Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Gore - nebývale krvavé, nebývale zábavné

  12:00
V poslední době se většina vývojářů her snaží ve svých titulech zobrazovat co nejméně násilí, aby byly přístupné co nejširšímu publiku. Ne tak společnost 4DRulers. Jejich multiplayerová akce Gore je snad největším krvákem všech dob a kvalitou přitom může klidně konkurovat i takovým hrám, jako Quake či Unreal.

Gore O víkendu, hlavně pak v neděli, začala na světovém internetu obří downloadová akce. Ptáte se, co bylo její příčinou? Společnost 4DRulers konečně po dlouhém čase odkladů vydala multiplayerové demo své hry Gore, a tak tisíce nadšenců po celém světě okamžitě začaly stahovat z mnoha mirrorů, které během pár hodin vznikly. Nemohli jsme odolat a také jsme se na toto demo podívali trošku blíže. O hře Gore se toho v poslední době namluvilo poměrně hodně a byli jsme tedy zvědavi, zda jsou kolující (a veskrze kladné) řeči pravdivé, nebo zda bude toto multiplayerové "efpéesko" (střílečka z vlastního pohledu) jen prázdnou bublinou.

Všem netrpělivcům, kteří se nechtějí prohrabávat tunami textu a hledat onen závěrečný verdikt, prozradíme jedno hned na začátku: pokud jste se na Gore těšili, můžete v tom klidně pokračovat i nadále. Zatím se nezdá, že by vás tato hra měla zklamat. Je v ní všechno, co má dobrá střílečka obsahovat, a tvůrci na ní odvedli dobrý kus práce. Ještě je sice tu a tam poznat, že se jedná jen o testovací demoverzi a ne o finální produkt, ale již teď je jisté, že tato hra v zapomnění neupadne.

Co nás k tomuto tvrzení vede? Pracovníci 4DRulers pochopili, že pokud má jejich výtvor konkurovat takovým peckám, jako je Quake, Unreal či jiné oblíbené tituly, Gore musí hráčům nabídnout vše, co konkurence, a k tomu ještě něco navíc. Podívejme se tedy, čím hodlá Gore ostatní tituly převálcovat - a začněme například herním systémem. Mohlo by se vám zdát, že zde již není možné vymyslet něco nového. Vždyť je to stále stejné - pobíháte po lokaci, sbíráte zbraně, náboje, power-upy a lékárničky a střílíte po každém, kdo střílí po vás (pokud možno ještě o něco dříve). Inu, to je sice pravda, ale i tak se tvůrci pokusili vše poněkud oživit pár neotřelými prvky. Prvním je přidání hodnoty zvané "stamina". Ta určuje, jak dobře, rychle a hlavně dlouho vydržíte být v pohybu. Pokud běžíte, stamina klesá, pokud stojíte na místě, pomalu se dobíjí. Po úrovních je naštěstí rozeseto velké množství dobíjecích power-upů, ale i tak se vám může v zápalu boje stát, že vám stamina dojde. Změníte se pak z rychlého a hbitého zabijáka na pomalého a bezbranného šneka a věřte tomu, že to opravdu dokáže udělat čáru přes rozpočet i tomu nejzkušenějšímu hráči.

Dalším prvkem, který se neobjevuje až tak často, je přidání sekundárního palebného módu. Není však řešen stejným způsobem jako v Unrealu, kde se jednalo většinou o pomalejší, zato však účinnější palbu. Zde má sekundární mód za úkol jednak eliminovat případné slabiny zvolené zbraně, jednak nabízet něco, k čemu jinak nemáte přístup. Brokovnice vám tedy bude ve své "podvojné verzi" nabízet štít před nepřátelskou střelbou, Gore útočná puška střílí slzné granáty a plamenomet místo souvislého plamene vystřelí ohnivou kouli, která po dopadu na zem exploduje.

Největším lákadlem, které Gore nabízí, je ale něco naprosto jiného. Je to dokonalá lokalizace zranění, která zde zachází až do krajnosti. Poté, co protivníka zasáhnete, se mu na příslušném místě okamžitě otevře krvácející rána, nešťastník vykřikne a tvář se mu stáhne v bolestné grimase. Uznávám, je to sice poněkud morbidní, ale hra se jednou jmenuje Gore, a tak je hezké, když se tím tvůrci také řídí. Lokalizace je dokonce dotažena tak daleko, že když má nepřítel například hlavu krytou helmou, vidíte ji, ale jen do chvíle, kdy ji zničíte. Pak se rozletí na kousky a vy si můžete dosyta vychutnat soupeřův výraz. Plný bolesti, pochopitelně.

Co se herních postav týče, ty se od sebe neliší pouze vzhledem, jak je obvyklé, ale také dalšími atributy. Protože se však nejedná o RPG, ale o akční hru, jsou zde jen dva. První je modifikátor rychlosti, druhý pak modifikátor zranění. Je nutné podotknout, že jejich rozdílné hodnoty jsou při hře opravdu poznat. Pochopitelně, že jeden se zvyšuje vždy na úkor druhého, není možné mít oba nadprůměrné. Je pak jen na vás, zda dáte přednost rychlému pohybu (a Gore tedy snadnějším únikům i útokům), nebo raději snáze zabijete své protivníky s tím, že do pronásledování se příliš pouštět nebudete a souboj s časem pokaždé prohrajete.

Tak jsme si řekli něco o prvcích, kterými chtějí pracovníci společnosti 4DRulers odlišit Gore od konkurenčních titulů, nyní přejděme k rozboru technické a designové části hry. Nejprve se podívejme na stavbu a koncepci úrovní. V poslední době bývá v těchto hrách zvykem dávat přednost velikým otevřeným prostranstvím, kde může proti sobě najednou bojovat co nejvíce hráčů a přitom se mít neustále pěkně na očích. Jak se zdá, tento trend nechává tvůrce Gore zcela chladnými. V demoverzi jsou sice jen tři různé mapy, ale i tak je patrné, jakým směrem se budou lokace v této hře ubírat. Preferovány budou spletité uličky spojující několik centrálních bodů, takže místo neustálé krvavé řeže budeme spíše svědky krátkých, o to však zběsilejších přestřelek. Více však zaujme výběr námětů pro lokace. V demu je sice obsažena opuštěná továrna a arénovitý chrám, tedy poměrně klasické mapy, ale pak je zde ještě ona třetí, a ta snad mezi současnými multiplayerovými FPS nemá obdoby. Nebudeme prozrazovat, co je na ní tak unikátního, jen nastíníme, že je situována do Brooklynu. Její kouzlo pak objevte sami - bude to opravdu stát za to. Jen mějte na paměti, že se můžete pohybovat nejen v uličkách a přilehlých domech, ale i po jejich střechách...

Gore Zbraně, se kterými se setkáte, jsou poměrně dobře vyvážené tak, aby pro každou situaci byla vhodná nějaká jiná. Tvůrci se tak vyvarovali situaci, kdy pro vítězství ve hře stačí najít nejsilnější zbraň a pak jen klidně sbírat jeden frag za druhým. Najdete zde oblíbenou brokovnici i nezbytný raketomet, proti nim bude stát energetická ostřelovací puška a plamenomet. Ke slovu se dostane i útočná puška či kulomet, své zmrtvýchvstání zažije i motorová pila. Bohužel, pocit z poměrně kvalitně vyvážených zbraní poněkud kazí nepřítomnost většího počtu power-upů. V demoverzi se nacházel kromě doplňovačů zdraví a staminy vlastně jen jediný, a to ne tak docela originální (násobič zranění). Snad se v plné verzi dočkáme dalších, které by nám celou hru řádně okořenily.

Jednou z nepopiratelných předností Gore je použitý engine. Je totiž hezky svižný a podporuje zobrazení dostatečného množství detailů, aby měly levely příslušnou atmosféru a vy se mohli s klidným srdcem nechat vtáhnout do děje. Má však ale i jisté nevýhody. Skutečnost, že při výskoku vám občas projde hlava stropem, je jistě možné brát jako pouhý bug, který se v plné verzi objevovat nebude. Horší to už je například se způsobem ztvárnění ohně, který za realistický rozhodně označit nejde. Zamrzí to o to více, že nedílnou součástí vaší výzbroje je i plamenomet, takže nedokonalý oheň vás bude provázet na každém kroku. Gore Ale ani to by nebylo tak špatné, kdyby zde nebyl následující, pravděpodobně nejhorší charakteristický rys. Tím je naprostá statičnost prostředí. Možná to je prostě jen moje vlastní zmlsanost, ale chybí mi ničitelné předměty, zdi, které je možno odstřelit, či prostě jen dveře, které bych otevíral a zavíral podle potřeby. Poněkud divně také působí, že když už se podaří přivést nějaký předmět k výbuchu, po chvíli se zase objeví. Tento nedostatek je ale naštěstí více než dostatečně vyvážen onou propracovaností zobrazení zranění.

Vzhledem k tomu, že mluvíme o multiplayerové FPS, měli bychom se také zmínit o tom, ve kterých si budeme moci zahrát, případně o inteligenci botů a podobně. Bohužel, v demoverzi byl k dispozici jediný mód - deathmatch, a boti přítomni nebyli vůbec. I tak je ale jasné, že Gore bude zase jednou po čase velice kvalitní a zábavná střílečka, která jak vás chytne, tak vás na dlouho nepustí. Je sice mírně řečeno krvavá, ale to nám, ostříleným drsňákům, přeci nevadí, že? I když pohled na rozstřílené hořící tělo svíjející se v křečích je přeci jen určen výhradně pro majitele silných žaludků a dobrých prášků na spaní... (Ale vychutnáme si jej my všichni, koho již omrzely ty nudné smrti v Quakovi :o). Nevěříte? Zkuste si hratelné demo sami...)

Autor:
Témata: Motorová pila
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední, slíbil Netflix

Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...