Call of Duty - dojmy

  12:00aktualizováno  8. září 8:28
Válka, která změnila svět a titul, jenž se snaží pojmout její dění zase trochu jinak než dosavadní herní produkce – Call of Duty, nová 3D akce s fantastickou filmovou atmosférou. Jak se nám líbí a co nás nepotěšilo?

Jiný styl?
Call of Duty Válka, která změnila svět a titul, jenž se snaží pojmout její dění zase trochu jinak než dosavadní herní produkce – Call of Duty. Nebudeme hrát pouze za Američany, nabízejí se totiž i Britové a Rusové, vše zasazené do skutečných historických událostí. Tou podstatnou a vítanou změnou však prošlo vlastní jádro hry, poněvadž nešéfujeme žádnému elitnímu týmu vojáků, kteří plní speciální úkoly, ale stáváme se (samozřejmě pouze do jisté míry) tím jedním z mnoha, jenž sám o sobě válku nevyhraje, ale postupuje vpřed s ostatními. Další důležitý aspekt Call of Duty představuje filmové pojetí celého titulu, reálné lokality, zbraně, zvuky – vše se podřizuje rychlému tempu, vše pro co nejvíce intenzivní zážitek. Stále však mějme na paměti jednu podstatnou věc – Call of Duty se nechystá pouze na PC, ale i na PS2, X-Box a GameCube, což ve většině případů předurčuje i akčnější styl hry. A demoverze to jenom potvrzuje. Call of Duty skutečně není a nikdy neměla být realistickou hrou; jde však o akci, která nabízí zase o něco jinačí zážitek, než všechny předchozí válečné FPS.

Call of Duty

První dojmy
Na začátku si zvolíme obtížnost, jež dosti předurčí styl hry – na zelenáče hráč nezemře, ani pokud si sám hodí 3 granáty pod nohy, na veterána je jakákoliv nesmyslná akce, třeba přímý útok na kulometné hnízdo, trestána smrtí. Spolu s několika vojáky útočíme na německé pozice, tj. kulometné hnízdo a vojáky v dobrých pozicích v baráku. Můžeme / musíme se krčit, plazit, schovávat se za překážky, třeba mrtvou krávu, kolem vybuchují dopadající střely, zemina vylétává do vzduchu, na obloze vidíme letadlový výsadek, první spojenci padají k zemi mrtví, zalehnuté uši od výbuchu, rozklížený neostrý obraz, už je to v pořádku, výbuch, zamířit... celá plejáda vizuálních vjemů, kterou je hráč okamžitě zahlcen, aniž by se stačil rozkoukat.

O zbraních a umírání
Ze zbraní můžeme střílet dvojím způsobem – buď normálně, nebo s mířením přes pažbu (obdobně jako ve Vietcongu). Při normální střelbě nejsme tolik přesní, míříme opravdu jen na hrubo; s mířením sice Call of Duty zaměřujeme přes mušku, ale zase se skoro nehneme. Hodí se oboje. Zbraně samozřejmě lze sbírat i po padlých nepřátelích, každopádně díky limitu si nemůžeme brát všechno, co nalezneme. Interaktivní zůstávají i kulometná hnízda po nepřátelích, stačí stisknout příslušnou klávesu – jmenujme si například závěr mise v demoverzi, zde se takováto akce přímo nabízí. Autoři si dost vyhráli i s umíracími sekvencemi vojáků, které by jim leckterý kompars z Hollywoodských akčních trháků mohl tiše závidět. Posmrtný masakr nehybné mrtvoly však zůstává morbidním hráčům zapovězen.

Kde se ti vojáci, kde se jen berou?
Jak již bylo řečeno, pohybujeme se se skupinou vojáků, kteří se automaticky průběžně doplňují, což sice příliš nerealistické není, ale během bitevní vřavy si téhle berličky těžko všimneme. Spolubojovníci toho mohou dost vykonat za samotného hráče, ale nikdy neudělají všechno – mise je rozkouskovaná na okamžiky a místa, kde na hráče jednoduše čekají až on udělá první krok. Pro udržení atmosféry se tak například v polorozbořeném baráku za zdí budou stále Call of Duty objevovat nacisté, dokud hráč neudělá první krok. Taktika jak hru hrát se odvíjí od obtížnosti, na zelenáče si opravdu hrajeme na likvidátora, na vyšší obtížnost už vyniká design úrovně, kdy si lze před samotnou ztečí odněkud zboku částečně vyčistit oblast.

Další postřehy
Dobrým dojmem působí chování vojáků a to především vizuálně, poněvadž se ukrývají za překážky, plíží se podél zdí, kooperují a nedělají zvrácenosti proti logice. Díky tomu, že hráč coby voják zosobňuje pouze jednoho z mnoha mi nijak nechybí příkazy a pokud se nad stylem hry zamyslíme, byly by vesměs zbytečné. Vojáci prostě mají svoje místa, kde na hráče čekají a jakýkoliv jiný vzorec chování se neslučuje s tím, co autoři zamýšleli. Nepřátelé ovládání počítačem si počínají vesměs slušně, s jednou výhradou – dobrý pohyb, ale špatná priorita střelby na cíl. Na lehčí obtížnosti se tak klidně staneme svědkem toho, že nepřítel (stojím krok od něj) do vás střelí, nabije, vystřelí si z okna po někom jiném a teprve potom vystřelí znova po vás. Sebevrah. Grafické zpracování nevypadá, díky tomu, že se pořád kolem něco děje a díky spoustě objektů, vůbec špatně, teprve zastavíme-li se na chvilku a důkladně se porozhlédneme, zjistíme, že bez toho všeho pozlátka jde o nadprůměrnou, ale ne nejšpičkovější záležitost (hra běží na silně modifikovaném engine Quake 3). Otázkou zatím zůstává, jaká bude hra více hráčů a další prvky – tak či onak, pokud se sháníte po atmosférické 3D akci z druhé světové, Call of Duty (homepage) zřejmě nezklame.

Index očekávání: 9/10
Autor:
 

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Třicet minut hrůz i nadšení. Dojmy z demoverze remaku Resident Evil 2

Resident Evil 2 (2019)

Remake hororové klasiky Resident Evil 2 se nezadržitelně blíží. Kdo už se nemůže dočkat vydání, najde dočasnou útěchu v...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

Další z rubriky

Fear the Wolves by chtěl být multiplayerovým Stalkerem. Ale není

Fear the Wolves

Kombinace fantastického světa kultovního Stalkera a populárního žánru battle royale vypadá jako geniální nápad....

Pátý Battlefield v betě zklamal. Bude stačit odklad vydání?

Battlefield 5

Beta letošního Battlefieldu nervózní fanoušky neuklidnila. Nedodělanost ze hry přímo čiší a podobně jako v případě...

Judge Eyes bude stylová detektivka z japonského podsvětí. První pohled

Judge Eyes

Pokud se řadíte k fanouškům videoherní série Yakuza, nebo rádi vzpomínáte na městské akce jako Sleeping Dogs a L.A....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz