Everquest je pro hráče masivně multiplayerových titulů jednoznačným rodinným stříbrem, na něž většina z nich, tedy pokud nepatří do táborů konkurenčních Ultima Online či Asherons Call, nedá dopustit. Přesně tyto tři tituly před lety rozpoutaly online mánii, která přežila dodnes a mnozí prognostici ji vidí coby žánr budoucnosti. Everquest sice nebyl první vlašťovkou tohoto bezesporu zajímavého herního odvětví, ale prvenství si připsal v jiné, rovněž velice důležité dimenzi. Nikdo před ním totiž nevytvořil MMO hru v kompletně 3D prostředí a po něm v podstatě také nikdo, tedy alespoň ne takovou, která by byla plně áčková. Sony Online Entertainment, dříve vystupující pod názvem Verant, si tak na konto připsali jednu z nejúspěšnějších herních značek v historii. Podle počtu hráčů, jichž je zhruba čtyři sta tisíc, to tak sice možná nevypadá, vždyť The Sims prodali skoro deset milionů, že? Ovšem musíme brát v potaz mnohem důležitější měsíční poplatky, které od každého jednoho hráče činí pěkných deset doláčů. S faktem, že Evequest běží bezmála pět let, i ti nejhorší počtáři pochopí, o jakých částkách tady mluvíme. Připočtěme k tomu ještě mánii s komerčními datadisky ne nepodobnou té u již zmíněných Sims a můžeme si být takřka jisti, že vývojáři nouzi o peníze nemají. A nemalou část z nich se rozhodli investovat i do plnohodnotného pokračování této bez diskuzí kultovní gamesy.
|
|
|
V jádru se svět Norrathu zase až tak moc nezměnil. Pět set let po ději předchůdce žijí města Freeport a Qeynos pořád v rozporech. Zatímco ve Freeportu pořád sídlí ti zlí, tedy temní elfové, ogrové či trolové, tak Qeynos je přesně opačným pólem s mírumilovnými rasami typu vysocí a lesní elfové nebo trpaslíci. Víceméně neutrální hrdinové jako jsou lidé nebo erudité si zpočátku skrz několik questů v podstatě určí,
|
Špičkové technické provedení pozná každý hned na samotném startu, při tvorbě postavy, s níž si užijete takřka stejně švandy jako s proslulým The Sims 2 Body Shopem. No dobrá, možná těch možností bude o něco méně, ale stejně se nám velice zamlouval podsaditý trpaslík s patřičným hárem a ještě hustším vousem, kterému jsme navíc zvolili tmavší pleť, tudíž vypadal jako z toho nejryzejšího fantasy. Nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že nejen v tomto grafickém směru je Everquest 2 daleko před konkurencí. Textury ve vysokém rozlišení budí opravdový respekt a skvěle vypadá i každičký detail ve tvářích postav, díky nimž umí vyjadřovat i ty nejsložitější emoce. Úchvatná je rovněž rasa Iksarů, tedy ještěřích bytostí, jejichž šupinatý plášť můžete barevně měnit podle svého gusta. Když už jsme u té grafiky, tak se zmíníme i o fantastickém zpracování všeho ostatního. Především pak nápadité a skvěle provedené prostředí vás jistě ohromí. Na grafických efektech se rozhodně nešetřilo, naneštěstí to však pozná i váš stroj. Vedle dobrého připojení k internetu upotřebíte i grafické karty nové generace a silné procesory.
Spokojeni se svým zevnějškem se vydáte vstříc dobrodružstvím. Nejprve vás ale čeká slušně provedený tutorial, který vás zasvětí do všech tajů ovládání. Je vyveden prostřednictvím cesty lodí, na níž si vás do parády vezme sám kapitán a představí důležitá menu, ovládací prvky a zadá první, primitivní úkoly. Takže musíte najít třeba ztracený klobouk, vymýtit nepříjemné krysy nebo udržet rozhovor s vybranými členy posádky. Pravda, pro ostřílené matadory půjde o zbytečnost, ale jak už jsme si řekli, je třeba uspokojit všechny a těch, co nemají zkušenosti, je pořád hodně. Vraťme se však ještě k rozhovorům, na ty v SOE tedy pořádně, jelikož všechna NPC nyní umí mluvit, a to doopravdy, nejen skrz textová okna! Ve hře je celkem 140 hodin mluveného slova, což je nevídaná doba.
Po příjezdu do Qeynosu a jsme si takřka jisti, že takto jsou na tom i ostatní města, budete doslova ohromeni jeho neskutečnou živostí. Po několika chvílích si budete připadat jako doma a ani vám nepřijde, že civíte pouze do monitoru. Po ulicích se promenádují lidé, nevázaně si povídají, paničky se hihňají vtipům. Před hradem hlídkují vojáci, na mostě před školou magie cvičí studenti své začínající čáry máry. Všechny tyhle postavy se rekrutují z tábora NPCček. Everquest 2 chce prezentovat živoucí svět a tvůrci se snaží, aby i postavy ovládané umělou inteligencí působily jako lidé, ne roboti a podle nás se jim to velice pěkně daří. NPC mají svůj denní koloběh, práci, zvyky, koníčky a v noci chodí uléhat ke spánku, takže stejně jako ve skutečnosti v krásně osvětleném a obrovsky rozlehlém městě narazíte v noci jen na přiopilé námořníky či jim podobné entity. Nejde ale jen o lidské bytosti, které vytvářejí uvěřitelné prostředí. Mluvíme zde o kvetoucích rostlinách, stromech atd. i o zvířatech – psi vesele prohánějí kočky a motýlci se kolem šťastně poletují.
Narozdíl od prvního Everquestu nebudou již ve dvojce hodinové hony s mnoha dalšími hráči na obří monstra. Také příšerně dlouhé, mnohdy i přes den trvající, čekání na pořádného protivníka odpadne. Stejně jako v mnohých dalších MMORPG sází tvůrci na generované questy pro jednotlivce či skupinky, do níž se může vměsnat až šest členů. Do „soukromých úkolů“ vám nikdo nepoleze, tudíž tam v klidu můžete prozkoumávat prostředí a pomalu, ale jistě se probojovávat až k cíli. Jedním z takových zakázek je i chrám Cazic Thule tvořený i podzemní sítí katakomb, na jejichž konci trůni obávaný drak chrlící jedové výpary.
Hned se vstupem do hry dostane každý pařan vlastní obydlí. Zpočátku jde sice jen o obyčejnou haciendu s jedním pokojem, ale až se trochu vypracujete, můžete si pořídit i pěkně rozlehlou vilku a ti nejlepší jistě nepohrdnou výstavbou paláce. Velký důraz má být tentokrát kladen i na reputaci u rozličných spolků a gild. Například, pokud plníte spoustu zakázek pro město, začnou vás všichni více respektovat, tudíž se dostanete k zajímavým úkolům. Také NPC pak budou reagovat přátelsky a obchodníci nabídnou mnohem lepší ceny. Ale reputace může také hodně rychle klesnout v případě, že se nestaráte o blaho obyvatel města nebo jim dokonce škodíte.
Jak to tak vypadá, na sklonku roku nastane veliký souboj mezi Everquestem 2 a World of Warcraft. Obě hry směřují ke zhruba stejnému publiku, ale každý hráč si zřejmě vybere jen jednu. Velkou roli tak bude hrát i to, která z nich vyjde dříve. Každopádně již ze všemožných dojmů z betatestů jsme si prakticky jisti, že obě dvě hry budou velice povedené a rozhodování bude tudíž těžké, ovšem příjemné.
|
Index očekávání: 90%