Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Deus Ex: Invisible War - dojmy z dema

  12:00
Mnohými předčasně korunovaný král cyberpunkových RPG se kvapem blíží (v USA již vyšel, v evropě až v únoru). Tento fakt jen potvrdilo vydaní hratelného dema, jehož detailní pitevní zprávou jsou naše první dojmy.

Deus Ex: Invisible War
Výrobce:Ion Storm
Distributor:Eidos
Datum vydání:02/2004, US 12/2003
Index očekávání:88%
Deus Ex: Invisible WarDeus Ex, herní legenda, která za více než tři roky své existence vyryla jméno Warrena Spectora coby geniálního designéra na pomyslný chodník slávy a rovněž ukázala, jakým směrem by se novodobá akční RPG měla ubírat. A jelikož se na obzoru dosud neobjevil žádný potenciální pokořitel, není divu, že je pokračování s přízviskem Invisible War očekáváno se zatajeným dechem. Tím spíše, blíží-li se kvapem kýžené datum vydání. Navíc se Ion Storm osmělil rozvířit předvánoční vody nečekaným vydáním hratelného dema, nezakalil jím však nakonec čirou hladinu prvního dílu?

Velká očekávání
Prokletím Invisible War je fakt, že od něj většina hráčů očekává příliš mnoho. Svědčí o tom nejen diskusní fóra praskající těsně před vydáním dema ve švech nejrůznějšími spekulacemi, jaká by hra měla být a jaká doopravdy bude. Výsledná ukázka finálního produktu tak většině hráčů mírně vyrazila dech, a toDeus Ex: Invisible War jak v negativním, tak pozitivním smyslu slova. Demo zachycuje dvě poměrně malé lokace ze závěrečné fáze epizody odehrávající se v cyberpunkovém Seattlu budoucnosti. Hlavní hrdina Alex Denton, jehož pohlaví a barvu kůže lze na počátku hry přizpůsobit své představivosti, navštíví místní putyku Greasel Pit a k ní přilehlý hotel Heron’s Loft, jež zároveň slouží jako základna lokálního bosse Sophie Sak. Ta okupuje zdejší heliport nutný k dalšímu postupu, ovšem za něj již demo nesahá.

Velká zklamání?
Ale vůbec ne, jen je potřeba navyknout novému stylu. A to bude možná gordickým uzlem Invisible War. Na první pohled totiž odradí obrovské fonty písma jak v hlavním menu, tak v herních obrazovkách, jež jsou viditelně poplatné Xboxové verzi. Také interface v samotné hře spolu se zpracováním inventáře zpočátku působí příliš těžkopádně a neohrabaně. Naštěstí vše řeší možnost nastavení transparence proklamované kruhové nabídky, která tak zbytečně nebrání ve výhledu. A že je na co koukat!Deus Ex: Invisible War Zdevastované okolí hotelu se nese v dekadentním stylu přesně jak jsme zvyklí z původní hry a interiér jinak nevelké stavby na tom není o nic lépe. Design úrovní tak i přes nevyvratitelnou konzolovitost neslevil nic z vysokého standardu a v tomto ohledu snese bez jakýchkoliv kompromisů srovnání s prvním dílem.

Starý dobrý Deus Ex
Hlavní devizou předchůdce Invisible War byla bezesporu nelinearita a s ní spojená volnost v plnění jednotlivých úkolů. Ani v tomto demo nezklamalo a byť zaujímá řešení toliko jednoho primárního úkolu, tedy nalezení pilota a zpřístupnění místního heliportu, naznačuje, že by plná hra mohla být z hlediska znovuhratelnosti velmi povedeným kouskem. Bohužel se i zde opět projevuje vliv konzolí a s ním spojené zjednodušení RPG prvků. O alternativních cestách se Alex dozvídá přímo přes intercom od velitelky s typicky francouzským přízvukem, není tak třeba příliš tápat po zjištění, že Sophii Sak lze buď odstranit násilím nebo jednoduše uvolnit embargo heliportu zaplacením dluhu místního pilota skrývajícího se v baru. Naštěstí zde jistá autonomie v jednání zbývá. Deus Ex: Invisible WarChybí Alexovi peníze? Stačí zajít do krčmy a vsadit na pravidelný zápas greaselů nebo se prostě nabourat do bankomatu. Ovšem pozor, aby zákeřného hackera nezpozoroval patrolující strážný! Své šance v zápasech lze také zvýšit odpravením greasela, čekajícího poslušně v kleci své majitelky v jednom z bytů hotelu. Ke slovu se tak dostává požární žebřík v zadní části hotelu, ventilační šachta nebo umluvení štamgasta v baru, jenž Alexovi věnuje klíč ke kýženému apartmá.

Novinky
Ačkoliv se ovládání neliší od většiny současných akcí, i na něm se mírně podepsal souběžný vývoj hry pro Xbox. Pomineme-li fakt, že vskočit do rozbitého okna se podaří průměrně na pátý pokus, zamrzí zejména absence vyklánění zpoza rohů, což je pro titul daného žánru poměrně zásadním prvkem. Inventář naštěstí podporuje ovládání myší, avšak jeho omezení pouhými šesti sloty bez ohledu na velikost předmětu je mírně rozporuplné.

Co se týče přítomného arzenálu, je možné na vlastní prsty vyzkoušet pistoli, její uspávací sestřičku, brokovnici, samopal a plamenomet nebo dva druhy obušků pro tichošlápky. Zajímavostí je několik druhů granátů, z nichžDeus Ex: Invisible War si zaslouží poznámku jejich „pavoučí“ verze v podobě autonomního robota vysílajícího omračující impulsy. V současné době je ve hře implementováno automatické přebíjení zásobníků a jednotný systém munice, což částečně vynahrazují užitečné modifikace zbraní, jako například rozrušování skla na bázi nanotechnologie sloužící k tichému rozbíjení oken. Zřejmě následkem zredukování prostoru inventáře je sloučení funkce známých multitools a šperháků v jeden univerzální (a tím více nedostatkový) předmět.

Zcela nově jsou zpracována nanotechnolo- gická vylepšení hlavního charakteru, tzv. biomody. Pro ty je vyhrazeno rovných šest slotů a my jsme měli možnost vyzkoušet hned několik verzí. Přelstít veškerou elektroniku dokáže neural interface a s ním spojené hackování, které je i nyní řešeno automaticky. Mnohem zajímavější je Leech biomod, jenž rozkládá mrtvé tělo protivníka a mění jej v životní energii. Biologická rozšíření zatím působí velmi impresivně, nabízí se však otázka, zdali dosavadních šest slotů nebude příliš málo.

Grafické stránce nelze upřít technologický pokrok, který je ale dán především dynamickým osvětlením. Stíny stráží pronásledujících Alexe temnými zákoutími jsou vpravdě úžasné. Trochu méně se však projevuje normálové mapování, mající za úkol vytvořit dojem nerovnosti povrchů, zejména pak charakterů. Ty vypadají (především v animovaných sekvencích) docela tuctově a svými jednoduchými rysy připomínají spíše styl manga. Dokonalé implementace se naopak dostalo fyzikálnímu modelu. To, co obdivujeme Deus Ex: Invisible Warv ukázkách Half Life 2, se v praxi objevuje již nyní – téměř každý předmět lze přemístit nebo jinak zdeformovat a ten samý předmět působí stejně na své okolí. Na testovací sestavě AMD Athlon XP 1700+ @ 2400+ osazené Radeonem 9800 běhala hra bez nejmenších problémů až do rozlišení 1280x1024, kde již byl znát občasný pokles frekvence snímků. V rozlišení 800x600 se však dá plynule hrát již na procesoru těsně pod magickou hranicí dvou gigahertzů s grafickou kartou třídy Radeon 9500. Hudební doprovod je velmi podobný tomu původnímu, je tedy opět na výborné úrovni.

Invisible War v současnosti jistě není v takovém stavu, jaký si většina skalních příznivců představovala. Potěšující nicméně je, že ve svém jádru se hra velice blíží svému předchůdci a je jen na hráčích, zdali překousnou nevyvratitelný vliv konzolové verze. Do vydání ještě sice nějaký čas zbývá, ovšem v této fázi není na místě očekávat žádné výrazné změny. Snad jen kdyby tvůrci vyslechli množící se petice, paradoxně požadující odložení vydání z důvodů dopilování verze pro PC.

Autor:

Nejčtenější

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of Exile 2, místo toho si však uřízl pěknou ostudu. Ukázalo se totiž, že jeho...

Nadšenec vytvořil dřevěné PC, které se nemusí stydět dát ani do obýváku

Herní počítače už jsou dnes běžnou součástí domácího vybavení, jejich většinou futuristický design a mohutné LED podsvícení je však diskvalifikují od toho, aby si je esteticky uvažující jedinci...

Český youtuber přiznal závislost na hazardu. Prohrál přes milion korun

Svou závislost na otevírání loot boxů neboli beden s náhodnými předměty popisuje český youtuber Petr Brunner alias Bender. Závislost ho podle jeho slov za poslední rok a půl vyšla na víc než milion...

Vývojáři Baldur’s Gate 3 slaví úspěch modifikací. Doporučují zvětšení prsou

Studio Larian se na sociálních sítích pochlubilo, že si fanoušci jejich hitu Baldur’s Gate 3 stáhli již sto miliónů modifikací. Z tisíců všemožných neoficiálních vylepšení ovšem sami nečekaně...

Vyzkoušeli jsme unikátní zábavní centrum v srdci Prahy

Loni zrekonstruovaný objekt obchodního domu Máj přinesl pohled na zcela jiný koncept, než byli zákazníci předtím navyklí. Výraznou novinkou je zábavní projekt Levels, optimisticky rozmáchlý přes celá...

KVÍZ: Poznáte ikonické nepřátele z devadesátkových videoher?

Neměli jsme je rádi, ale nelze na ně zapomenout. Co herním monstrům z devadesátých let oproti těm moderním chybělo na inteligenci a grafických detailech, to doháněla množstvím a sveřepostí, nic jako...

vydáno 23. ledna 2025

Vydáním to nekončí, Kingdom Come 2 dostane v průběhu roku další obsah

Do vydání Kingdom Come 2 zbývají ještě dva týdny, ale už teď je jisté, že ani pak práce na hře neskončí. Na zbytek roku už je totiž přislíbeno několik DLC, které toto už teď obrovské RPG ještě dále...

22. ledna 2025  10:30 13

Podívejte se na nejočekávanější strategie letošního roku, vybere si každý

Žánr strategií sice nepatří k nejpopulárnějším, ale hráči o něj mají stále zájem, a tak se i letos objeví několik zajímavých titulů. Najdete mezi nimi svého favorita?

22. ledna 2025 9

Nic není nemožné. Legendární střílečku rozjedete jako elektronický dokument

Pomalu se krátí seznam způsobů, jakými ještě není možné spustit legendární střílečku Doom z roku 1993. Nyní nově totiž také tuto hru spustíte i v rámci formátu dokumentů PDF.

21. ledna 2025 7

Jaké vybrat doplňky stravy pro děti
Jaké vybrat doplňky stravy pro děti

Vitamíny a minerály hrají klíčovou roli ve správném fungování organismu, protože se účastní metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Kvalitní strava je...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of...