GLADIABOTS jsou taktická strategie a základy programování v jednom
GLADIABOTS
Freeware
GLADIABOTS | foto: Jan Hanáček, Bonusweb.cz
Hry, ve kterých se během hraní také něčemu přiučíte, jsou poměrně vzácné. GLADIABOTS jsou taktická hra s agresivními robůtky v hlavní roli a také celkem slušná průprava do základů programování (s použitím grafického rozhraní). Svým robotím bojovníkům tady totiž musíte „dopisovat“ umělou inteligenci.
Pro vývojáře je často obtížné najít dobrý poměr mezi zábavou a učením. Hra, která chce zároveň vzdělávat musí být přitažlivá a mít šmrnc a to znamená hráče okamžitě nezavalit složitými systémy a teorií. GLADIABOTS se to všehovšudy daří velice dobře. Cokoliv totiž naprogramujete, můžete v reálném čase sledovat.
Je to tedy hra tak napůl (i když, kdo tvrdí, že učení se není svým způsobem hraní) a je tedy rozdělena na dvě části. V té první navrhujete umělou inteligenci svého týmu robotů (každému zvlášť i celé skupině) a v té druhé sledujete, jak si robůtci poradí ve svých úkolech. Logicky, v druhé části nad svými svěřenci nemáte žádnou kontrolu.
Jedním z prvních úkolů je donést tři balóny z centra mapy do své branky. Je tu ale i druhý tým, který má inteligenci navrženou vývojáři a vy musíte navrhnout lepší. V editoru, který prezentuje jakousi logickou mapu úkonů tak můžete poměrně svobodně experimentovat s tím, za jakých podmínek má robot vykonat jakou činnost.
Znát základy logiky se zde hodí, ale vše důležité vás hra naučí sama v praxi. Vše je kladeno v podobě podmiňování: Když je soupeř blízko, a šance na zásah překročí 80%, začni pálit. Pokud podmínka není splněna, pohybuje se směrem k nejbližšímu soupeři. Velmi sympatické je, že design samotného AI editoru je jednoduchý až na kost a vše v něm je lehce čitelné a dohledatelné. Ergonomie je zvládnutá na jedničku.
Zábava GLADIABOTS je postavená na velice zajímavém fenoménu: Ačkoliv jste chování robotů vytvořili sami (a víte, co od nich čekat), neznáte AI soupeře a díky tomu vám během sledování samotných bitev často na čele přistane krůpěj potu. Stačí „zaváhání“ jednoho robota a celý tým skončí poražen a pro vás to znamená hledání, který příkaz to asi způsobil a další vybrušování AI k dokonalosti.