Earth 2160 - překrásná strategie!

  12:01
Pokračování oblíbené série by mělo nabídnout nejen famózní technické zpracování, ale i tradiční aspekty kvalitní hratelnosti. Těšit se můžete na napínavý příběh i volnost v designování jednotek. Určitě chcete vědět víc, tak čtěte!

Earth 2160

hypermax 25.10.2005 PC

iDNES.cz

79%
Herní karta

Earth 2160 Série strategických her Earth patří zřejmě k těm nejvíce podceňovaným, což je dost možná způsobeno nedostatečným marketingem a také větší složitostí hry, jež o něco přeci jen převyšuje na mainstream zaměřené Warcrafty či Command and Conquer. První díl, Earth 2140 se ještě pod značkou TopWare objevil v roce 1997 a běžel ještě pod DOSem. Každopádně, v Německu, Polsku a také u nás (především kvůli české lokalizaci, jež se tenkrát daly počítat na prstech jedné ruky) se setkal s velice solidním ohlasem. Žel na dálném západě se o hře v podstatě nikdo nedozvěděl. Stejně to dopadlo i s pokračováním s logickým názvem 2150, jež určitá skupina hráčů považuje za dosud nejlepší realtime strategii. Překonat ji může právě třetí díl – Earth 2160, jejíž vydavatel, německá společnost Zuxxez Entertainemt, nenechává nic náhodě a hru proklamuje, kde může, tudíž se tato nedostala do žebříčku nejočekávanějších RTS pouze u nás, ale takřka po celém širém světě. A my si povíme, proč se tak stalo, jelikož Earth 2160 má skutečně co nabídnout.

Hra tak trochu klame názvem, jelikož příběh naváže na předchozí díly, tudíž nepočítá s naší matičkou Zemí, která se v nich dočkala destrukce.

Ačkoliv se informace o hře objevily teprve nedávno, trvají vývojářské Earth 2160 práce již v podstatě od roku 2001, takže je opravdu velká šance, že letos skutečně vyjde, což může leckomu při pohledu na překrásné obrázky nahnat vítr do gatí, ale na podobně skvěle vypadající tituly je třeba si pomalu zvykat, jelikož třeba Age of Empires 3 rozhodně nevypadá hůře. Tvůrci, studio Reality Pump navíc vřele spolupracuje s hráčskou komunitou, jejíž nejeden podnět byl do hry k všeobecné spokojenosti zapracován. Earth 2160 by tak nemělo vypadat jen jako diamant, ale dokonce se hrát i jako víno. Hra tak trochu klame názvem, jelikož příběh naváže na předchozí díly, tudíž nepočítá s naší matičkou Zemí, která se v nich dočkala destrukce. Alespoň si tak prohlédneme méně známé a exotičtější kouty galaxie, o něž by neměla být nouze. Hlavní část hry si však odkroutíme na vděčném Marsu, který začíná být v kurzu.

Jen několik tisíc lidí přežilo velký kolaps země v roce 2150. Tito šťastlivci se dostali na rudou planetu a začali se rozvíjet. To zabralo několik let a shodou okolností se lidé zase rozdělili do třech nepřátelských frakcí, jako tomu bylo ostatně vždycky.Earth 2160 Máme tu zase Euroasijskou dynastii, Spojenectví amerických národů a Lunární korporaci. Zatímco však proti sobě tyto ideologicky odlišně vyhraněné celky pokaždé bojovaly, tentokrát půjde jejich vzájemné hašteření trochu stranou, jelikož se na Marsu objeví zcela nová a dosud netušená hrozba mimozemské civilizace, jež byla probuzena přistáváním galaktických křižníků a nemá z vetřelců zrovna velkou radost. Odvěcí nepřátelé se tak budou muset spojit a společnými silami vzdorovat nepřátelským entitám. Již nyní je jasné, že si zahrajeme za mimozemšťany, ovšem dosud nebylo upřesněno, zda jenom v multiplayeru nebo pro ně bude zpracována vlastní kampaň jako pro tři výše zmíněné frakce. Autoři se rozhodli vsadit na četné videosekvence v enginu hry vyprávějící údajně zajímavý příběh plný zvratů a charakterních postav, které si buď zamilujete nebo začnete nenávidět.

Pokud jste hráli i předchozí tituly ze série Earth, tak zhruba víte, co od nejnovějšího přírůstku očekávat. Earth 2150 byla jednou z prvních skutečně povedenýchEarth 2160 3D strategií, což jedině podtrhla možnost postavit si stovky nejrůznějších jednotek a uvrhnout je do nevídaně obřích a epických bitev, kde se spáleným plechem rozhodně nešetřilo. Hratelnost pak byla ještě rozšířena o možnost kombinovat a spojovat desítky vynalezených součástek a stavět si z nich zbrusu nové, unikátní stroje vhodné ke zničení nepřátelských jednotek. Rovněž hlavní základnu bylo možné vylepšovat o nejrůznější obranné kanóny a dá se říci, že boje o hlavní stany byly pokaždé těmi nejzajímavějšími. Proč to tu všechno zmiňujeme? Inu, jednoduše proto, že se něčeho podobného, ovšem v ještě mnohem větší míře, dočkáme i v Earth 2160. Musíme však zároveň dodat, že ne všechny oblíbené prvky z předchůdce se vrací – například na terramorfing a budování tunelů musíme zapomenout, podle tvůrců šlo až o přílišné zpomalení hratelnosti.

Odhlédneme-li od značných variací při produkci jednotek a stavbě budov, měla by být Earth 2160 tradiční strategickou hrou bez přehnaného experimentování

Na vymýšlení vlastních jednotek se opravdu těšíme, jelikož nám bude dáno ještě mnohem více volnosti a součástek než minule. Zpočátku samozřejmě začneme jen s několika kusy, aby začínající hráči nebyli zbytečně zahlcení, avšak tvůrci nás Earth 2160 hodlají neustále velice výrazně motivovat dalšími systémy a technologiemi, abychom ve hře měli pořád objevovat něco nového. Mluví se o několika tisících kombinací a pokud by se tato zpráva potvrdila, měli bychom co do činění s revolučním kouskem, minimálně po této stránce. I co se týče budov, máme mít zcela volnou ruku. Například při budování mrakodrapu lunární korporace si budeme moci vybrat, jaký segment umístíme na jaké podlaží. Podle toho se pak stavba bude v různých situacích chovat. Přiznám se, že si zde nejsem příliš jistý opodstatněním tohoto kroku, ovšem autoři v této oblasti slibují nejedno překvapení a logicky si je prozatím chtějí nechat pro sebe. Uvidíme tedy, jak to nakonec dopadne.

Odhlédneme-li od značných variací při produkci jednotek a stavbě budov, měla by být Earth 2160 tradiční strategickou hrou bez přehnaného experimentování, jaké máme v poslední době možnost vidět na každém kroku a které ve většině případů stejně neuspěje. A co myslíme slovem tradiční? Především to, že zde Earth 2160 najdeme celkem podrobný management základny spolu s těžbou surovin. Dočkáme se i misí blížících se svou podstatou RPG hrám, tedy procházení úrovní s malým počtem jednotek, jež jsou vedeny nějakým tím zkušenosti získávajícím hrdinou. Ani ti by ve hře neměli chybět, nebude na ně však kladen důraz jako třeba ve Warcraftu 3. Půjde jednoduše o silnější jednotky, které ve většině případů musí přežít misi.

Hodně si slibujeme i od výrazných rozdílů mezi čtyřmi stranami konfliktu, přičemž tři lidské si zachovají svou identitu z předchozích titulů série. Euroasijská dynastie se spolehne především na futuristické varianty dnešních tanků a dalších vozidel. United Civilised States využije síly mechů a pavoučích robotů a Lunar Corporations si lebedí v alternativních, tak trochu záškodnických metodách boje, takže při přímé zteči s ní jen tak neuspějete, ale pokud využijete nějakých těch vychytávek, jež nabízí, rázem se síly vyrovnají nebo se rovnou přelijí na vaší stranu. Každá kampaň (zatím jsou potvrzeny tři, o čtvrté se, jak už jsme zmínili, uvažuje) čítá sedm misí. Nenechte se oklamat tak nízkým číslem, mise budou skutečně rozsáhlé aEarth 2160 Reality Pump mluví až o 150 hodinách hrací doby. To se nám ovšem zdá až příliš nadsazené – podobně dlouho v singleplayeru nevydržela žádná hra už pěkných pár let. Vzhledem k epické šíři kampaním půjde přenášet jednotky, ale i budovy z mise do mise, abyste pokaždé nemuseli začít s čistým štítem, jak se to děje v naprosté většině RTS a zábavným se to určitě nazvat nedá.

Velkou roli mají hrát agenti. Těch bude ve hře pouze omezené množství a každý z nich se může pyšnit unikátními vlastnostmi jako je například komandování jednotek, zvýšení efektivity těžby, pomoc při výzkumu apod. Agenti jsou přístupní skrz veřejné aukce, kde si je jednotliví hráči na určitou dobu pronajímají. V případě, že váš oponent potřebuje nějakého agenta, který by mu výrazně pomohl, můžete ho klidně přeplatit a vzít borce do vlastních služeb. Agenti si pamatují, u koho v minulosti pracovali a jak se k nim dotyčný choval. Podle toho by se pak měla odvíjet jejich cena nebo ochota. Důležité budou i vztahy mezi agenty Earth 2160 samotnými. Mohou se mít rádi, milovat se nebo se také nesnášet. Může se vám například stát, že agenta seženete velice levně, jelikož u vaší konkurence pracuje jeho nepřítel a on se mu chce pomstít.

Velkou roli mají hrát agenti. Těch bude ve hře pouze omezené množství a každý z nich se může pyšnit unikátními vlastnostmi jako je například komandování jednotek, zvýšení efektivity těžby, pomoc při výzkumu apod.

Jak už bylo řečeno, může se Earth 2160 spolehnout na jeden z nejpokročilejších enginů současnosti, který je plně srovnatelný s nástroji použitými v Half-Life 2 nebo Far Cry. Popis grafiky se jenom hemží nejnovějšími termíny, jaké zvládají jen ty nejpokročilejší grafické akcelerátory. Pro srovnání: v Earth 2150 měly jednotky zhruba 70 polygonů, 2160 zpracovává jednotky s 5000 polygony. Přitom by k zahrání měla stačit grafická karta GeForce 3 úrovně a 1,5 GHz procesor. Celkově tak Earth 2160 vypadá na jednu z nejnadějnějších strategií roku 2005. Nabídne zajímavý příběh, čtyři odlišné frakce s možností designovat vlastní jednotky a také propracovaný systém špionů. Nevidíme tedy jediný důvod, proč se netěšit.

Index očekávání: 90%

Autor:

iDNES.cz

79%

Čtenáři

89% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Nečekaný hit už prodal dva miliony. V korporátu by to neprošlo, říká autor

Ačkoliv původně panovaly obavy, že menší francouzské RPG Clair Obscur: Expedition 33 zůstane ve stínu slavnější hry, opak je pravdou. Šéf studia Sandfall k tomu dodal, že hra by v rámci velkého...

Po letech zkoušení dohrál nejtěžší mapu Dooma s více než 23 tisíci nepřátel

Streamer Coincident jako první člověk na světě dohrál legendami opředenou mapu Okuplok, která je považována za nejobtížnější level klasické střílečky Doom. Průchod, během něhož zlikvidoval tisícovky...

Náhoda? Datum vydání nejočekávanější hry prozradila léta stará písnička

Ostře sledované hry jsou pod naprostým drobnohledem fanoušků, kteří pečlivě analyzují každý nový trailer a vše dávají do nečekaných, až bláznivých souvislostí. Grand Theft Auto 6 není výjimkou.

Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

Legendární Mafia je zpět. Nový díl vypadá jako vysněné pokračování

Gangsterský příběh, který se odehrává na Sicílii na počátku 20. století, prozkoumá počátky organizovaného zločinu. A nejnovější prezentace naznačila, že tentokrát skutečně je, na co se těšit.

Switch 2 má šikovný režim, který prodlouží životnost baterie

Pokud uživatelé Switche 2 obětují trochu času na hraní na jedno nabití, prodlouží si tím celkovou výdrž baterie.

13. května 2025  10:36 0

Postapokalyptický seriál Fallout by mohl běžet víc než dekádu

Seriálový Fallout na Amazon Prime Video se stal senzací loňského roku a pokud si udrží zájem fanoušků, mohl by běžet více než dekádu, věří herec Aaron Moten, který ztvárnil jednu z hlavních rolí....

12. května 2025  11:30,  aktualizováno  13.5 8:49 6

Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

13. května 2025 13

Režim myši na Switchi 2 funguje i v základním menu

Jednou z novinek očekávané konzole Switch 2 od Nintenda je možnost používat herní ovladače také v režimu myši. Využití najde i mimo hry.

12. května 2025  13:50 0

Rozjede váš počítač novou Mafii? Raději si ověřte hardwarové požadavky

Očekávaná gangsterka Mafia: Domovina běží – na rozdíl od přecházejících dílů včetně remaku – na Unreal Enginu 5. Pokud plánujete hrát na PC, ověřte si, zda splňuje minimální nároky.

12. května 2025  12:33 0

Detektor pohybu a děsivé zvuky. Vetřelecký horor zachycuje atmosféru filmu

Loňská hororová survival střílečka Alien: Rogue Incursion vyšla pouze pro virtuální realitu, letos si v nové verzi zahrajeme i tradičně. Ačkoliv její hodnocení se velmi různí, většina hráčů se...

12. května 2025 2

Zážitek jako Kingdom Come 2 vám jiné médium nedá, říká producent Martin Klíma

Kingdom Come: Deliverance 2 překonal všechna očekávání a zaslouženě se stal komerčním hitem nejen u nás, ale celosvětově. O tom, jak se takový kolos, na jehož vzniku pracovali stovky lidí dlouhých...

11. května 2025 15

Nové GTA vyjde až za rok, tak si aspoň zahrajte tyto slavné klony

Mysleli jsme si, že si nové GTA zahrajeme ještě letos, ale nakonec bude čekání zřejmě ještě dlouhé. Abyste si ukrátili čas, můžete vyzkoušet některou ze známých her, která nabízejí podobný styl...

10. května 2025 6

RECENZE: Návrat krále stříleček Doom je jiný, ale zatraceně dobrý

90 %

Doom: The Dark Ages se jasně řadí mezi nejlepší díly kultovní série. Je jiný, svůj, krvavý a implementování bullet hell mechanismů dopadlo parádně. Tuhle fantasy řežbu si žádný správný Slayer nenechá...

PC
9. května 2025 8

Do Kingdom Come 2 zamíří nový příběh za méně než týden

Český hit Kingdom Come: Deliverance 2 rozšíří za méně než týden první placené rozšíření Brushes with Death s tajemným malířem Vojtou.

9. května 2025  10:36 4

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky

Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...

Legendární Mafia je zpět. Nový díl vypadá jako vysněné pokračování

Gangsterský příběh, který se odehrává na Sicílii na počátku 20. století, prozkoumá počátky organizovaného zločinu. A nejnovější prezentace naznačila, že tentokrát skutečně je, na co se těšit.

9. května 2025  9:46 12

Po letech zkoušení dohrál nejtěžší mapu Dooma s více než 23 tisíci nepřátel

Streamer Coincident jako první člověk na světě dohrál legendami opředenou mapu Okuplok, která je považována za nejobtížnější level klasické střílečky Doom. Průchod, během něhož zlikvidoval tisícovky...

9. května 2025 20
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.