Alone in the Dark 5 - budeme se bát?

  12:08aktualizováno  16. května 10:14
Ve vývoji je již pátý díl oblíbeného survival hororu Alone in the Dark a vypadá to, že půjde o ryzí hru nové generace, v níž dostane slovo strach nový rozměr, minimálně grafický. Jak na tom pokračování legendy je a co všechno od něj čekat? Odpovídá naše preview!

Alone in the Dark 5 Ještě donedávna se zdálo, že po jednom ze zakladatelů herní odnože survival hororu, adventuře (později akční) Alone in the Dark, neštěkne ani pes. Asi by neštěkl, vždyť čtvrtý díl už byl jen slabým odvarem dřívější slávy a zákazníky si hledal jen velmi složitě. Atari nicméně usoudilo, že ve světě známých značek by bylo poměrně hloupé konkurovat dobře zavedené sérii Resident Evil, která svou slávu navíc podpořila úžasným čtvrtým dílem na valné většině důležitých platforem (PC verze bude za pár měsíců), bez nějakého toho trumfu v kapse. Tím má být právě oprášené jméno s přáním zapomenutí všeho špatného, co s ním kdy bylo spojeno. Nová hra by tak měla být někde na pomezí právoplatného pokračování a next-generation remaku.

Jak už je tak poslední dobou dobrým zvykem, tvůrci se pyšní nesmírným důrazem na filmovost celé hry, což samozřejmě může být dvojsečné.

Zatím nejsme tak úplně přesvědčeni, zda pokus o comeback charismatickému hrdinovi Edwardu Carnbymu vyjde podle plánu. Vypadá pořád stejně mladě a čile, jako v prvním díle, jenž se odehrával ve dvacátých letech v jednom poměrně zatuchlém Alone in the Dark 5 baráčku. Nebylo by na tom nic divného, jen kdyby vývojáři pětku nezasadili do současnosti a netvářili se všichni stejně nechápavě jako producentka Nour Polloni z Eden Games, která nám hru prezentovala. Zbývá nám aspoň doufat, že předešlé díly hráli a pokusí se navázat na jejich slávu. Když ne dějově, tak přinejmenším herně.

Jak už je tak poslední dobou dobrým zvykem, tvůrci se pyšní nesmírným důrazem na filmovost celé hry, což samozřejmě může být dvojsečné. Pokud se to podaří, jako v případě Fahrenheitu či nově Dreamfallu, mají hráči jednoznačný důvod k oslavám, byť jim třeba není předloženo tolik zapeklitých hádanek. Co si však budeme nalhávat, tímto směrem směřuje současný adventurní proud a my můžeme jen doufat, že Alone in the Dark si z něj vezme to nejlepší a nestane se plytkou rubačkou s mizerným ovládáním a nicneříkajícími animacemi, snažící se vyprávět „zaručeně kvalitní příběh“ od hollywoodského scénáristy, který ale Hollywoodem zřejmě projížděl jen hodně svižným rychlíkem.

Alone in the Dark 5 Ale nebuďme hned zpočátku tak pesimističtí, Atari v současnosti mnoho větších želízek v ohni nemá, a tak by se mělo po čertech snažit, aby nepřišlo i o ty poslední zbytky důstojnosti. Podle předváděčky to navíc skutečně nevypadá špatně. Viděli jsme kupříkladu adrenalinovou scénu z takřka hotového demolevelu, kde hrdina ručkoval po fasádě jakéhosi zámku, který byl systematicky likvidován sériemi explozí. I na prezentujících bylo vidět, jak moc se snaží a drtí v rukou gamepad (ano, hra se plánuje na všechny moderní systémy). Úhly velice šikovně měnící kamera z probíhající scény doopravdy dokázala vytvořit zážitek hodný milovníka napínavých her. Hudba na tom nebyla o mnoho hůře – francoužští muzikanti se na tomto poli vskutku vyřádili a nedivili bychom se, kdyby se do obchodů dostal místy melancholický, místy velmi intenzivní soundtrack. Plynulých melodií si však ve hře užijete jen omezené množství, často totiž dojde k situacím, které si žádají dynamicky reagující hudební doprovod, a toho se jim také dostane. Pokud slušné napětí dokáží autoři vyvolat již ručkováním po zdi, jistě si umíte dobře představit, jaké hororové chvíle nás čekají před a při konfrontaci s nepřáteli.Alone in the Dark 5

Kupříkladu, když si vyberete zbraň, Edward se podívá směrem dolů, otevře kabát a sáhne po pistolích.

Komu by se snad nelíbila automatická kamera, jež by sice neměla znesnadňovat hráčovu úlohu, nicméně zkušenost nám napovídá, že ani takovým momentům se nevyhneme, může se přepnout do pohledu za hrdinova záda nebo rovnou do jeho očí, což využijete především v četných přestřelkách. I ty by měly čerpat především ze zapamatovatelných filmových okamžikům. Kupříkladu, když si vyberete zbraň, Edward se podívá směrem dolů, otevře kabát a sáhne po pistolích. Jde sice o maličkost. Jenže přesně takové detaily dodávají vcelku obyčejné hře jistou výlučnost a slušně podporují atmosféru. Ta by ostatně také měla být největším tahákem nového Alone in the Dark.

Novinku ve filmovém konceptu představuje systém epizod. Vypuštění této zprávy mnoha fanouškům ohrnulo nos když si při zmínce o epizodickém formátu vzpomněli na právě vycházející SiN: Episodek, ale tentokrát je to míněno úplně jinak.Alone in the Dark 5 Žádná po kouskách vydávaná záležitost. Celý titul bude hezky pohromadě, ale celý příběh bude obsahovat rovných 15 epizod. Každá z nich bude ukončena poutákem na další a o začátek se postará rekapitulace epizody předešlé. Měli bychom tak mít neustále přehled o poutavém a silném ději. Epizody nás zavedou do tajemných koutů kolem newyorského Central Parku (lesy, zoo, vodní rezervoáry atd.) a všechny by měly mít kolem čtyřiceti minut. Celkový herní čas se tak zastaví někde na cifře deseti hodin – to není mnoho, ale v daném žánru se jedná o standard.

Schopný fyzikální engine by měl umožnit využití všech předmětů, které nejsou v prostředí napevno ukotveny. Ty budete posléze moci použít buď do nějaké té hádanky nebo je pasovat do role zbraně. Grafický kabátek se rozhodně nemá zač stydět – podle toho, co jsme měli možnost vidět, půjde o typického zástupce řádu next-generation her. A ty se pochopitelně nemohou vytasit se zastaralou grafikou.

Pokud slušné napětí dokáží autoři vyvolat již ručkováním po zdi, jistě si umíte dobře představit, jaké hororové chvíle nás čekají před a při konfrontaci s nepřáteli.

Pakliže jsme byli zpočátku mírně skeptičtí a novému Alone in the Dark příliš nevěřili, nyní bychom si na něj dost možná i vsadili. Nepůjde zřejmě o žádnou revoluci a Resident Evil 4 dost možná zůstane nepřekonán, ale ani to neznamená, že bychom se u titulu těch deset hodin nemohli dobře pobavit a postrašit. Uvidíme na začátku příštího roku.

Index očekávání: 80%

Autor:
 
Témata: Zoo

Nejčtenější

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

Fanoušek cestoval přes půl Evropy, aby se podíval na skutečný hrad z CS:GO

Google Maps

Youtuber známý jako 3kliksphilip se vydal z Anglie až do malé vesničky Predjama na jihozápadě Slovinska, jen aby se...

RECENZE: Třetí přídavek pro český Kingdom Come je zatím ten nejlepší

Kingdom Come: Deliverance - Band of Bastards DLC

Přídavek Band of Bastards pro Kingdom Come: Deliverance láká na těžké souboje a lineární hratelnost. Sice nám v něm...

Hráči to často mají těžší než klasičtí sportovci, říká majitel týmu eSuba

Majitel eSuby Ladislav Dyntar

V rozhodujících momentech je nutné spolehnout se na sto procent na své tělo, jakékoliv zaváhání vás může stát hru, říká...

Další z rubriky

World of Warcraft Classic je trip pro nostalgiky. První dojmy

World of Warcraft Classic

Návštěvníci akce Blizzcon, ale i majitelé virtuální vstupenky, si vyzkoušeli, jak se hrál World of Warcraft v době...

Judge Eyes bude stylová detektivka z japonského podsvětí. První pohled

Judge Eyes

Pokud se řadíte k fanouškům videoherní série Yakuza, nebo rádi vzpomínáte na městské akce jako Sleeping Dogs a L.A....

Demo Anthem sužovaly technické problémy, vydání hry působí uspěchaně

Anthem

O víkendu běželo, či spíše neběželo uzavřené demo očekávané sci-fi hry Anthem od Bioware. Jaké bylo? Přinášíme vám tři...

Najdete na iDNES.cz