Coup de Cup – příjemná krátká adventura

  12:00aktualizováno  12. srpna 11:33
Mystika modrého hrnku v komunitě vývojářů v AGS se projevila i na zápletce dnes recenzované humorné adventury od českých autorů. Povede se vám provést rafinovanou loupež tohoto kultovního předmětu?
60

Coup de Cup

Platforma: Freeware
Výrobce: Jaz & Foz

Stáhnout

Coup de CupKomunita vývojářů v enginu Adventure Game Studio je ze všech podobných zdaleka nejširší. Zahrnuje i některé české autory, jejichž dílem je i dnes recenzovaná adventurka Coup de Cup. Jedná se o projekt určený pro soutěž MAGS. Ta běží již několik let a její pravidla jsou vcelku prostá: během jednoho měsíce musí účastníci vytvořit adventure hru za pomoci AGS, a to dle zadaného tématu. V zadání se objevují požadavky na zápletku, postavy, prostředí, či třeba použité předměty nebo hlášky. Autory předpisů pro jednotlivé měsíce jsou pak vždy ti, kdo se svým projektem uspěli v soutěži předcházející.

Měsíční lhůta není mnoho, také proto většina her, jež se v MAGS objevují, svým rozsahem obsáhne maximálně několik málo obrazovek, pět šest předmětů a miniaturní dějovou zápletku. Čas od času se ale mezi soutěžními hrami objeví titul překvapivě kvalitní – většinou to bývá spíše z hlediska audiovizuálního zpracování, občas i příběhově a hratelností. Slušnou popularitu mezi čtenáři Plných her si například získala dobrodružství sympatického tučňáka Puddyho v Puddy Penguin.

Coup de CupDnešní Coup de Cup od Foze a Jaze je titulem v první řadě velmi stylovým. Jeho zápletka není komplikovaná, nese se ale v nadlehčeném duchu a dokáže příjemně pobavit. Hlavním hrdinou je mladík Mortimer Morgan. Ten se během jedné docela obyčejné snídaně s otcem zaplete do debaty o krizi řemesla, což vyústí až v divokou sázku: Mortimer slibuje, že si při nejbližší společné snídani bude už lít ranní kávu do poněkud exkluzivnějšího nádobíčka: do drahocenného, mystického, kultovního modrého hrnku, jenž je vystavován v místním muzeu vůbec poprvé v historii.

Sázka je přijata, Mortimer se pak navíc ještě zaváže, že celou akci provede beze zbraně a bez pomoci, jen se švýcarským nožem v kapse. A to je velmi důležitá premisa, neboť celá akce se pak nese v ryze kombinačním duchu. Mortimer, potažmo hráč, musí vhodně využívat minimálních zdrojů, poradit si se vstupem do prostor muzea, hlídačem, bezpečnostními kamerami i ochrannou skleněnou kupolí nad samotným hrnkem.

Coup de CupDůležité je, že Mortimer skutečně není typem pro nějaká sofistikovaná loupežná přepadení. A tak ač nakonec přece jen dojde k ne zrovna mírumilovné pacifikaci strážce, celá hra je nenásilná a snaží se ve stylu řady oblíbených filmů vyvolat sympatie k hlavnímu hrdinovi, jakožto mistru svého řemesla, jenž sice nepodniká tak docela legální činy, nicméně řídí se vlastním, v zásadě velmi morálním, kodexem.

U MAGS hry nemůže nikoho překvapit, že obsahuje vlastně jen tři větší lokace, minimum postav a prostou zápletku. Přesto její herní doba není úplně krátká – logické hádanky, které jsou před hráče postaveny, vyžadují sem tam zapojit šedou kůru mozkovou a řešení některých problémů (například oblbnutí bezpečnostní kamery) potěší svou neotřelostí. Coup de CupVelkým kladem Coup de Cup je pak dlouhá a záživná intro sekvence, jež dokáže dostatečně představit hlavního hrdinu a navnadit k samotné herní části, a stejně tak i vydařené outro (jež navíc nešetří ani vtipem, byť úvodní fórek je tak trochu předvídatelný).

Grafické zpracování je taktéž stylizováno, není na něm příliš vidět, že by bylo děláno na rychlo, ale ne každému se musí povětšinou šedivě vybledlé lokace zamlouvat. Proti hudební stránce už však nelze namítat vůbec nic. Závěrečné hodnocení je tak jednoznačně pozitivní: krátká adventurka Coup de Cup má styl, pobaví a zároveň navnadí na případné pokračování (byť autoři momentálně pracují na odlišném projektu).


Autor:
 

Hodnocení hry

Naše hodnocení

60 %

Hodnocení čtenářů

65 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 21 čtenářů

Nejčtenější

The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii

The Last of Humans

Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře vůbec neubírá na kráse.

Další z rubriky

The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii

The Last of Humans

Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře vůbec neubírá na kráse.

There Was A Caveman vám připomene legendární Prehistoric

There Was A Caveman

Tahle skvělá plošinovka vás vezme přes hlavu kyjem a nechá vás vzpomenout na staré dobré časy slavných arkád...

Ve futuristické Safehouse roboti lidem nepomáhají

Safehouse

Budoucnost robotiky vypadá růžově. Budoucnost pro lidstvo zase tak moc ne. Žádná totiž nebude.

Najdete na iDNES.cz