|

Na počátku se sluší a patří zařadit titul do nějakého toho žánru a nejinak tomu bude zde. Vězte, že Black 9 patří do stále populárnějšího odvětví akčních adventur s příměsí RPG, tentokrát z pohledu třetí osoby. Příběh nás zavádí do fiktivní budoucnosti, jež je však rozhodně uvěřitelná a tím pádem i mnohem přitažlivější. Již od dávných dob světu údajně vládne spolek Illuminati, jenž má na svědomí zřejmě všechny důležité události, jaké se kdy v dějinách udály. Tím pádem vlastně tahá za nitky lidstva, přičemž nikdo vlastně s určitostí nedokáže říci, zda doopravdy existuje a nikdo z obyčejných lidí už vůbec nedokáže vážně prohlásit, kdo k němu patří, a tak se tato šedá vládnoucí vrstva těší mysteriózní pověsti a vždy, když na ni přijde řeč, stočí se hovor do oblasti legend, což Illuminatům jedině nahrává. Proč? Jejich práce v utajení jim navýsost vyhovuje a hlavně se jim nikdo nestaví do cesty, čímž pádem jim je umožněno nerušeně ovládat koloběh světa, ba co víc, snad i celého lidstva! Vidím, že někteří z vás se hlásí o slovo a rádi by jistě pronesli, že toto již někde slyšeli a já jim mohu dát jedině za pravdu. Podobně zajímavé téma, na první pohled takřka shodné, si vzala na paškál skvělá hra Deus Ex, jíž mnozí hráči dodnes považují za vrchol celého herního průmyslu, a to rozhodně zaslouženě. Nedávno vyšel i její druhý díl s podtitulem Invisible War, ovšem ten hráčskou obec spíše rozčaroval než-li potěšil, a tak je více než jen logické, že se hledá adekvátní náhrada, jež by zacelila místo po nepříliš povedeném pokračování legendy. Zde se právě otevírá báječný prostor pro úspěch Black 9, která si bere z Deus Ex ty nejlepší prvky, k nimž prvotřídní a staré zákony bořící příběh dozajista patřil. Nejsme však zvědaví na nějaký přitroublý remake do novější grafiky, čehož si jsou autoři naštěstí vědomi a přinášejí
celou problematiku zpracovanou ze zcela jiného, neméně zajímavého, úhlu. Zatímco v Deus Ex jsme proti Illuminatům do jisté míry bojovali, lépe řečeno bojovali jsme vlastně proti všem, tak Black 9 přináší zajímavý pohled, jež si zakládá na tom, že hráč pro režiséry lidských dějin bude pracovat, tedy abyste tomu lépe rozuměli, bude plnit zakázky pro jeden z devíti kartelů Illuminatů (jejich popis najdete v tabulkách), které mezi sebou soupeří o nadvládu nad světem, a jak již určitě tušíte, bude jen na vás, jaký z nich si vyberete a který poškodíte. To jsou otázky, jež si každý zodpoví až v průběhu hry. Tvůrci samozřejmě slibují značně pozměněný postup za každý z nich, což můžeme s radostí kvitovat, jelikož se zde otevírají většinou zavřená vrátka pro tak oblíbený prvek znovuhratelnosti, který byl právě tak typický pro vzor a zároveň pro konkurenci v podobě laťky nutné k přeskočení, tedy Deus Ex. Údajně by mělo být možné po jistou část hry pomáhat vícero skupinám a k úspěšnému zhlédnutí všech konců by mělo být třeba dokončit hru vícekrát.
Hned zpočátku je nutné si vytvořit slušnou postavu, jelikož na tu jedinou se po celou dobu hraní budete spoléhat. Můžete si nadefinovat silného bouchače, který všechno své snažení vkládá do svalů o průměru slušně narostlého dubu nebo případně do leštění všemožných kvérů, potažmo je možné hledat útočiště u křehké a obratné dívky, jež navíc používá i svůj mozek. RPG statistiky by sice neměly být tak propracované jako u her primárně určených k role-playing zábavě, ovšem ani tak nezůstaneme ochuzeni o nějaké to levelování, především pak v síle (zcela logicky ovlivňuje účinnost útoku a možnost pokročilejší výbavy), hbitosti (určuje jak dokážete manipulovat s určitými předměty i rychlost), agilnosti (důležitá pro souboje na dálku a fyzické atributy) či konstituci (patří do ní obrana proti střelám, výdrž či resistance proti jedům). Pro potřeby hry by to mělo bohatě stačit a rovněž tato vlastnost Black 9 by měla hráče donutit k minimálně jednomu zopakování si celého dobrodružství. Ještě se sluší doplnit, že ač budete svého svěřence vyvíjet v jakémkoliv směru, tak ani ty ostatní vám nezůstanou zapovězeny. Takže i jako zlodějíček by mělo být možné se určitou pasáží prostřílet, jen ne s takovou efektivností, jako kdyby tuto akci podnikal charakter v útoku pevně kovaný.
|
Velké zpestření do hry by měla přinést i populární nanotechnologie
, jejíž využívání pro určité typy hráčů stěžejní, jiní ho zase využijí jen zřídka, každopádně to záleží rovněž na vylepšovaných vlastnostech, jelikož i v tomto případě zde bude jakási „mana“. S její pomocí bude možné tyto vzácné a účinné technologie využívat. Zručnost v nano oblasti by pak měla spočívat především v tom jak rychle se tato energie doplňuje, případně jak rychle ubývá.
Jednou z hlavních složek hry je samozřejmě i boj, kterého se, přestože se můžete profilovat více mírumilovně, tak jako tak dočkáte, autoři tedy nešli přímo ve šlépějích Deus Ex, jenž šel dokončit dokonce jen se třemi zářezy na pažbě a jeho pokračování tento prvek ještě více prohlubuje, ovšem Black 9 proto ještě není třeba odsuzovat, vždyť, jestliže se dočkáme solidního a napínavého provedení akčních pasáží, můžem se jedině radovat a být šťastní z toho, že máme „feeling z Deus Exe“, ale necítíme úplné zkopírování, které by celé věci jedině uškodilo. I tak si zájemci užijí pěkných stealth prvků a hackování počítačů, ale ti, co si hrou chtějí prostřílet, budou muset údajně sáhnout až na dno svých schopností, jelikož munice nebude na rozdávání a protivníci by žádná másla být neměli. Zdejší arzenál však určitě potěší každého militaristu, poněvadž se nám pařáty projde pěkných pár, účinností značně se lišících, kvérů. Uchopíme tedy například katanu, k níž se váží i další sečné a bodné zbraně, k nimž se s trochou štěstí zařadí i světelný meč, tak proslulý z Deus Ex, o jehož implementaci se ve studiu ještě nerozhodlo, ovšem jeho četní příznivci mají značně vysokou naději, že se ho dočkají. Pak se samozřejmě chopíme dalších serepetiček jako jsou vychytané útočné pušky, sniperky, brokovnice a milovníci těžší váhy také nepřijdou zkrátka. Raketomet a granáty všech možných druhů jsou dnes již součástí téměr každé, byť jen trochu solidní akce, méně často ale vídáme oblíbený plamenomet, takže se s přihlédnutím k tomu, že toto byl jen stručný nástin výbavičky, máme na co těšit.
Plnění misí je vlastně jakousi alfou a omegou celé záležitosti, čímž pádem si na ní Taldren dává velice hezky záležet. Je nám slibováno, že podobný mix jsme zatím neměli možnost ochutnat. Podíváme se na Mars, kde se nachází tajná výzkumná laboratoř (vzpomínka na DOOM), kde musíme vyřadit obranný systém, abychom se vůbec dostali do jejího nitra a k tajemství, jež ukrývá.
Jindy přistaneme na menších planetkách či asteroidech, ovšem nemyslete si, že budeme prozkoumávat jen hlubiny vesmíru, ale zavítáme i do nám tak známých končin matičky Země, kterou procestujeme skrz naskrz a rozhodně se sluší říct, že zde prožijeme větší část příběhu, ovšem nakoukneme do takových míst, o nichž se nám zatím vůbec nesnilo, jako jsou úzké shanghajské uličky nebo rádoby asociace nevyvolávající základny v amerických pouštích atd. Každopádně všude narazíme na rozličné nepřátele, jež tu nemá cenu rozebírat, stačí nám snad jen konstatování, že jich bude spousta a rozhodně si nebudou podobní. Jen tak pro příklad, střetneme se s posedlými mnichy, obyčejnými, avšak silně vyzbrojenými vojáky i mimozemskými nestvůrami, rozbitými počítači (že by Systém Shock?) posílající proti vám naprogramované droidy atd.
Velkou roli by mělo hrát rovněž velitelství toho kterého kartelu, kde budou NPC postavy ochotné si pohovořit (ty by ostatně měly být i jinde, zde však především), přijmeme zde i nové zakázky. Velkou roli pak také bude hrát prodej a nákup vhodných předmětů, jelikož na misi je možné se vyzbrojit pouze třemi zbraněmi, z nichž jedna musí být navíc lehčí. Na základně si rovněž budeme upravovat statistiky a nejrůznější speciální dovednosti jako jsou již zmíněné nanotechnologie. Vrchní velitelství se prostě a jednoduše stane takovým vaším domovem, kde se vždy na skok zastavíte a odpočinete před dalším těžkým questem. Dalším plusem stavícím hru do zcela jiné roviny by měla býti nejrůznější vozidla, případně vznášedla, o nichž se toho příliš neví, ovšem hlavní je, že budou přístupná.
V multiplayer jsme ani nedoufali, ovšem Taldren opět překvapil, a to
poměrně hodně, jelikož ani Deus Ex neměl kdovíjak propracovanou hru více hráčů a jeho pokračování na ni zanevřelo úplně, takže zde to můžeme brát jako takový příjemný dárek od autorů a nezdá se, že by byl zrovna malý. Proti sobě se postaví až šestnáct hráčů, kteří se vedle klasických módů jako Deathmatch, CTF ad., utkají i ve více taktických módech. Jeden z nich prezentují autoři
jako něco na způsob domination, kde by měl mít každý hráč svou pevně danou roli, a to se nám velmi zamlouvá. Co však potěší možná ještě mnohem více, je možnost zdolání singleplayerové kampaně v kooperativním hře, jelikož něco podobného je nám nabízeno opravdu zřídkakdy.
Ani z grafického pohledu se Black 9 nemá za co stydět, jelikož běží na silném licencovaném enginu Unreal Warfare, který zvládá skvěle jak interiéry, tak venkovní prostory, jichž se také v míře vrchovaté, a na rozdíl od Deus Ex, dočkáme. Navíc ze zveřejněných obrázků a trailerů je jasně vidět obrovský smysl pro detail, jímž tvůrci disponují. Doufejme, že se nejedná jen o nějaké uměle vytvořené screeny odlišné od toho, jak hra bude ve skutečnosti vypadat. Co se týče umělé inteligence, zde nám tvůrci mnoho indicií nepředkládají, stačit nám musí tradiční výrok z jejich úst v tom smyslu, že AI bude stejně propracovaná jako zbytek hry, což sice zas až tak neočekáváme, můžeme být vděční i za to, když inteligence oponentů a případně i parťáků nebude rušit pěkný herní zážitek.
Celkově se mi Black 9 zamlouvá a doufám, že po tomto preview se na něj budete těšit i vy, naši milí čtenáři, jelikož tato hra se může úplně klidně stát jedním z největších překvapení příštího roku, jen se trochu bojím nezkušenosti autorů, ale už jsme tu měli několikrát skvělý produkt z rukou debutujících tvůrců a naopak stálice mohou zklamat, stejně jako již několikrát zmíněný Invisible War. Příjemné je, že když půjde vše podle plánu, dočkáme se tohoto kyberpunkového titulu v březnu příštího roku.
Index očekávání:8/10
|