme vás zklamat. Akce proběhne až příští rok.

12. března 2025  11:16 1

Vzpomínáte s láskou na Wolfensteina 3D či Dooma? Pak tuto knihu musíte mít

Nemá cenu zastírat, že knižní novinka I’m Too Young To Die – Ultimátní průvodce střílečkami 1992–2002 je určena zejména pro dnešní čtyřicátníky a padesátníky, zkrátka pro ty, kteří tuto krásnou éru...

12. března 2025 12

Nový set Lega je výstavní kousek pro dospělé fanoušky Mario Kart

Lego na oslavu dne Maria představilo nový set s maskotem Nintenda, ikonickou závodní motokáru s Mariem. Určena je tentokrát spíš na vystavení někde na poličce než na hraní na koberci v pokoji. Podle...

11. března 2025  13:53 2

Sběratelskou edici za miliony korun si nikdo nekoupil

Troufalé nabídky polského studia Techland na jednu z nejdražších sběratelských edicí videohry nakonec nikdo nevyužil. Zástupci studia se po letech přiznali a zároveň dodali, že se jim ulevilo.

11. března 2025 4