Král Jister 2 - textovky nevymřou
Že textovky ještě dlouho nevymřou, to je fakt, s nímž se asi mnoho jejich odpůrců bude muset smířit. Na druhou stranu tím bude jistě potěšena nemalá řada fanoušků her, které po technické stránce zůstaly na úrovni games běhajících na platformách osmdesátých let.Textovky mají svoje obrovské kouzlo, ale musíte jim přijít na chuť. I když pravda, nejde si oblíbit celý žánr. Textovka je totiž pojem značně obrovský a lze do něho začlenit gamebooky, polografické adventury bez dabingu, hry s příkazovým řádkem nebo třeba textové strategie a simulátory alá Playboy. Prostředí, ve kterém se odehrávají, není též omezeno místně ani časově a protože se fantazii meze nekladou, lze najít textovky téměř o čemkoliv.
Bohužel je smutnou pravdou, že poslední dobou vzniká mnoho nekvalitních textovek. Ty jsou jednak neobyčejně krátké, jednak nezajímavé a ještě je jejich děj nudný od začátku až do konce, což dává dohromady výsledek patřící rovnou do koše operačního systému. Naštěstí ale existuje i jejich protipól - textovky kvalitní, dlouhé a propracované. Ty v sobě ukrývají hromadu lokací, míst a tajemství. Hráč je postupně objevuje a s nadšením zjišťuje, jaké neprobádané oblasti ve hře ještě jsou. Mezi tyto kvalitní produkty patří také Král Jister 2, navazující na svého předchůdce - první díl, jehož příběh začal jedno krásné slunné ráno roku 1328.
V něm vám byla posly krále Jistera (hlavního herního padoucha) unesena vaše dívka Ariabel. Vzhledem k stavu totální opilosti jste nebyli schopni dívku bránit, ale hned jak se váš stav zlepšil a opilost mírně polevila, vydali jste se na cestu k hradu, v němž je dívka vězněna. Povedlo se vám dostat až za jeho brány. A právě zde začíná díl druhý. Stráže už se pomalu probouzejí a vy se vydáváte dál na cestu vedoucí k záchraně krásné Ariabel. Pro začátek máte u sebe jen přesýpací hodiny a tyč ze smetiště, ale s něčím začít musíte.
Král Jister 2 je textovka, kterou je možno ovládat pomocí myši i klávesnice. Chodíte po předem určeném prostředí, sbíráte věci a používáte je tak, aby jste dosáhli cíle - osvobození výše zmíněné dámy. Kombinací je více než dost, což zaručuje zábavu na hodně dlouhou dobu.Oproti dílu prvnímu se značně vylepšila technická stránka hry a nejde jen o zmíněné ovládání pomocí myši. Už není nutné používat příkazový řádek. Prostě vše vybíráte v menu, což zajisté potěší. Je tím vyřešeno složité a nudné zadávání dlouhých povelů, čímž se hra stává atraktivnější i pro širší masu hráčské veřejnosti. Většinu lidí totiž na podobných hrách odrazovala nutnost psát složitě například PROZKOUMEJ STROM, když v jiných gamesách šlo jednoduše kliknout na PROZKOUMAT a poté v menu zvolit STROM. V Králi Jister 2 už klikací systém funguje...
Po grafické stránce je herní interface značně vylepšeno. Obrázky jsou dělány (podobně jako celá hra) v Pascalu a kdo se vyzná v dosovském programování, jistě ví, že vytvořit pěkný obrázek pomocí příkazů Pascalu či Basicu je někdy úkol téměř nadlidský. V druhém díle hry Král Jister se to ale povedlo. Zvláště pak úvodní obrazovka svědčí o programátorské zručnosti jejího tvůrce. Gamesa má však i další přednosti, jako třeba vlastní hudbu - věc u textovek málokdy vídanou. Dále je možné načítat i ukládat pozice. A abych nezapomněl, v Králi Jister 2 je k dispozici i herní mapa, aby jste nezabloudili :-)Autorem Krále Jistera 2 je T.A.G. Software ve složení Petr Fismol (scénář, hudba, texty, prostředí), Jiří Benc (programování, porada) a Jiří Figala (obrázky). Tvořena byla v letech 1995 - 1996 a myslím, že by se vám mohla líbit. Nebudeme to tedy oddalovat - kdo chce, nechť si hru stáhne, kdo nechce, ať to udělá taky.