Autor Prince of Persia 2 vzpomíná na jeho vznik: Dnes by to nebylo možné

aktualizováno 
Klasický titul Prince of Persia 2 z roku 1993 byl výjimečným produktem své doby. Jeho vznik rozhodně nelze označit za typický průběh herního vývoje a návrhář Jordan Mechner to připisuje specifické situaci hry i tehdejší doby.

Prince of Persia 2 patří mezi klasiky, kterým v devadesátých letech podlehla i řada nehráčů.

Mechner byl autorem prvního dílu Prince of Persia. Perfektně tedy znal kód hry i veškeré její principy. Pro druhý díl navíc plánoval jen drobné změny v hratelnosti, lepší grafiku a novou sadu úrovní. Vtip ve vývoji druhého dílu však spočíval v tom, že Mechner titul pouze navrhne a tvorby samotné se nebude účastnit.

Vývojářský tým pro Prince of Persia 2 totiž sídlil v Kalifornii a Mechner plánoval přesun z New Yorku do Paříže. Pro tým tak vytvořil dvousetstránkový manuál, který principy i technické náležitosti hry detailně popisoval.

Dokumenty s herním návrhem pochopitelně v herním průmyslu vznikají běžně. Zpravidla se však často aktualizují, či využívají jen v úvodu. Tvorba her je totiž organický proces a některé principy znějí poutavě na papíře, ale v praxi pak nudí.

Obrázek z manuálu pro vývoj Prince of Persia 2

Obrázek z manuálu pro vývoj Prince of Persia 2

Jordan Mechner

Jordan Mechner

Jenže Prince of Persia 2 vznikal přesně podle manuálu, jen s minimem komunikace. Jeho vývoj totiž začal v roce 1991, kdy byl internet ještě v plenkách. A Mechner tak mohl tvorbu hry usměrňovat jen minimálně.

Nález herního pokladu

Objevil se kód Prince of Persia

Jordan Mechner přes deset let nemohl objevit herní kód pro původní titul Prince of Persia. Naději na jeho nález tak ztratil, kód však při úklidu objevil jeho otec (čtěte více).

Hru navíc vydávalo menší vydavatelství Broderbund, pro které byla vůbec nejdražším projektem v historii. Vydavatelství se tak vývoje obávalo a manuál žádalo kvůli dostatečně přesnému odhadu nákladů.

Dostatečně věrný vznik hry Mechner přičítá i tehdejšímu duchu vývoje. Na titulu pracovalo jen několik lidí, a chyběla tak například pozice kreativního ředitele. "Pokud by vývojářský tým zahrnoval kreativního ředitele, můj manuál by byl během dvou měsíců zastaralý," píše Mechner na svém blogu.

Podobně však vnímá svou případnou účast na vývoji. Bylo by prý pravděpodobné, že by inklinoval ke snaze titul měnit a vylepšovat. Zpětné porovnání manuálu a výsledné hry tak Mechner považuje za zajímavé. Titul se pro rozpočet i plánované datum vydání neobešel bez škrtů, přesto o něm říká: "Jsem ohromený tím, kolik toho realizovali, a jak přesné to bylo."

Mechner svůj manuál pro vývoj Prince of Persia 2 zveřejnil na internetu, zájemci ho tak mohou stáhnout zde.

Autor:
Témata: Prince of Persia

Nejčtenější

Cyberpunk 2077 a politická korektnost. Některým vadí žena s penisem

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 se těší hráčské oblibě a vysokým očekáváním, ovšem najdou se i tací, kterým futuristická hra začíná...

Připravte si peněženky, na Steamu začal letní výprodej

Každoroční slevy na Steamu

Každoroční slevové šílenství je opět tady, a tak si můžete levně rozšířit svojí virtuální sbírku her na Steamu. Jen...

Mobilní Harry Potter má našlápnuto být globálním hitem

Harry Potter: Wizards Unite

Nová mobilní hra Harry Potter: Wizards Unite funguje na stejném principu jako tři roky starý Pokémon GO. Využívá...

NHL 20 opět nevyjde na PC, nebude mít nový engine ani příběhový mód

NHL 20

Na obalu letošního ročníku oblíbené hokejové série NHL od Electronic Arts bude Auston Matthews. To je však asi jediná...

Wolfenstein: Youngblood přidává novinku, která mě v demu pořádně štvala

Wolfenstein: Youngblood

Střílečka Wolfenstein: Youngblood se odehrává v okupované Paříži devatenáct let po událostech The New Colossus. Do...

Další z rubriky

Ovládá pět postav na pěti počítačích, dokáže zavařit i profíkům

Youtuber Basically Homeless ukazuje, jak zvládá hrát na pěti počítačích...

Youtuber vystupující pod přezdívkou Basically Homeless pojal hraní kooperační týmové střílečky Rainbow Six: Siege po...

Mobilní Fallout Shelter vydělal přes 2 miliardy korun

Fallout Shelter

Hardcore hráči sice mobilními hrami pohrdají, ovšem vydavatelská studia od nich rozhodně neupustí. Při minimálních...

Připravte si peněženky, na Steamu začal letní výprodej

Každoroční slevy na Steamu

Každoroční slevové šílenství je opět tady, a tak si můžete levně rozšířit svojí virtuální sbírku her na Steamu. Jen...

Najdete na iDNES.cz