Grief – schizofrenie hrou

  17:42aktualizováno  17:42
Za slunce i deště se plahočí protagonista dnešní arkády Grief. Dává při tom vzpomenout na staré pravidlo, že i deprese je k něčemu dobrá.
70

Grief

Platforma: Freeware
Výrobce: Magnesium Ninja

  • Atmosféra
  • Přeměna levelů
  • Hratelnost
  • Nápad "sám pro sebe"
  • HW nároky

Stáhnout

Je-li nějaký trend dnešních arkád jasně vysledovatelný, je to rozhodně důraz na proměnlivý level design. Mainstreamové 3D akce se mohou pyšnit zničitelným prostředím, ale ujetosti typu They Need To Be Fed si ještě nějakou dobu moct dovolit nebudou. Inverze gravitace a podobné skopičiny si zkrátka moderní enginy musí schovat do budoucna. Pro méně náročné 2D arkády to ale dávno neplatí. Kompletní transformace terrainu i podnebí v mžiku oka je volenkou autorů Bun-Dun ve hře i Grief, hopsací arkádě založené čistě na prozkoumávání prostředí a řešení rébusů vyplývajících ze stavby levelů.

Grief

Grief

Ve svém základním plánu Grief sází na nepříliš komplikované přepínání dvou podnebí – buď vám v levelu svítí slunce, nebo je deštivo. Kromě grafického pozlátka ovšem s každým módem souvisí rovněž pohyby postavy a přítomnost některých plošinek. Selsky řečeno – některé mosty expostata istují pouze při dešti a opačně. Rovněž hlavní postava umí skákat pouze, když svítí slunce, a naopak se krčí jenom při posmutnělém počasí. Prostředí lze přitom přepínat toliko na určitých bodech a je tedy třeba plánovat, kdy si užijete deště a kdy naopak budete chytat virtuální bronz.

Cílem je dostat se k výtahu na druhé straně kola, přičemž kromě prostředí se vám v pozdější fázi hry do cesty postaví i nějací ti nepřátelé. Přesto je Grief veskrze nenásilnou hrou. Bonus, který můžete a nemusíte sbírat, je herní plyšák – nicméně hlubší podstata jeho přítomnosti mi unikla. Schizofrenickou proměnu avatara i levelu přitom můžeme vztáhnout i na jistý přesah hry. Kdo se chce pustit do interpretací na téma „i deprese, při níž se plazíte na kolenou, je nakonec užitečná, protože projdete levelem“, má šanci jako vyšitou. 

Grief

Grief

Nemyslím si, že od Immortality tu byla jiná arkáda, kterou byste mohli ukázat svým uměnovědným kamarádům jako příklad metafory ve videohrách. Z okolních obrázků je navíc patrná vysoká grafická kvalita. Ruku v ruce s ambientním ozvučením tak Grief vytváří hlubokou atmosféru – daní za ní je ovšem na slabších konfiguracích rychlost srovnatelná s rozbitým Velorexem.

Navzdory kladným pocitům ze hry také třeba ji vytknout slabší využití tématu. Proměnlivé prostředí je v Grief přítomné tak nějak samo pro sebe a nerozehrává výraznější návaly logiky. K dispozici je v pouhých dvaceti kolech. Nakonec je tak třeba Grief označit za titul s nedopečeným game designem. Snad se v případném druhém díle dočkáme vyzrálejších nápadů.

Autor:

Hodnocení hry

Naše hodnocení

70 %

Hodnocení čtenářů

55 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 12 čtenářů

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

V Probably Not jste ten nejméně užitečný pomocník v domácnosti

V roli robotického pomocníka v domácnosti by vaším nejtěžším úkolem mělo být správně roztřídit ponožky. To byste ale...

Mandagon je nádherná a rozjímavá hra s nádechem východních kultur

Po grafické a hudební stránce překrásná arkáda Mandagon vás provede světem, kde se nebojuje ani neumírá, ale medituje.

There Was A Caveman vám připomene legendární Prehistoric

Tahle skvělá plošinovka vás vezme přes hlavu kyjem a nechá vás vzpomenout na staré dobré časy slavných arkád...

King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí

Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak snadné setřást.

Najdete na iDNES.cz