|


Dungeon Siege 2 bude jednoduše větší, impresivnější a variabilnější než jeho předchůdce, což jsou hesla, jichž se tvůrci chtějí pevně držet, jinak by totiž v poměrně ustáleném žánru akčních RPG neměli čím zaujmout
Dungeon Siege 2 bude jednoduše větší, impresivnější a variabilnější, než jeho předchůdce, což jsou hesla jichž se tvůrci chtějí pevně držet, jinak by totiž v poměrně ustáleném žánru akčních RPG neměli čím zaujmout. Na projekt již nedohlíží přímo Chris Taylor, který plní jen roli konzultanta a věnuje se pracím na Total Anihilation 2, nýbrž jeho bývalá pravá ruka Kevin Lambert. Jako hlavní designer říká, že Gas Powered Games naslouchali oddaným fandům hry, kteří si nepřejí nic jiného než o dost větší porci příběhu, jež jim chtějí autoři také nabídnout. Podíváme se opět do fantasy světa Aranna, který se nachází v nezáviděníhodné situaci po občanské válce, kdy neexistuje žádná centrální moc a všichni žijí v chaosu. Trůnu se chce chopit zdánlivý dobrák, šlechtic Valdis, jehož metody vedoucí k pořádku, jsou však trochu nekorektní a vzbuzují vlnu nevole. Opět tak přicházíte na řadu vy v roli
bájného reka a máte v zemi nastolit řád a zbavit ji otravného Valdise. Neměli bychom se tak již setkat s naprostým klišé a zcela průhledným dějem, nýbrž hutnou story v propracovaném světě, který bude pevně zakotven v předem daných faktech. Ke všemu bude existovat vysvětlení, nic nespadne jen tak z nebe. Naprostá většina charakterů, především pak těch, jež ovládá hráč, bude mít vlastní historii, cíle a motivaci. Podle toho se také budou mít vzájemně (ne)rádi a mnohdy se může stát, že se pustí do boje mezi sebou. Ne z ničeho nic, ale pokud si začnou lézt na nervy, čemuž vy můžete zabránit nebo naopak pomoci, je oheň na střeše. Jistěže se nezabijí, ale vedle komických prvků tak mohou výrazně oslabit morálku celé party. Hra se tak trochu odkloní od Diabla, protože tvůrci již evidentně zjistili, že pouhým kopírováním Blizzard stejně nepřekonají a vsadí větší část na epičnost, ne nepodobnou dílům ze stáje Bioware.
Z výše zmíněného je evidentní, že Dungeon Siege 2 půjde ve šlépějích předchůdce minimálně v jednom případě, a to v týmových soubojích, kdy hlavní složku hry bude tvořit vaše parta tvořená z vybraných bojovníků. Do skupinky si budeme moci naverbovat až šest postav rozdílných povolání. Ovšem bude záhodno, abyste si pečlivě vybrali, protože každý z charakterů inklinuje k jinému stylu boje a vůbec konání různých akcí a jen dobrým vyvážením party se dobéřeme úspěchu. Postavy si tentokrát budeme moci přizpůsobit ještě více nám vyhovujícímu způsobu boje, protože se můžeme těšit na značně propracované stromy nejrůznějších skillů, jež navíc budou pro jednotlivé postavy odlišné. Půjde tak výrazně ovlivnit vývoj oblíbených hrdinů, například klasický bojovník se bude moci cvičit v boji s mečem a štítem, dvěma zbraněmi najednou či jednou obouruční. V každé skupině pak navíc naleznete další upřesňující vlastnosti a schopnosti. Přestože stromy dovedností ještě zdaleka nejsou dokončené, již teď můžeme prohlásit, že se jeví značně propracovaně a funkčně, což je pro podobné RPG jedině dobře. Jde totiž právě o jeden ze způsobů, jak eliminovat neustále hrozící stereotyp. Druhým způsobem jsou rozličné předměty a vybavení, jež rovněž můžeme očekávat v hojné míře. Připraveny jsou jak
obyčejné, tak unikátní, ale i setové předměty, které ještě více rozšíří specializaci dané postavy. Podle autorů navíc budeme nacházet více (ale zase ne tolik) pro naše postavy použitelného vybavení, tudíž se těšme na skvělou motivaci pro další dobrodružství, protože právě se speciálními předměty bude spojeno množství vedlejších úkolů.
Bude jen na hráči, zda se rozhodně pěstovat partičku nelidských společníků nebo se spolehne na člobrdy. Ideální by měla být samozřejmě zlatá střední cesta, kdy se elegantně skloubí možnosti všech dohromady, ale způsobů bude jednoduše hodně.
Jedním z největších příslibů hry se zdá být systém speciálních sidekicků, tedy pomocníků, jimiž tentokrát nemyslíme členy party. V běhu tato serepetička působila skvěle. Například jsme si spřátelili ohnivého elementála, který se ochotně přidal na naši stranu a podporoval nás nejen ohnivou resistencí, ale velice užitečný byl i boji, jak efektně rozséval obřími zapálenými pažemi zkázu v nepřátelských řadách a navíc si notně pomáhal střílením fireballů. Nic to však nemění na tom, že se jednalo ještě o mládě. Ano, sideckikové, někdo jim říká i zvířátka (někteří skutečně zástupci fauny budou), prochází mnoha etapami života a v každé z nich je můžete nějakým způsobem ovlivnit. Půjde prý především o krmení nejrůznějšími pro tyto účely určenými magickými předměty, jejichž funkce se pak u svěřenců odrazí v jejich chování a schopnostech. Plně vycvičená zvířátka si osvojí několik zcela unikátních úderů, zčásti odvozených od „krmení“ a zčásti z jejich přírodní nátury. Bude jen na hráči, zda se rozhodně pěstovat partičku nelidských společníků nebo se spolehne na člobrdy. Ideální by měla být samozřejmě zlatá střední cesta, kdy se elegantně skloubí možnosti všech dohromady, ale způsobů bude jednoduše hodně. Lidé a zvířátka pak také budou vyžadovat rozdílné zacházení, na něž je rovněž třeba brát zřetel.
Herní svět bude o hodně větší než minule. Navíc by již neměl působit nikde sterilním a chudým dojmem, všude se bude na co dívat a co obdivovat. Na E3 prezentaci byla ukazována mapa z velké části pokrytá hustou džunglí, která byla na RPG poměry provedena opravdu úchvatně. Porosty a křoviny jsou koncipovány tak, aby se za nimi mohli schovávat jak hráči, tak i protivníci. A věru, že to funguje. Boje
tak získávají zcela nový rozměr a v souvislosti se sliby, že podobně novátorských prostředí bude habaděj, můžeme častokrát očekávat od píky změněnou taktiku. Tvůrci přiznávají, že si v mnohých situacích pomáhají trochu neoblíbenými skripty, avšak jedním dechem dodávají, že tyto poslouží výhradně ke zhuštění atmosféry a ne k samoúčelným situacím. Když jsme v tichosti procházeli nepřátelským kempem, vzali jsme na zemi klacek, který jsme záhy vložili do plápolajícího ohně, čímž byla ladně na světe pochodeň. Ta nejenže pěkně osvětluje okolí, ale dokáže především podpálit dřevěnou chatrč s nepříjemnou posádkou. Mohutný plamen se rozšířil ještě do dalších chatrčí a lupičům byla udělána čára přes rozpočet. Daná situace půjde vyřešit zřejmě jen tímto jedním způsobem a podobných slibují autoři hned několik, přesně poskládaných do určitých intervalů, abychom si jich dostatečně užili, ale také, aby nám nezačaly lézt na nervy.
Třešničkou na dortu budou klíčoví bossové přítomní povětšinou na konci jednotlivých úkolů Na ně se opravdu těšíme, jelikož jejich obří velikost je již dopředu proklamována.
Umělá inteligence dosahuje údajně hodně slušné úrovně. Monstra v jednotlivých fázích bitvy vyhodnocují situaci a podle toho následně jednají. Povětšinou se slučují kolem nějakého tvrdšího a chytřejšího protivníka, kterého se snaží co možná nejdéle ochránit, aby je tento mohl pořád koordinovat. Mluví se také o připravovaných léčkách, kdy vás nepřátelé obejdou, čímž pádem se dostanete do nepříjemného kolečka a ze všech stran na vás budou pršet rány. Co se týče druhů protivníků, máme se rovněž na co těšit. Mělo by jich totiž být opravdu hodně a každý z druhů se bude moci pyšnit vlastními vzorci chování. Třešničkou na dortu budou klíčoví bossové přítomní povětšinou na konci jednotlivých úkolů Na ně se opravdu těšíme, jelikož jejich obří velikost je již dopředu proklamována. Hned v prvních hodinách hry narazíme na trojhlavého hada, což je sice trochu obskurní kombinace, ale aspoň, že mají vývojáři nějakou fantazii. To by nebylo sice nic extra, ovšem musíme vzít v potaz, že jedna hlava má velikost zhruba shodnou s průměrným vozem. Dvě hlavy napadají útočnými kouzly, zatímco ta poslední se věnuje léčení. Přiblížíte-li se příliš blízko, dostanete nepříjemnou ránu ocasem. Jak se s touto bestií vypořádáte, je jen na vás, použitelných strategií bude habaděj. Výjimkou by neměli být ani bossové přes celou obrazovku. Nemusím jistě připomínat tu porci zkušeností, o něž se hraje především a také ty skvělé předměty, které z těchto pohlavárů
vypadnou.
Grafika běží na zcela novém a mocném enginu, který bude zvládat rozsáhlé areály s hustou zástavbou a zalidněním. K tomu se navíc přidají propracované modely postav a vynikající efekty kouzel. Spolu se hrou opět vyjdou mocné editační nástroje, s nimiž si každý bude moci prodloužit dobrodružství a podělit se o něj s ostatními na internetu. Přesně tento přístup slaví v posledních letech úspěch a nejinak tomu bude jistě u Dungeon Siege 2, zvláště pak, když se chystá slušný síťový kód obsahující spoustu módů s možností hry po internetu. Ze všech nejvíce vyčnívá kooperativní varianta hry, která kdekoliv se objeví, tak se stane jednou z nejoblíbenějších.
Dohromady by tak Dungeon Siege 2 mohl napravit chyby, jichž se dopustil první díl a přinést skvělou akční dynamickou hratelnost s propracovaným vývojem rozličných postav i potvor. Rozsáhlý herní svět jistě opět přiláká spousty hráčů, zvláště pak, když nabídne zajímavý příběh, tedy prvek, jehož zhuštění většina fanoušků žádala. Na konečný výsledek si však ještě chvíli počkáme, protože hra vyjde nejdříve ke konci letošního roku.
Index očekávání: 8/10