XCOM: Enemy Unknown z roku 2012 je jedním z nejpovedenějších herních restartů vůbec. Je postavený na stejných principech jako stařičký originál, nabízí ovšem dostatek inovací v těch správných oblastech, což z něj dělají lákavou zábavu i pro dnešní „rozmazlené“ hráče (viz naše dobová recenze). Tak tomu však nemuselo být…
Hlavní návrhář hry Jake Solomon při snaze oživit populární značku devadesátých let původně pracoval s výrazně odlišným konceptem. Na svém soukromém twitterovém profilu zveřejnil prvotní návrh hry, se kterým plánoval v roce 2005 ohromit vedoucí.
Ač v dokumentu najdeme spoustu věcí, které ve hře nakonec jsou, její základní myšlenka byla zcela odlišná. Solomon chtěl, aby v rámci tehdy aktuálních herních trendů byl XCOM taktickou akcí odehrávající se v reálném čase na 3D bojištích.
Naštěstí zamýšlená svatokrádež neprošla a souboje zůstaly tradičně tahové. Což se ukázalo jako správná volba, na stejných principech mohl vzniknout i prakticky bezchybný druhý díl, stejně jako loňská odbočka Chimera Squad (naše recenze).
Solomon nebyl první, kdo s nápadem udělat z XCOMu akci neuspěl, doufejme však, že bude posledním. Rychlá hratelnost této značce nesvědčí, jak jsme se přesvědčili ve vesmírném simulátoru Interceptor nebo maximálně lehce nadprůměrné taktické střílečce The Bureau: XCOM Declassified (naše recenze).