Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Emperor: Battle for Dune - Arrakis ve 3D

  12:00aktualizováno  11. června 11:17
Třetí Duna je bez nadsázky jedním z nejočekávanějších herních projektů tohoto roku. Co zůstane stejné, věrné odkazu svého legendárního předchůdce, a co se změní takřka k nepoznání, to už je z uvolněných informací celkem jasné. Jaký to ale všechno dohromady vytvoří finální produkt, to je ve hvězdách.
Emperor: Battle for Dune

Westwoodovská Duna je v herním světě bezesporu fenomén. Pokud to budeme chtít vzít od úplných plenek, musíme začít s tím, že první díl celé série žádný výraznější úspěch nezaznamenal. Dune sice byla strategie, ale tak nějak zvláštně kombinovaná s adventuřením, takže jste kromě starosti o koření a o vyhlazení rodu Harkonnenů ještě často konverzovali s členy své rodiny nebo obecně s lidmi, kteří se zhusta vyskytovali i v knižní předloze (pokud si chcete počíst v souhrnném článku na téma Duna v knihách i hrách, můžete to udělat tady). Všechnu smetanu slíznul díl druhý - Dune 2: The Building of a Dynasty, který se snad bez nadsázky dá nazvat zakladatelem žánru realtimových strategií a tím pádem jedním z nejvýznamnějších herních milníků vůbec.

Emperor bude vlastně první RTS Westwoodu, která se přesouvá kompletně do 3D, takže si na něm autoři všechny nové postupy budou teprve zkoušet. Těžko asi vymyslí něco nového ohledně pohybu kamery, zoomování a otáčení výhledu, ale podle všeho by hráčovy možnosti pohybu kamerou měly být o něco omezenější než v jiných 3D strategiích. Přiznám se, že tahle idea ve mně nevzbuzuje zrovna nadšení, protože se obávám toho, že si nebudu moct oddálit výhled na bojiště tak daleko, jak bych chtěla - je to zřejmě zvyk ze starých 2D strategií, kde jste měli přehled o poměrně velkém území, zatímco teď jste ve 3D často nuceni Emperor: Battle for Dunekoukat na povrch z docela malé výšky.

Strany budou klasicky tři - Atreidové, Harkonnenové a Ordové, z nichž každý ještě může uzavřít spojenectví s pěti menšími frakcemi (Bene Tleilaxu, Ix, Fremeni, Vesmírná Gilda a Sardaukaři). Hlavní rozdíly mezi třemi soupeřícími rody spočívají ve způsobech, kterými se lze dobrat vítězství. Na rozvržení sil vlastně není celkem nic nového, nějak podobně to fungovalo už v předchozím dílu - Atreidové disponují silným leteckým zázemím a jednotkami, jejichž výhoda spočívá spíš v rychlosti a mrštnosti (typickým příkladem budiž třeba ornitoptéra, i když takový Minotaurus - tank se čtyřmi kanóny a silným opláštěním - je zase úplně z jiného těsta), Harkonnenové se spoléhají na hrubou sílu svých pomalých, ale pořádně obrněných jednotek a koneckonců i velmi silných obranných budov (vzpomenout můžu třeba věže chrlící oheň nebo zařízení zvané Buzzsaw, které se se svými dvěma světelnými děly a jedním obrovským kruhovým ostřím dokáže prosekat četou nepřátel, než byste řekli švec; nejčerstvěji odhalenou jednotkou Harkonnenů jsou aktuálně plamenometčíci) a Ordové se mohou pochlubit hlavně speciálními technikami, které jim umožňují třeba nečekaně se zjevit poblíž nepřátelské základny (řeč je například o sabotérských jednotkách, ale nechybí jim ani klasická těžkotonážní výbava, jako je třeba Kobra kanón; specialitou většiny ordovských Emperor: Battle for Dunejednotek je jejich autoregenerační schopnost). Pochopitelně se všechny tři frakce od sebe liší i ve všech dalších ohledech - designem jednotek a budov počínaje a hudbou hrající na pozadí konče. Každá strana může postavit 12 budov, 5 až 7 pěších jednotek a 5 až 7 vozidel. Jakmile uzavřete spojenectví s některou z pěti přídavných frakcí, dostanete možnost postavit další budovu a vyrobit dvě nové jednotky (kupříkladu při alianci s domorodými Fremeny získáte jednotku schopnou jízdy na červech, ale nesmíte přitom zrovna hrát za Harkonneny, protože s těmi se Fremeni spolčovat nemohou).

Základní budovy zůstaly stejné tak, jak je znáte z předchozího dílu - rafinérie na těžbu koření, construction yard coby srdce každé základny, továrna na výrobu základních jednotek, kasárna na výchovu vojáků, heliporty pro všechno, co lítá … prostě všechny funkční základny se musí skládat ze starých známých součástí. Nezmění se ani hlavní cíl hry, kterým je opět ovládnutí planety Arrakis. Všechno, co o pouštní planetě víme z dřívějších her, je i tady stále platné - kdo ovládá Arrakis, ovládá koření a kdo ovládá koření, ovládá vesmír. Žádných složitějších schémat se nedočkáme a možná je to nakonec i ku prospěchu věci, člověk nikdy neví, do jakých konstrukcí by se mohli scénáristi zaplést. Ačkoliv strany, za které budete moct hrát, zůstaly stejné, jejich vůdci se obmění, protože jsme se oproti Dune 2 v dějové linii přeci jen posunuli o kousek dopředu. Pokud je vám líto, že se do třetí Duny nebudou zapracovávat postavy a dějové zvraty z dalších Herbertových knih, pak Emperor: Battle for Dunevězte, že se s tím nedá nic dělat - Westwood totiž vlastní práva na převod jen z filmového zpracování, ale ne z knižního.

Ohledně linearity či nelinearity se to s Emperorem bude mít tak, že kampaněmi budete moci postupovat nelineárně, přičemž si budete moct vybrat, do kterého z celkem 33 teritorií se v následující misi chcete vydat. Jednotlivých misí by přitom mělo být více než stovka, což vypadá jako zábava na slušně dlouhou dobu. Ne všechny se budou odehrávat na Arrakisu, občas vycestujete i na zavodněný Caladan, na Geidi Primu nebo na ledovou planetu Draconis IV. Arrakis přitom nezůstane nic dlužen své pověsti smrtelně nebezpečného území, kde každá jednotka, která se zbytečně dlouho zdržuje na písečném podloží, může skončit v ozubeném chřtánu písečného červa (ti se budou vyskytovat ve třech velikostech, z nichž ta největší je tentokrát pořádně impresivní). Červi jsou opět přitahováni vibracemi působenými bojem nebo i jen pohybem velkých a těžkých vozidel a i z těchto důvodů se musí všechny budovy stavět pouze na skalnatém podkladu. Na obranu vašich harvestrů a jiných cenných vozidel existují ovšem i jednotky, které červy odpuzují.

Je asi zbytečné, abych vám tu převypravovala to, jak si autoři vychvalují AI protivníků, protože byste se dověděli jen něco na způsob toho, jak se snažili podchytit a implementovat Emperor: Battle for Dune strategie živých hráčů a jak se všichni budeme cítit, jako bychom hráli proti lidským soupeřům se všemi jejich chybami i se schopností odhalit naše slabá místa a udeřit přesně do nich. To by se nám sice všem líbilo, ale výsledný efekt může být od těchto proklamací značně odlišný, takže si radši počkáme aspoň na demo.

Jako všichni správní byznysmeni dušují se i chlapíci z Westwoodu, že Emperor bude hrou úplně pro všechny - jak pro ty, kterým písečný svět s vůní melanže přirostl k srdci už dávno, tak i pro lidi, kteří si myslí, že Arrakis je název ruské vodky. S přechodem do 3D logicky souvisí i zvýšení nároků na hardware, ale podle autorů prý nejdřív proběhl průzkum trhu, aby se zjistilo, jak jsou na tom současní hráči s vybavením svých počítačů, takže minimální požadavky na spuštění nejnovější Duny by se měly pohybovat někde kolem Pentia II 400. Poslední informací budiž jako vždy nejisté prohlášení o datu vydání - prozatím tedy třetí čtvrtletí roku 2001.

Autor:

Nejčtenější

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of Exile 2, místo toho si však uřízl pěknou ostudu. Ukázalo se totiž, že jeho...

Nadšenec vytvořil dřevěné PC, které se nemusí stydět dát ani do obýváku

Herní počítače už jsou dnes běžnou součástí domácího vybavení, jejich většinou futuristický design a mohutné LED podsvícení je však diskvalifikují od toho, aby si je esteticky uvažující jedinci...

Český youtuber přiznal závislost na hazardu. Prohrál přes milion korun

Svou závislost na otevírání loot boxů neboli beden s náhodnými předměty popisuje český youtuber Petr Brunner alias Bender. Závislost ho podle jeho slov za poslední rok a půl vyšla na víc než milion...

Vývojáři Baldur’s Gate 3 slaví úspěch modifikací. Doporučují zvětšení prsou

Studio Larian se na sociálních sítích pochlubilo, že si fanoušci jejich hitu Baldur’s Gate 3 stáhli již sto miliónů modifikací. Z tisíců všemožných neoficiálních vylepšení ovšem sami nečekaně...

Vyzkoušeli jsme unikátní zábavní centrum v srdci Prahy

Loni zrekonstruovaný objekt obchodního domu Máj přinesl pohled na zcela jiný koncept, než byli zákazníci předtím navyklí. Výraznou novinkou je zábavní projekt Levels, optimisticky rozmáchlý přes celá...

Brutální DOOM: The Dark Ages sází vše na propracovanou příběhovou kampaň

Očekávaná temná střílečka DOOM: The Dark Ages, která kombinuje sci-fi a fantasy prvky, vyjde letos 15. května a zaměří se čistě na zážitek pro jednoho hráče.

24. ledna 2025  10:49 2

Doom: The Dark Ages

vydáno 24. ledna 2025  10:36,  aktualizováno  10:37

Fortnite udělal z několika hráčů milionáře

Prodej vlastního digitálního obsahu ve Fortnite vydělal úzké skupině hráčů pohádkové jmění. Epic Games přiznaly, jaké výdělky měli tvůrci obsahu v této hře za minulý rok.

24. ledna 2025 0

Vyzkoušeli jsme si Assassin’s Creed Shadows, působí jak dvě hry v jedné

Chystaný japonský díl zavedené série Assassin’s Creed od oznámení provázejí samé problémy a po několika odkladech už mu věří jen ti největší fanoušci. Jak jsme si však mohli s dvouměsíčním předstihem...

23. ledna 2025 25

Neodstatek vitamínu D způsobuje křivici, doplňujte ho.
Neodstatek vitamínu D způsobuje křivici, doplňujte ho.

Vitamínu D se říká sluneční vitamín, protože je úzce spojen s UV zářením. Je nepostradatelný pro náš organismus, který si ho sice umí vyrobit, ale...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Sedmnáctiletá hvězda z Ulice si pořídila fajn byt na pražském Smíchově

Kousek od bývalého bydliště samotného Karla Gotta našel svůj domov i mladý sedmnáctiletý herec Petr Komínek. Byt s...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti...