Strategická série Heroes of Might and Magic patří mezi ty nejlegendárnější a najde se jen velmi málo lidí, kteří by ji neznali. Bohužel, velká fanouškovská komunita této série byla vydáním čtvrtého dílu rozdělena na dva nesmiřitelné tábory, což mají na svědomí docela razantní změny a úpravy provedené ve zmiňovaném 4. díle. Nicméně, nyní už je všeobecně známá informace to, že ve vývoji je díl pátý, který má býti dílem revolučním, zlomovým, snadněji přístupným a tak dále a podobně. Určitě už máte představu, z všelijakých diskusí a článečků, co od pětky můžete čekat. Ale nenechte se mýlit, protože velká spousta takto nabytých informací se nemusí zakládat tak úplně na pravdě. Právě proto tu máme pár postřehů o této hře, zprostředkovaných producentem hry. Předem musím upozornit, že informace, které podal Fabrice Cambounet, možná rozboří pár mýtů, všeobecně považovaných za fakta.
Ona lehká dezinformovanost hráčské komunity pochází ze dvou hlavních zdrojů. Tím prvním byla videa, prezentovaná na E3. Šlo totiž jen o promo ukázky, která s finální verzí hry nemají až tak společného. V mnoha ohledech bylo okleštěno menu a interface a kvůli akci a efektům byl zjednodušen herní systém. Druhým důvodem je to, že sami autoři prozatím nepodali o tomto projektu příliš mnoho informací, a to z toho důvodu, že hra ještě není v závěrečné fázi vývoje a to co je v současnosti součástí hry se ve výsledné verzi nemusí vůbec objevit – snažili se předejít právě oné desinformovanosti.
Předem musím upozornit, že informace, které podal Fabrice Cambounet, možná rozboří pár mýtů, všeobecně považovaných za fakta.
Hned na začátku je potřeba zdůraznit, že hesla jako „zjednodušování,“ „zlehčování“ a „snadná dostupnost širokým masám“ jsou v tomto případě čistě zavádějící a nemají vůbec nic společného s herním konceptem. Autoři se sice chystají hru zjednodušit a zpřístupnit, ale to se projeví spíše v obsáhlém tutoriálu a v eliminaci zbytečně dlouhých textů, zjednodušení a zpříjemnění interfaceu a podobně. Možná, že autoři také nejprve testovali reakce hráčů a s tím zjednodušováním na to jdou opatrně.
První, co by vás mohlo překvapit, je celý svět Might & Magic. V tomhle díle se totiž bude začínat úplně nanovo. Starý svět byl totiž již velice „komplikovaný“ a prý dokonce chybělo několik detailů, takže by se klidně mohlo stát, že by se zapálení fandové mohli dopátrat nějakých zásadních rozporů. A navíc prý bylo cílem vytvořit vlastní, bohatý, svět, kam by snadno šel zasadit nový příběh.
V předchozím odstavci by možná mohlo být pominuto slovíčko „první,“ jelikož to první co každého trkne je grafika. Tentokrát nebyla opominuta a bylo věnováno dost času na její vyšperkování. Cílem bylo vytvořit žijící svět s dostatečným množstvím detailů, který by lahodil oku. Uvidíte barevný svět plný „zářivých“ předmětů hrdinů, monster a monumentálních měst. Hlavní bylo, aby na první pohled každý jasně poznal, že jde o Heroese.
Docela zásadním problémem, hned ze začátku, bylo rozhodnutí, jestli se má nový díl přiklonit více k 3. či 4. dílu. Rozhodnutí týkající se každého jednotlivého detailu zabralo hodně času a vyžádalo si zdlouhavé dohadování a hádky. Nejvíce času zabralo asi rozhodnutí o to, jestli se mají hrdinové účastnit bojů či nikoliv. Ve výsledku to dopadlo tak nějak neutrálně (viz níže). Nakonec z toho vzešlo něco, co si z obou dílů bere to, co bylo pravděpodobně nejlepší a nejoblíbenější a k tomu přidává spousty nového. Dokonce byla implementována halda „nepovinných“ drobností, takže si hráč může vybrat.
Mezi informace, které každého zajímají, patří i otázka měst. Víme, že co město, to jiný národ, což znamená jiné jednotky a jiná kouzla. S tím ruku v ruce jdou jeho silné a slabé stránky. V současné době je k dispozici informace pouze o dvou městech z šesti. Ta dvě města jsou známa z videa a jde o Lidi a Démony, odvěké to rivaly. Zatímco lidé se mohou chlubit obrovským hradem, démoni spoléhají na „pekelnou jámu.“ Přestože nejsou známy další podrobnosti, přeci jen můžeme nastínit zbytek. Ze zbylých čtyř měst prý bude jedno kompletně nové a další tři budou tak nějak namixovaná z ostatních známých „národů.“
Nejvíce času zabralo asi rozhodnutí o to, jestli se mají hrdinové účastnit bojů či nikoliv.
No a druhá asi nejexponovanější součást hry jsou souboje. Už z dostupného videa je jasné, že ani tady nebudeme nuceni koukat na nic ošklivého. Ale to je tak všechno, co by mělo souhlasit jak na videu, tak v reálu. Souboje určitě nejsou jen automatické. Dokonce nejsou ani jen tahové. Hráč má k dispozici dokonce dva herní módy. První je klasicky tahový a ten druhý je „dynamický.“ To zní zajímavě, ale ještě si budeme muset počkat, než se dozvíme co to doopravdy je a jak to funguje. A nyní konečně k těm hrdinům. Jejich role byla hodně zvažována a došlo se k tomu, že hrdina bude přítomen boje a bude schopen do něj i nějak zasahovat. Zásahy sice nejsou specifikovány, ale zřejmě půjde o klasická kouzla a schopnosti, z nichž bude valná většina záviset na národu, ke kterému daný hrdina patří. Ale krom všeho ostatního to bude hlavně velitel a vůdce. To vyústilo v to, že hrdina vždy potřebuje armádu a stejně tak i armáda potřebuje vždy hrdinu. Docela zásadní změna je i v boji samotném, a to konkrétně v protiútocích. Ty byly zrušeny, prý z důvodu „velkého množství informací, které hra chrlí na hráče v jednom okamžiku.“ Velikost bitevního pole má zůstat oproti předchozím dílům nezměněná, jen pokud budou mít soupeři málo jednotek, budou bojovat, pro zrychlení, na menších mapách.
K dalším změnám se dá přiřadit změna vzhledu krajiny a obsazených dolů, což samo o sobě má přinášet hráčům dobrý pocit z dobře vykonané práce. V podstatě spíš půjde o to, že snadno poznáte, komu daná část krajiny patří a jestli vám někdo neleze do zelí. A ještě jedna drobnost. Za hrdinou, jak se pohybuje po mapě, zůstává barevná „linka.“ Díky tomu se už nepřátelský hrdina neztratí a krásně poznáte kde všude se byl podívat. A podle tloušťky linky prý půjde odhadnout i level dotyčného hrdiny.
Veškeré tyto informace jsou platné k „dnešnímu datu“ a sami autoři říkají, že se ledacos ještě může změnit. Není se čemu divit, protože vyvíjet hru, jako je tahle, je dost záhul a je docela problém uspokojit všechny fanoušky. Aby to dopadlo co nejlépe, jsou plánovány i nějaké betatesty (uzavřený i veřejné) a první z nich by měl začínat už někdy ke konci léta.
Nezbývá než popřát tvůrcům hodně štěstí a nám vlastně přesně to samé. A k tomu pevné nervy, protože Q1 2006 je ještě zatraceně daleko.
Index očekávání: 90%