Jen velmi málo značek se po premiérovém uvedení dokáže zařadit mezi megahity. Bioshock to dokázal. Zkáza podmořského města, v němž se skupina vědců, umělců, lékařů a filozofů pokoušela stvořit utopistický "lepší" svět, u hráčů zabodovala. - číst PC recenzi Bioshock
Druhý díl je vyvíjen se vší pečlivostí, jakou tak sugestivní zážitek, pokud vycházíme ze zkušeností s jedničkou, vyžaduje. Vybraní šťastlivci si mohli osahat hratelnou verzi, tak si pojďme shrnout, na co přišli.
Náš vlak společnosti Atlantic Express prudce brzdí v podmořské stanici. Ve skutečnosti to vůbec není naše konečná, ale v cestě je pořádný kus ledovce, takže nezbývá než vystoupit. Stejně jako minule, také tentokrát navádí hráče hlas přes rádio.
Naším průvodcem je v tomto případě Sinclair, majitel firmy na vývoj plasmidů, Sinclair Solutions. Pozornní hráči předchozího dílu už jistě tuší, co je potřeba udělat. Ano, chtělo by to takzvaný "Incinerate" plastid, který by ledovou skálu bránící v dalším cestování rozpustil.
Samotný plasmid ale nestačí. K provozování novodobého kouzlení je zapotřebí speciální drogy zvané Adam, která je vrcholem vědců z podmořského světa Rapture. Zároveň ale utopické prostředí proměnila v hotové peklo. Kromě toho z vás ale Adam udělá správného hrdinu s nadpřirozenými schopnostmi.
Že si v Bioshocku 2 oblečete mundúr samotného Big Daddyho, není nic nového. Nicméně zážitek z toho je vskutku impresivní. Jako správný Big Daddy si musíte najít vlastní malou holčičku, sběračku Adamu, takzvanou Little Sister.
Její vyhledání není příliš složité. Neustále si totiž prospěvují a mohutný dupot jejich doprovodu také není k přeslechnutí. Ovšem ostatní Big Daddyové s vámi rozhodně kooperovat nebudou.
Abyste se dostali k jejich holčičkám, musíte s nimi svést boj. Nejpozději tehdy poznáte, že se od minula vylepšili. Na zádech nosí speciální zařízení, jež rozmisťuje automatické střílny, s nimiž se musíte vypořádat.
Když to ale zvládnete, odměna je sladká. Sehnete se a usměvavou Little Sister si posadíte na rameno. A ona vám bude šeptat: "Pojď, pane Bubblesi, tam vpředu leží andílek" a už vás na základě feromonové stopy povede k dalšímu tělu, které zasluhuje vytěžení Adamu.
Ovšem ne všechna těla obsahují Adam. Zrovna v prezentovaném případě měli hráči smůlu, a to dvojnásobnou. Mrtvola totiž ležela přesně v oku bezpečnostní kamery, jež neváhala spustit poplach.
V takových situacích přichází ke slovu novinka, jakési hackovací šipky. Ty vystřelíte po kameře a pokusíte se jí přemluvit, aby pracovala pro vás. Děje se tak opět minihrou, nicméně ta už by neměla být tak zdlouhavá a frustrující jako v prvním díle. Autoři nechtějí, aby se hráči příliš rozptylovali a byli vytrhávání z atmosférického zážitku.
V nedalekém těle ale už Adam je. Jenže když už se Little Sister s velkou injekční stříkačkou pouští do práce, objevují se takzvaní Spliceři; zmutovaní a na Adamu závislí obyvatelé Rapture. Ti samozřejmě chtějí drogu pro sebe, což jim nemíníme dovolit.
Aspoň můžeme rovnou využít získanou kameru a povolat do zbraně poletující drony, kteří jsou vyzbrojeni účinnými kulomety. Sami nezůstáváme stranou a pomocí vrtáku, který k Big Daddymu neodmyslitelně patří, rozpoutáváme hotové akční orgie. Do toho využít nějaké ty plasmidy. A brzy je hotovo.
Pocit z akce je podle všeho mnohem záživnější než v originále. Jde přitom o efekt poměrně malé změny. Ve druhém díle bude možné útočit zbraněmi i plasmidy zároveň. A zatímco minule řada hráčů plasmidy příliš nepoužívala, jelikož prostě nebyly tak účinné jako kvéry, tentokrát oceníte jejich podpůrnou a mnohdy i hlavní efektivitu.
Po akci se opět ozývá Sinclair s tím, že množství Adamu ještě nestačí. Chtělo by to vytěžit ještě jednu mrtvolu. Následuje analogická situace. Ta už je samozřejmě o něco méně zábavná. Naštěstí se hned po ní můžete Little Sister zbavit. Starat se o ní celou hru by asi nebylo to pravé ořechové. Opět je tu přitom volba: zachováte se dobře za cenu zisku méně Adamu, nebo vytěžíte i holčičku a budete muset hrát s vědomím, že jste se zachovali zcela nemorálně?
Ve hře nenarazíte jen na malé sestřičky, ale také pořádně velké, takzvané Big Sisters. S nimi nejsou žerty a střetnutí s každou z nich si řádně vychutnáte. Už jejich vstup na scénu stojí za to. Hudba střídá dynamické pasáže s tichem, lampy praskají, po stěnách se pohybují stíny. Atmosféra by se dala krájet.
Takový souboj s Big Sister je vskutku na ostří nože. Obyčejná munice a slabé plasmidy na ní neplatí. Tak co toto střetnutí vyřešit jejím zmrazením a vypálením nové speciální rakety jejím směrem. Ta devastuje okolí i Splicery již za letu, a když se zaboří do hrudi Big Sister, ještě chvíli s ní jezdí po místnosti a teprve pak exploze určuje osud jedné z přerostlých sestřiček.
Co si budeme povídat, tak odvázaní z Bioshocku 2 jako z jeho předchůdce nejspíš nebudeme. A to z jednoho prostého důvodu. Hhybí onen "wow" efekt z originálu, kdy jste se poprvé mohli rozhlédnout po Rapture a nasát tu jedinečnou atmosféru.
Jistě, podíváte se do dalších částí tohoto podmořského světa, objevíte nové souvislosti a jistě se dočkáte i nějakého toho zvratu.
Už se ale budete pohybovat po známém prostředí. To by nemělo nic změnit na značné pravděpodobnosti, že Bioshock 2 bude výbornou akcí, která nakonec přinese docela dost nového. Nikoliv ale šokujícího.