Aliens versus Predator 2 - jako akční film

  • 1468
Pokud dosud někdo pochyboval o tom, že druhý díl akční hry Aliens versus Predator překoná svého předchůdce, tak nyní musí svůj názor změnit. Lepší engine, stejný herní systém, filmové zpracování ve stylu No One Lives Forever, temná atmosféra plná nebezpečí... Zůstane vůbec něco, co by šlo vylepšit v případném třetím díle?

Aliens versus Predator 2 Když se podíváme na fenomén Half-Lifu, velice záhy zjistíme, v čem tkví jeho obrovský úspěch. Nejen, že nám nabídl kvalitně propracovaný příběh, ale díky dvěma datadiskům jsme měli možnost podívat se na jednu a tutéž zápletku ze tří různých pohledů. Trošku škoda ale je, že jste si kvůli tomu museli koupit vlastně tři různá CD. Existuje ale jedna akční hra, která vám umožní to samé hned ve své základní verzi. Proti Half-Lifu je zde ještě jeden markantní rozdíl - jen jedna z bojujících stran je totiž humanoidní, takže herní systém za každou z nich je naprosto rozdílný... Ano, mnozí již jistě tušíte, o jakém titulu je řeč - o 3D akci Aliens versus Predator, konkrétně o jejím druhém dílu.

Aliens versus Predator se, navzdory nepříliš dokonalému enginu a pár dalším chybkám, dočkal u herní komunity poměrně obstojného úspěchu, protože hlavně z hlediska multiplayerové podpory a atmosféry singleplayerové kampaně se jednalo opravdu o nebývalý počin. Může nás tedy čekat v pokračování něco nového? Pochopitelně. Rozdíly vyplývají hlavně z toho důvodu, že zatímco původní hru vyvíjel tandem Rebellion - Fox Interactive, o vývoj druhého dílu se postará společnost Monolith a distribuce bude ležet na bedrech pracovíků Sierra Studios. Základní pravidla herního systému zůstanou pochopitelně beze Aliens versus Predator 2 změn, ale i tak zůstává tvůrcům více než široký prostor pro manévrování a zakomponování nových prvků.

Tím hned prvním bude pochopitelně zbrusu nový engine. Protože Monolith je tvůrcem slavného LithTechu, asi nikoho nepřekvapí, že bude použit právě ten. Zde ale čekalo tvůrce několik opravdu nepěkných překvapení. Po technologické stránce je sice LithTech mnohem lepší než engine, který si vytvořili pracovníci z Rebellion, podporuje mnohem více efektů, světlo vypadá jako světlo, voda jako voda, exploze jako exploze... ale to ještě neznamená, že mají v Monolithu vyhráno. V Rebellion totiž vyvinuli svůj engine tak, že byl ušitý přesně na míru jejich požadavkům a hned zpočátku do něj zakomponovávali ty rutiny, díky nimž pak byl pohled všech tří bojujících ras naprosto rozdílný. To, bohužel, LithTech nedokáže na takové úrovni, na jaké by to bylo zapotřebí. Dlouhou dobu to dělalo vývojářům z Monolithu vrásky na čele, ale nyní by už měly být hlavní úpravy u konce. Jak vidíte na okolních screenshotech, nemají se rozhodně za co stydět.

Výrazné změny se dočká i atmosféra singleplayerové kampaně. Důvod je nasnadě. Vývojářský tým se totiž skládá nejen z lidí, jež mají na svědomí hry jako Sanity či Blood, ale Aliens versus Predator 2 jsou v něm také leveldesigneři, kteří stojí za obrovským úspěchem špionážní akce No One Lives Forever. Těžko asi předpokládat, že zápletka bude u AvP2 stejně propracovaná jako u NOLF, ale fakt, že příběh zde již nebude takříkajíc na druhé koleji, nýbrž se z něj stane nedělitelná součást titulu, je jistě potěšující pro všechny z nás. Děj se bude odehrávat na několik tisíciletí starém hnízdišti Vetřelců, kde se opět setkají naši staří známí - Vetřelci, mariňáci a Predátor. Pro každou z těchto bojujících stran bude připravena jiná kampaň, zatím však byly zveřejněny podrobnosti pouze o jediné z nich - o kampani za neohrožené mariňáky. Ti se vydávají na vědeckou základnu zjistit, proč se odmlčela, přičemž jejich dalším úkolem je zajistit bezpeční všech, kteří náhodou mohli přežít. Budete zde součástí týmu a každý z vašich spolubojovníků bude originální osobností. Postupem času bude vašich kolegů pochopitelně ubývat, ale to už je holt součástí příběhu... Zpočátku tvůrci zvažovali, zda mají začlenit možnost ovládat systémem povelů i vaše spolubojovníky, ale nakonec ji zavrhli s tím, že pro atmosféru bude mnohem přínosnější, pokud se budou chovat jako samostatné entity bez závislosti na vašem přání. Pokud ale budou jejich akce řízeny alespoň takovou AI jako v NOLF, máme se opravdu na co těšit.

Aliens versus Predator 2 Co se zbraní a pomocných předmětů týče, i zde tvůrci odhalili pouze jednu třetinu z nich - výstroj a výzbroj mariňáků. Některé zůstanou pochopitelně zachovány, ale pár se jich dočkalo jistých změn. Přibyly různé typy municí (např. pavoučí granáty, jež samy pronásledují oběť, střely dum-dum, rakety jsou nyní normální i řízené), můžete střílet z rotačního kulometu i za chůze, objevit by se měl dokonce i railgun, tentokrát v jiném zpracování, než na jaké jsme z ostatních her zvyklí. Budete mít možnost některé věci násilím otevřít nebo naopak svářečkou neprodyšně uzavřít, jisté mise by zase měly být postaveny na tom, že u sebe nemáte nic než obyčejný nůž (a ten, jak jistě chápete, vám není proti Vetřelcům ani Predátorovi příliš platný). Arzenál se tedy patřičně přizpůsobil nejen větší hratelnosti, ale i větší rozmanitosti misí.

Doufejme, že tvůrci hry Aliens versus Predator 2 brzy zveřejní i podrobnosti ke zbývajícím dvěma bojujícím stranám, nebo ještě lépe, že již přijde podzim a my budeme mít možnost si hru vyzkoušet na vlastní kůži. Netrpělivé očekávání je na místě. Vše totiž nasvědčuje tomu, že AvP2 by měl mít stejnou filmovou atmosféru jako již několikrát zmíněný No One Lives Forever. Je zde ale jeden markantní rozdíl - zatímco v NOLF byl film jeden, AvP2 by nám měl nabídnout snímky hned tři, přičemž jeden by měl být originálnější než druhý. Těšme se, máme na co.


Témata: nůž, Raketa