
O žonglování s názvem hry by se sice dalo říct ještě ledacos (například bychom mohli otevřít diskusi na téma "Taky vám oba dva názvy připadají prakticky stejné?"), ale protentokrát necháme vtipné poznámky stranou a rovnou se podíváme na zoubek samotné hře. Hlavním designérem W&W je skutečně D. W. Bradley známý coby postava v pozadí některých dílů Wizardry a není na to pochopitelně sám, má na to celý tým šikovných lidí skrývajících se pod jménem Heuristic Park (až doteď mi byla známá jen heuristická analýza, od teďka vím i o parku - omlouvám se, že přece jen na ty vtipné poznámky došlo).
Základním kamenem her žánru RPG bývá obyčejně příběh a vývoj postav. Bohužel to není původní tvrzení, řekla ho přede mnou už spousta jiných lidí, což alespoň potvrzuje jeho všeobecnou platnost a uznávanost. Protože bych ale nějakou originalitu do tohohle článku nacpala ráda, pokusím se vám aspoň úvodní příběh popsat vlastními slovy.
Před velmi dávnou dobou žil v Egyptě faraón a jak už to tak u lidí s neomezenou mocí často bývá, nebyl to hodný člověk. Byl to dokonce tak nepříjemný panovník, že tehdejší populace považovala za svou povinnost ukončit dobu jeho bídného vládnutí.
Problém byl v tom, že faraónovi se podařilo získat dar nesmrtelnosti, který se ale naštěstí ukázal průstřelnější, než byste od takového daru čekali. Stačilo přizvat statečného kněze, jež použil všech svých vědomostí a paktů s nadpřirozenými mocnostmi k tomu, aby odeslal sebe i s faraónem do věčného spánku. Obě komatózní postavy byly zazděny na odlehlém místě a tam by bývaly i zůstaly, nebýt nešťastné náhody, která způsobila vysvobození zlého faraóna. Se spánkem je tedy konec a jediná věc, kterou lze nyní udělat, je nalézt mýtický meč Mavin, s jehož pomocí se snad podaří vrátit nežádoucího narušitele do stavu kýženého nicnedělání. Na tomto místě nastává vaše chvíle - v roli obyčejného obyvatele obyčejné vesnice se vydáváte na cestu za získáním meče a že to nebude cesta jednoduchá, o tom trochu svědčí i pestré lokality, které jsou pro vás přichystány: chodby dungeonů, svahy strmých hor, hrady a zámky, husté lesy, ponuré bažiny a dokonce jedno podvodní město.
Do skupinky, kterou povedete vstříc budoucím dobrodružstvím, se vejde kromě vás ještě pět dalších postav. Počáteční sestavu si můžete vytvořit namixováním haldy charakterů a vlastností, jež pak budete postupně rozvíjet a určovat tak, kam se která postava bude se svými dovednostmi ubírat (ty, které si do party nasadíte hned na začátku, můžete však kdykoliv vyhodit a nabrat nové tváře). Z připravených povolání stojí za zmínku třeba kněz, bojovník, kouzelník, zloděj, samuraj nebo zabiják.
Návštěvou odborně zaměřených gild můžete specializaci svých postav kdykoliv změnit, čímž je obohatíte o nové dovednosti, které se mohou někde po cestě hodit. Jedinou překážkou v nevázaném střídání profesí je skutečnost, že se autoři rozhodli znemožnit vám vrátit se k jakékoliv profesi, kterou jste již měli. Můžete tedy buďto setrvávat v té, kterou právě ovládáte nebo musíte vybírat pouze mezi těmi, jež jste ještě nevyzkoušeli.
S kouzly se to má ve W&W následujícně: všechna jsou rozdělena do šesti skupin. Sun, Moon, Stone, Fiend, Spirit a Vine jsou názvy všech šesti typů magických dovedností a naučíte se je taktéž v gildách, stejně jako u povolání. Navíc podle zvoleného zaměření budete mít na začátku přístup pouze k určitým typům kouzel a teprve postupem času získáte možnost používat i magii z jiných kotlíků, než které byly dány do vínku vašemu povolání.
Mezi šikovné vlastnosti hry bude bezesporu patřit automatické mapování, dále zapisování všech rozhovorů, které budete vést se všemi k tomu ochotnými NPC, čímž odpadá starost zapisovat si důležitá sdělení a notorické kleptomany potěší i přítomnost zhruba 300 předmětů vhodných k nacpání do inventoráře. Čtete-li úvodní odstavečky na titulní straně, víte už i to, na kdy se chystá vydání W&W, ale pokud jste to místo nezodpovědně přeskočili, vězte, že se tam píše o letošním podzimu.