PlayStation slaví i mezinárodní den žen. | foto: Sony

Podíl žen mezi hráči prudce roste, tvoří téměř polovinu majitelů playstationů

  • 30
Podle údajů společnosti Sony patří 41 procent všech prodaných konzolí posledních dvou generací playstationů ženám. Za posledních 20 let se tedy jejich poměr oproti mužům více než zdvojnásobil.

Není to tak dávno, co byly videohry silně stigmatizovány. Většinová společnost nahlížela na hráče počítačových her jako na zastydlé puberťáky, kteří tráví veškerý volný čas před zářící obrazovkou a nahou ženu viděli pouze v pornu. Ne tedy, že by se snad podobné existence na světě vůbec nevyskytovaly, ovšem naprostá většina lidí neupírá svůj zájem jen k jedinému koníčku, a tak vedle mordování digitálních monster bez problémů zvládá i „lézt po stromech a honit se za holkama“.

Abby z The Last of Us 2 bývá vyčítáno, že je prý příliš svalnatá. Zajímavé, že u mužských hrdinů to nikomu nevadí.

Že je výše uvedená představa hráče jen zastaralý negativní stereotyp, dostatečně prokazuje i prezentace šéfa herní značky PlayStation Jima Ryana, kterou nalezneme na oficiálních stránkách Sony. Vyplývá z ní, že 41 % majitelů konzolí PlayStation 4 a 5 tvoří ženy. 

Pro srovnání u konzole PlayStation 1, která byla uvedena na trh v roce 1994, to bylo pouhých 18 %. Čím je takovýto prudký nárůst způsoben? Na to neexistuje jednoznačné vysvětlení, faktorů takto významné změny je spousta.

Tím nejzásadnějším je zřejmě skutečnost, že samotné hry pomalu dospěly spolu se svým publikem. Moderní tituly dokážou nabídnout daleko bohatší zážitek než jen prosté hraní si na vojáčky. S rostoucí nabídkou her roste i jejich diverzita, a tak si v nich každý může najít to své. Na změny v cílové skupině reagují i jejich autoři. Zatímco v devadesátých letech se na nás z krabic koukali převážně svalnatí drsňáci a polonahé ženštiny dělaly maximálně tak křoví, dnes už soběstačné protagonistky utáhnou i vysokorozpočtové blockbustery.

Nic proti „pokleslým“ žánrům, ale jsme rádi, že je dnešní nabídka her daleko širší, než bývala.

Bohužel část hráčské veřejnosti se s touto transformací neumí smířit a odmítá akceptovat zjevnou skutečnost, že vedle sebe mohou poklidně koexistovat i tak rozdílné značky, jako je třeba Doom a Life is Strange. 

Že do výroby videoher stále častěji mluví i ženy, vnímají jako ohrožení zavedených pořádků a svoji frustraci dávají hlasitě najevo. Naposledy o sobě podobní jedinci dali vědět po zveřejnění záběrů z chystaného pokračování akčního open worldu Horizon Zero Dawn, kdy jim hlavní hrdinka přišla málo ženská.

I když si doufáme tvrdit, že podobných jedinců je jen minimum, jsou bohužel až příliš slyšet. Důsledkem toho je smutná skutečnost, že téměř 60 % ženských hráček raději volí v online prostoru genderově neutrální přezdívky, aby nemusely čelit sexistickým urážkám. Tvrdí to alespoň studie společnosti Lenovo, která zpovídala více než 900 hráček z Německa, USA a Číny. 

Nezbývá než doufat, že se situace postupem času bude nadále přirozeným způsobem zlepšovat, všechny dosavadní snahy takové chování „na sílu“ potlačit, se zatím spíše setkaly jen s posměchem (viz náš článek).

Jaké je vaše pohlaví?

celkem hlasů: 361
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 úterý 15. června 2021. Anketa je uzavřena.