|
Největším vzorem je údajně Call of Duty se snímkem Zachraňte vojína Ryana. Je tak zcela jasné, kam se hra bude s největší pravděpodobností ubírat.
Jak již název hry napovídá, nepůjde o nic jiného, než o další realtimovou strategii z 2. světové války. Pravda je to jen z polovičky, protože ač Axis and Allies námětem vskutku nikoho neohromí, budou si věci dělat po svém a trochu jinak než ostatní, takže snad do řady stále stejných RTS nezapadnou. Hodně nápadů si tvůrci berou a přepracovávají ze svého předchozího titulu, tedy Kohana, který přinesl mimojiné skvělou a svižnou ekonomiku, různé předdefinované formace a také modifikovatelný terén. To všechno se v menší či větší míře v AA objeví. A bude toho ještě mnohem více. Z E3 předváděčky jasně vyplynulo, že si tvůrci neberou ponaučení ani tak z konkurenčních titulů, jako spíše z válečných akcí a filmů. Největším vzorem je údajně Call of Duty se snímkem Zachraňte vojína Ryana. Je tak zcela jasné, kam se hra bude s největší pravděpodobností ubírat. Ano, jednu z hlavních rolí si zahraje hustá atmosféra, jež by se dala s klidem krájet. Na výstavě prezentované vylodění na Omaha Beach, které v poslední době nesmí chybět v žádné pořádné válečné hře, působilo prostě skvěle a impresivně. Ještě v podobě in-game videa jsme sledovali přepravní lodě Higgins, kterak si to pod palbou šinou přímo k pobřeží, kdy se dostává kontrola pod ruku nám. Kulky, granáty či lidská těla – to všechno létá vzduchem za uvěřitelných zvuků a podmanivé hudby. Je zcela jasné, že dynamika například této operace nemůže konkurovat podobným situacím v akčních hrách, jelikož hráči RTS potřebují alespoň trochu klidu na rozmyšlení a nemohou panáčky jen bezmyšlenkovitě posunovat dopředu. Přesto si budete za líté vřavy připadat, jako byste v ní skutečně byli.Axis and Allies nabídnou na 24 rozsáhlých misí (odehrávat se budou jak ve dne, tak v noci) rozdělených logicky do dvou kampaní. První z nich si projdeme v roli spojenců, k nimž se hlásí Británie, USA a Rusko. Toto tažení by mělo být bezezbytku založeno na přesných historických reáliích. Na druhé straně stojící Osa, čítající Německo, Itálii a Japonsko, nabídne menší nakouknutí do alternativní historie , i když i tak bude základ této kampaně postaven na opravdu proběhlých skutečnostech. Samotný koncept praktikovaný v obou taženích přináší velice zajímavý systém, který jsme sice měli možnost již několikrát vidět, ne vždy však fungoval ke spokojenosti hráčů. Jde o přítomnost dynamické kampaně probíhající na mapě ne nepodobné deskovému stylu. Zde se staráme z globálního hlediska a tahovým způsobem o vše, co ke generálovu postu náleží, a především posunujeme jednotkami k útokům a obraně. Hráči se tím dostanou do role velitele, který má možnost ovlivnit mnohem větší část války než obyčejně, a zaválčí si na mnoha rozličných frontách. Ptáte-li se, kdy si vlastně užijete oněch adrenalinových bitev, jež jsme popisovali v minulém odstavci, máme pro vás jednoduchou odpověď. V případě, že třeba zaútočíte a má dojít ke zteči, přepne se hra do realtimového módu a vy své vojáky povedete krok po kroku proti nepřátelským vojům. Pokud se vám ale nebude chtít zatěžovat se zbytečnými bojůvkami, zůstanete na své globální mapě a bitvu necháte na umělé inteligenci. Ani pařani tahovému stylu zrovna neholdující se nemusí nikterak bát, vždyť dynamická kampaň půjde zjednodušit na naprosté minimum tak, abyste prakticky celou dobu hry trávili v realtimovém módu. Každý dle svého gusta.
Jestliže jste hráli vynikajícího Kohana, jistě víte, že si v TimeGate nepotrpí na obrovské armády, ale vše se odehrává ve více komornějším duchu. A v Axis and Allies tomu bude podobně. Ne však vždy, například zmíněné vylodění by bez pořádných davů jednotek nebylo to správné ořechové, ovšem ve většině případů budeme přímo ovládat jen menší hlouček svěřenců. V další prezentované misi jsme si vystačili s jedním pěchotním regimentem, s jehož přesným složením si před samotnou misí budeme moci stejně jako s dalšími trochu pohrát, ale Klimon ukazoval ideální skvadru s několika obyčejnými samopaly vybavenými vojáčky, další plývali minometem a těžšími kulomety a nad celou jednotkou držel ochrannou ruku oficír s rádiem a Tommy gunem. To celé se pak pohybovalo jako jeden celek, i když bude možné ho rozdělit a komandovat jednotlivé panáky. Abychom nezapomněli, někteří ze svěřenců disponovali i potřebnými granáty. Ty se v AA opravdu vyplatí a nemusíme se bát, že bychom vojáky museli složitě naklikávat, aby hodili tříštivou výbušninu. Podle Klimona je totiž AI natolik inteligentní, aby věděla, že kulometem pancíř tanku neprostřelí, tudíž se uchýlí právě ke granátům. Ale nebudou to jen vaše jednotky, kdo se dočká inteligentního virtuálního mozku. Dle svého nejlepšího uvážení se totiž bude chovat i záludný nepřítel, který údajně dokáže měnit i taktiku boje v závislosti na vašich postupech a výbojích. Podobná chvástání slýcháme dnes a denně, ale povedená předváděčka zaměřující se právě na tyto prvky již o něčem svědčí. Jistě, mohlo jít o speciálně naskriptovaný úsek, na druhou stranu pesimistům vyráží trumfy z karet skutečnost, že již Kohan disponoval vskutku vyspělou AI a nevěříme, že by se autoři od té doby zhoršili. Když už jsme ale nakousli skripty, dojezme si rozežraný koláč. Ve hře totiž tyto budou figurovat a v jistých okamžicích ne zrovna malou měrou. Ovšem bez nich by se dozajista nepodařilo dosáhnout natolik vtahující atmosféry, takže tyto menší odchylky od dobrých mravů odpustíme s vírou, že skripty příliš neovlivní hratelnost, jak je nám ostatně slibováno.
Dočkáme se jak leteckých, pozemních, tak i námořních sil, jež ve hrách poslední dobou nepochopitelně strádají.
Jednotlivé jednotky netřeba rozebírat, jistě vám postačí konstatování, z něhož vyplývá jejich značný počet a přes snahu tvůrců držet se reálných faktů, i slušná vyváženost. Dočkáme se jak leteckých, pozemních, tak i námořních sil, jež ve hrách poslední dobou nepochopitelně strádají. Velice zajímavě zní možnost spakovat většinu budov, což jednoduše znamená, že budou mobliní. Hlavní základnu tak můžete libovolně přemisťovat a i když je na cestách pomalá a zranitelná, v mnoha misích se podobnému tahu nevyhnete. Této vymoženosti bude hrát do karet i speciální „fog of war“, kdy na mapě uvidíme zcela zřetelně terén, avšak ne již jednotky, jež se na něm skrývají. Přesun báze tak bude do jisté míry náhodnou sázkou. Kolem základny pak v určitém perimetru bude tzv. zásobovací zóna, uvnitř které nedojde jednotkám munice a rychleji se opravují. Dnes již tradičním, ale pořád zábavným prvkem jsou generálové získávající za úspěšný boj zkušenosti.Graficky vypadají Axis and Allies velice povedeně, především pak 3D engine se jeví jako mocný. Zvládá detailní zoom i flexibilní otáčení. Levely jsou rozsáhlé a rozhodně se nedá mluvit o jejich sterilnosti. Velký důraz kladou autoři i na propracované a autentické zvuky, jež jdou ruku v ruce s napínavou hudbou. Současné RTS se již neobejdou bez pořádného multiplayeru a ani AA nebude výjimkou. Až osm hráčů se potká v několika originálních módech.
Celkově se mi tak Axis and Allies: RTS zamlouvají. Nepůjde sice o kdovíjak revoluční titul, atmosféra je na druhou stranu nenahraditelná a té by hra měla nabízet tuny. Trochu nejasně se jeví možná globální mód, který v na mise rozdělené strategii nepůsobí dvakrát přirozeně a je možné, že byl do hry trochu násilně naroubován kvůli licenci. Zatím však vývoj rozhodně není u konce, tudíž můžeme očekávat ještě nějaké ty změny, z nichž tato je na jednom z prvních míst.
Index očekávání: 8/10
|