Ačkoli používat profesionální programovací software k tvorbě her je činnost jistě bohulibá a povznášející, nemalá popularita, jíž se těší uživatelsky přátelštější programovacích "nástroje" typu Game Makeru (jak jsme už ukázali v nedávném článku), dokazuje, že popustit uzdu fantazii dnes mohou i lidé, kterým složité zdrojové kódy a programovací jazyky absolutně nic neříkají.Na druhou stranu, abych se hned v úvodu nedostal do křížku s profíky, jimž se podařilo svou práci v Petrovi dokonce zpeněžit, musím jedním dechem dodat, že i ony poněkud infantilně vypadající "klikni a vytvoř svou hru" programy jako právě Petr dokážou v těch správných rukách v počítačí rozehrát opravdovou magii.
Pokud svou cestu za poznáním míst, kde Petr zanechal své nesmazatelné otisky, zahájíme na domovských stránkách celého projektu, jen těžko nám utkví v paměti na dobu delší než několik vteřin. Prezentace snad už nemůže být méně nápaditá a unylá - vydavatel zřejmě předpokládá, že zájemci o zakoupení jeho software se ozvou sami od sebe, popřípadě (a za tuto možnost je výjimečně chválím) si stáhnout Lite verzi do nebes vychvalovaného produktu zdarma a nechají se okouzlit na vlastní kůži. Já jsem tuto možnost samozřejmě nezavrhl, přednost jsem však dal alternativnímu řešení - podívat se Petrovi na zoubek takříkajíc z venčí.
Petr Altman: "Petr není jen pro děti"
Homepage:
palgames.wz.cz

Na mušku se mi jako první dostala solidně vypadající střílečka Space Menace od PAL Games, což je freewarovka, která se od nás svého času dočkala spršky superlativů a která mimochodem ukazuje, že Petr trpí podobnými neduhy jako řada jeho "bratříčku" z branže. Ač totiž umožňuje vámi vytvářený produkt ošperkovat okouzlující grafikou, po stránce "programátorské" nedosahuje kvalit profesionálního vývojářského software. Konkrétně u Space Menace to hráči schytali nehezky vysokými hardwarovými nároky. Petr Altman, který pod hlavičkou PAL Games, tvoří nejen pro freewarovou oblast, ale i profesionálně, si přesto Petra nemůže vynachválit. Není divu - jeho hry posbíraly v řadě soutěží nesčetné množství ocenění. Přesto je mu vlastní spíše skromnost: "Není to zásluhou mého umu, ale nástrojem, který umožňuje rychlé, efektivní a bezchybné programování," tvrdí Petr (živý) o Petrovi (nástroji). Dovolím si jeho slova doplnit svým poznatkem - ani kvalitní nástroj jako je Petr vám hru nevytvoří sám od sebe, což je zřejmě důvodem, proč se to na netu freewarovkami podobnými těm od PAL Games příliš nehemží.
Martin Mikloš: "Dělám jen to, na co mám"
Homepage:
nextcorp.borec.cz

Martin tvořící pod hlavičkou Nextcorp team je zářným příkladem těch několika málo autorů, kteří se PAL Games mohou rovnat. Od roku 2002 své fanoušky pravidelně obšťastňuje novými hrami či utilitkami a ani teď nespí na vavřínech. V říjnu tohoto roku by měl dokončit počítačovou adaptaci stolní hry Dostihy. A protože Martin je velký fanoušek multiplayeru,při převodu do elektronické podoby snad žádné vážné zranění neutrpí ani "dostihácká" atmosféra. Jisté preventivní obavy jsou ostatně na místě - Nextcorp team má dosud na kontě již dvě plnohodnotné freewarovky, obě nicméně představují čistokrevné zástupce akčního proudu. Obě hry - akční Sentinels, kteří vznikli na popud bleskové soutěže v programování a kteří svou hratelnost proměnili ve vítězství právě v oné soutěží, i 3D akci Planeta-X - jsme u nás podobně jako Space Menace bezostyšně vychválili :).
Datová vzpoura
Labyrint 1.0
Číšník
|
|
|
Kossai: "Nošení jídla je zábava, fakt"
Homepage:
gemtree.chytrak.cz

Zajímavý je ale určitě i pohled na to, jak se dá s potenciálem Petra naložit, takříkajíc z druhé strany. O člověku s přezdívkou Kossai, který na mě působí poněkud rozpačitým dojmem, bych si snad nemohl dovolit tvrdit, že v Petrovi "tvoří" - tedy pokud bych si chtěl zachovat čisté svědomí. Z portfolia jeho dokončených projektů jsem poctivě vyzkoušel jeden vedle druhého a musím se při vší poctivosti přiznat, že ač se nepokládám za mentálně retardovaného, důmyslně skrytou logiku hry Číšník jsem nepochopil. Nebo (a zdráhám se to vyslovit) je tahle grafická hrůza opravdu tak špatná a "stupidní" jak vypadá. Kdo ví. Soudě podle faktu, že jsme Číšníka na Plných hrách nerecenzovali, bych spíš sázel na onu druhou možnost.
Gemtree Software a jejich kouzla
Homepage:
gemtree.cz

Zajímavá kouzla provádí se svým vlastním produktem v domovské stáji Petra tým Gemtree, což je ostatně logické - kdo jiný zná své dítě lépe než jeho vlastní rodiče? Z mně neznámých důvodů je však jejich internetová homepage nesmyslně zmatená a zájemce o stažení některé z her, které snad nemají ani pořádnou prezentaci, je odkázán k návštěvě jiných stránek, jež tuto potřebnou funkci suplují. Zodpovědného úkolu se v tomto případě ujal Honza Machala, neboli Petr X (nevím, zda si tak i říká, nicméně jeho stránky se tak jmenují :). V kategorii download na jeho homepage naleznete prakticky všechny kvalitnější výtvory pocházející jak jinak než z Petra. Zaujme především autodráhová adaptace Turbo cars, u níž se dosytosti "vyblbnete" jak sami tak v tandemu s někým dalším.

O Petrovi by se daly napsat ještě stovky řádek textu, nemluvě o všech skvělých hrách, které jsem v tomto skromném souhrnu vynechal, a jejichž grafické zpracování a ruku v ruce i hratelnost hravě překonají téměř vše, co lze v žánru freewarovek očekávat. Patříte-li k těm, jejichž zvědavost hravě ukojí i onen odrazový můstek, který jsem tímto článkem načrtl, držím pěsti, ať se vám průlet doporučenými webovými stránkami stane příjemně stráveným večerem :).