Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Civilization III na vlastní kůži (část první)

  12:00aktualizováno  21. srpna 9:28
Jak již mnozí z vás vědí, měli jsme minulý týden jako jediní ze střední a východní Evropy možnost zahrát si nový díl Civilization přímo v centrále amerických Firaxis pod osobním dohledem samotného Sida Meiera. Je proto čas na první seznámení s vymoženostmi pokračování legendy všech budovatelských strategií – a že toho není vůbec málo...

Civilization III

Na světě existuje jen málo věcí, kvůli kterým dokáže i ten největší požitkář nařídit budíka na třetí hodinu ranní, v pět přistoupit k odbavovacímu terminálu a v devět hodin z Frankfurtu uklidňovat rozlíceného šéfredaktora, že zapomenutý diktafon promptně zakoupí na Manhattanu. Strastiplný let plný zpoždění a chaotických změn gatů do amerického Baltimoru, kde sídlí studio Firaxis, však za příležitost být mezi prvními, kteří si zahrají preview verzi Civilization III pod dohledem samotných vývojářů, rozhodně stál. V úterý krátce před polednem se hrstka podobně postižených nadšenců sešla v útulném konferenčním sále, kde již čekal Sid Meier s Jeffem Briggsem (šéf Firaxis a spolu se Sidem hlavní designér hry), aby předvedli poslední build nové Civilizace, který je až na pár detailů identický s finální verzí hry – té se hráči dočkají někdy na podzim.

Již na začátku vyvrátil Sid Meier všechny dohady o tom, zda nepůjde jen o „obyčejnou“ předělávku starých dílů do nového kabátu: „Rozhodně jsme nechtěli dělat z třetího dílu další nastavovanou kaší. Za těch pár let se nám v hlavě nashromáždilo pár dalších zajímavých nápadů, které by samy o sobě stačily na zbrusu novou hru. Civilization III Doufáme, že se nám povede oslovit jak naprosté nováčky, kteří nemají s předchozími díly žádné zkušenosti, tak i ostřílené veterány, kteří nás doslova zasypali lavinou připomínek a námětů na vylepšení. Celá hra by tak měla působit mnohem více realisticky, ale zároveň mít i ten starý dobrý duch původní Civilizace.“ Původní obrazovka, která se objevila po krátkém intru, obsahovala skutečně většinu starých známých voleb (včetně multiplayeru), ale přeci jen došlo k malé inovaci. Tou je Quickstart, jehož účel trefně vystihnul Jeff Briggs: „Quickstart prostě spustí hru na tom místě, kde jste před tím přestali. Nechápu, proč to někoho nenapadlo už u minulých dílů.“ Také volby nastavení nové hry budou skalním fanouškům notoricky známé – pět velikostí světa (mapy jsou však mnohem rozlehlejší než minule – už i střední nastavení slibuje obrovský „lebensraum“), rozlohy kontinentů, jejich stáří i teplotní a vegetační pásma. Při výběru národa lze navolit až sedm protivníků, ať již přesně definovaných, nebo náhodně vybraných. Příjemným vylepšením jsou rozdílné vlastnosti jednotlivých národností (někdo lépe bojuje, jiný je zase zručnější zemědělec či horník) a také možnost vyhrát „historiografickou“ převahou (tj. mít na konci, v roce 2025, nejvíce civilizačních bodů). Záhy se na obrazovce objevil první settler a hra mohla začít.

Civilization III

Již první pohled na ikonky speciálních akcí (v dolní části obrazovky mezi mapou a podrobnou tabulkou jednotky) napověděl, že zde není něco v pořádku. Settleři totiž u sebe neměli charakteristické stavění cest, ani zavlažování, o pevnostech či dolech nemluvě. Jeff pochopil údiv přihlížejících a vše vysvětlil: „Settleři byli příliš silnou jednotkou, takže jsme trochu upravili systém stavění. V novém dílu budou mít sice sílu dvou obyvatel, ale zároveň je jejich funkce omezená pouze na zakládání měst. Stavbu cest a ostatních věcí zastane Worker – nová jednotka, která půjde vyrobit ve městech za cenu původního settlera.“ S workery také souvisí upravené využívání přírodních surovin. Těch bude rovná třicítka rozdělená do tří kategorií – luxusní (koření, kůže...) pozvedávající morálku obyvatel ve městech, strategické (železo, ropa...), bez kterých nebude fungovat výroba nových jednotek či staveb, a bonusových nabízejících ulehčení napjaté hospodářské situaci. Se surovinami tak bude nutné počítat i během výroby – pokud se nepodaří zajistit například dostatek železa (ať již obchodem či těžbou), nepůjde vytvořit nové vojáky. Vzhledem k těmto omezením je logické, že bude hráč potřebovat dovážet suroviny i ze vzdálenějších míst. Jak takový dovoz surovin vypadá, předvedl názorně Jeff: „Nejprve je nutné workerem postavit k přírodnímu zdroji silnici – Civilization III jinak nebude možné dovážet věci do města. Pokud se suroviny nacházejí mimo dosah hranic města, musí worker postavit na jejich políčku kolonii, tedy něco jako malé město. Na kolonie však může útočit i protivník a velmi snadno je zničit, proto je nutné pečlivě zvážit, kde se vyplatí postavit.“ Samotná výstavba města se v mnohém podobá předchozím dílům, trochu překvapí fakt, že pro jejich správu neexistuje speciální obrazovka, ale pouze sled tabulek. Kromě přesouvání obyvatel na různé práce a výběru budov či jednotek ke stavbě je na nich vidět také národnostní skladba městské populace. „Pokud jste dobyli třeba řecké město, je jasné, že bude jeho obyvatelstvo převážně řeckého původu a vyvolá revoltu skoro pokaždé, když provedete Řecku něco nepěkného. Na vás je tak zvážit systém asimilace obyvatel – ať již dalším rozvojem města, kdy již přibývá vaše národní populace, nebo stavbou settlerů, kteří „rozpustí“ řecké obyvatele do okolních měst, popřípadě příchodem cizích osadníků z vnitrozemí. Trochu to připomíná současné počínšťování Tibetu.“ Člověk má vůbec při hraní dojem, že je městské obyvatelstvo mnohem rozmazlenější než minule – vypracovat se na „We love our King day“ je těžké již při střední obtížnosti – o tom, jaké to bude v avizované přitvrzené verzi Deity levelu, lze jen spekulovat, ale autoři podle svého tvrzení chtějí udělat něco mnohem těžšího než minule. Zkrátka a dobře – tvrzení „dohrál jsem Civilization III Civilization III na nejtěžší obtížnost“ má představovat skutečné ocenění hráčových dovedností.

S dostupností surovin a rozvojem měst souvisí asi největší změna, která se v Civilization III objevila – kultura. Princip jejího fungování je relativně jednoduchý, ale o to účinnější, jak koneckonců sám přiznal Jeff Briggs: „Snažili jsme se do hry nějak dostat fakt, že kulturní úroveň každé civilizace dokáže ovlivnit i okolní národy. Stačí se podívat na římské impérium, jehož kulturní vliv sahal daleko za jeho hranice, dobrý příklad ze současné doby je rozhodně USA. Expandující kultura vaší civilizace představuje skutečně mocnou zbraň – díky ní získáváte respekt u protivníků, bráníte jim nevojensky v přístupu k surovinám a v extrémních případech dokonce přetahujete cizí hraniční města na svou stranu.“ Kultura funguje podobně jako potrava ve městech – v závislosti na počtu paláců, knihoven, chrámů, katedrál, atd. se generují každé kolo „kulturní body“ (ve hře reprezentované ikonkami not), které postupně plní pomyslný zásobník. Jakmile je zásobník plný, posunou se kulturní hranice říše od měst o jedno políčko dál (případné pohlcené kolonie mizí a suroviny z dané oblasti automaticky připadnou nejbližšímu městu) a může se začít nanovo – pro posun na další level je však potřeba o poznání více bodů (nezbývá než postavit další katedrály, knihovny, univerzity a vylepšit palác). Civilization III Naprostou kulturní převahou se dá dokonce vyhrát celá hra, ale z počátku bude její využití limitované pouze na získávání vzdálených zdrojů surovin. Teprve s přibývajícím počtem měst a pohraničních třenicí s okolními národy se dá kulturní šílenství rozvinou naplno – od „obyčejného“ získávání obdivu před diplomatickými jednáními, až po mírové „převzetí“ nepřátelského města (stačí, aby kulturní hranice hráčovy říše díky rychlejšímu vývoji dosáhly vedlejšího města, které nestihne držet krok v expanzi). Jak však sám Jeff přiznává, musí se s kulturou zacházet opatrně: „Některé národy se mohou vaší rychlou kulturní expanzí cítit ohroženy, vytvoří proti vám vojenskou alianci a vyhlásí vám válku. A věřte mi, že válčení je v novém dílu mnohem záludnější, než bylo dříve.“

Na závěr prvního dílu našeho preview by se slušelo něco povědět i o grafickém zpracování, které sice v mnohém připomíná předchozí díly, ale zároveň přináší tolik novinek, že by bylo pošetilé jej nazývat pouhou předělávkou poplatnou modernímu hardwaru. První, co každého hráče trkne do očí, je mírně pozměněný úhel pohledu – krajina je vidět ještě více ze strany, než tomu bylo v druhé Civilizaci. Chvíli tak trvalo, než si nově příchozí na Civilization III pozměněnou perspektivu zvykli – zejména při pohybu šikmo se často zdá, že se jednotky posouvají o políčka dvě (po pár minutách hraní však tento problém postupně vymizel, takže ani v plné verzi nebude představovat vážnější komplikaci). Příjemné vylepšení přestavil šéf Firaxis hned během prvních pár tahů Settlery: „Přišlo nám nefér, že jednotky viděly vždy na stejnou vzdálenost dopředu. V reálném životě se přeci nestává, že člověk vidí na planině i z kopce stejně daleko. Proto jsme si trochu pohráli s programovým jádrem, aby vypadala viditelnost o něco reálněji“. A skutečně – záhy se na kraji viditelnosti nečekaně objevují pohoří (taková, která jsou běžně vidět v dálce na obzoru) a také z vrcholků hor je možné prozkoumat mnohem větší území (k tomu se navíc skvěle hodí speciální průzkumná jednotka Scout). K samotným jednotkám se váže další změna – již nejde o statické ikonky, ale plně animované postavičky (popřípadě vozítka), které při přesunech pochodují a boje doprovázejí patřičnými pohyby i zvuky (včetně smrtelného zasténání a pádu, popřípadě efektní exploze). Místy sice pohled na panáky pochodující kolem řady Workerů stavějících zavlažovací systém připomíná spíš chaos realtimových strategií, ale kupodivu jde o přehlednější zobrazení než v minulém dílu (přeci jenom se malá písmenka u jednotek ztrácela). Civilization III Na můj dotaz ohledně inspirace k mumraji na obrazovce, směřovaný k hlavnímu grafikovi hry, Nicku Rusko-Bergerovi, se mi dostalo zajímavé odpovědí: „Velký vliv na grafiku Civilization III měly obrazy Pietera Bruegela, umělce žijícího v šestnáctém století, který proslul zejména výtvarnými díly svérázně zachycujícími mnoho malých lidiček (od toho také pramení české slovo brajgl – pozn. aut.). Proto jsme veškeré artworky a některé scény ze hry porovnávali s Bruegelovými obrazy a snažili se je ladit v podobném stylu. Koneckonců výsledek zatím mluví za vše.“ Jednotlivé herní pasáže budou doplněny příjemnou ambientní hudbou odpovídající dané národnosti – například Římany doprovází rytmické dunění bubnů sem tam proříznuté fanfárou historických předchůdců trubek.

Jak je vidět, mají se hráči v třetím dílu Civilization na co těšit. Tímto však výčet novinek a vylepšení nového pokračování nekončí – v druhé části se blíže podíváme na systém bojů (dočkáme se i laserem naváděných bomb, kterými půjdou „odstřelovat“ jednotlivé budovy v daném městě), předělané komplexní obchodování a diplomatické styky, stavbu divů světa (i menších, leč o to užitečnějších „takydivů“), vesmírných lodí a spoustu dalších příjemných drobností, které zaujmou oko zkušeného stratéga doslova na každém kroku.

Autor:
  • Nejčtenější

Studie ukázala, že víc lidí raději hry sleduje, než aby je sami hráli

Průzkum společnosti Midia Research ukázal, že hráči tráví víc času sledováním videoobsahu věnovaného počítačovým hrám než jejich samotnému hraní.

11. prosince 2024 75

RECENZE: Indiana Jones je zase na vrcholu, nová hra se vyrovná původním filmům

100 %

Že bude nová herní adaptace osmdesátkového hrdiny Indiana Jonese pecka, jsme tak trochu dopředu tušili, že ale až taková, jsme nedoufali ani v těch nejdivočejších snech. Rovnou stovku dáváme opravdu...

Xbox Series X/S
6. prosince 2024 43

O víkendu se zrodily dva masivní herní hity

Výrazné přízni hráčů se těší nejenom free 2 play kooperativní střílečka s postavami ze světa Marvelu, ale zejména očekávaná diablovka Path of Exile 2.

9. prosince 2024  11:22 5

Dvacet nejzásadnějších her roku 2004. Zvolte tu nejlepší

Dvacet let vypadá jako dlouhá doba, na mnohé hity tehdejší doby ovšem vzpomínáme dodnes. Světlo světa tehdy spatřil například kultovní World of Warcraft, graficky revoluční střílečky Far Cry,...

7. prosince 2024 21

Které hry by podle vás měly zabojovat o titul Hra roku 2024?

Závěr roku již tradičně patří čtenářské anketě Hra roku na Bonuswebu. Pojďme si připomenout, co všechno letos vyšlo, a vy nám napište, které kousky by podle vás měly promluvit do finálního hlasování.

8. prosince 2024 20

Herního Oscara vyhrál Astro Bot, představen byl nový Zaklínač a Mafia

V americkém Los Angeles proběhlo v noci na pátek předávání cen Game Awards, které jsou jakousi videoherní obdobou filmových Oscarů. Letos jasný favorit nebyl, o to bylo soupeření zajímavější. Více...

13. prosince 2024  5:38 9

Když realita nestačí. Vybíráme nejpopulárnější videoherní simulátory

Chcete si zkrátit dlouhé zimní večery nějakým povedeným simulátorem? Máme pro vás spoustu tipů na hry, které vás přenesou do mnoha zajímavých rolí a situací se solidní dávkou realističnosti.

13. prosince 2024 11

Zahrajte si zdarma na trpaslíky z Pána prstenů

Digitální obchod Epic rozdává kooperativní survival hru The Lord of the Rings: Return to Moria, ve které se budete snažit udržet naživu trpaslíky v nepřáteli zamořených dolech.

12. prosince 2024  18:56 4

Vyšla PC verze mobilní strategie Warcraft Rumble

Mobilní akční strategie Warcraft Rumble vyšla před více než rokem na iOS a Android, nyní si ji uživatelé mohou zahrát také na PC v betaverzi.

12. prosince 2024  9:48 0

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...