Myslíte si, že hodnotíte objektivně? Nesmysl, vliv může mít i hudba

  9:03aktualizováno  9:03
Často slýcháme pojem objektivní hodnocení. Nic takového však není, existuje jen větší a menší míra subjektivity. U textů jejich vyznění ovlivňuje například pořadí slov, u her pro změnu hudba.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Tématem se v bakalářské práci zabýval nizozemský vývojář Harm-Jan Wiechers. Pro svůj projekt vytvořil tři verze hudebního doprovodu a hráče nechal hodnotit, jak obtížný jim titul přijde.

Wiechers nabízel hudbu, která se postupně zklidňovala a měla tak navozovat dojem, že se hra zlehčuje. Kromě toho projekt bylo možné hrát s doprovodem, který se stupňoval a vytvářel tak pocit zvyšující se obtížnosti a třetí verze sloužila ke kontrole. Dynamika hudby v ní proto byla konstantní.

Pro potřeby experimentu Wiechers využil jednoduchou hru s vlaky různých barev, které bylo třeba dopravit do cíle přepínáním odboček. Titul vyžadoval hráčovu neustálou pozornost a dokončit bylo třeba jednu úroveň, která zabrala zhruba minutu. Autor nevnímal projekt jako příliš náročný.

Z dřívějších studií vyplynulo, že rychlost, hudební stupnice i komplexnost skladby mohou ovlivnit vnímání času. Mollová hudba čas zrychluje, komplexní písně ho zpomalují a dopad tempa je přímo úměrný jeho rychlosti.

Wiechers proto zkoumal, jak s hudbou pracují některé z úspěšných titulů. Analyzoval například doprovod Skyrimu, kde v klidnějších momentech zpravidla chybí bicí a hudba není příliš nabasovaná. V boji jsou bicí naopak prominentní a výrazná je i basa. Z těchto poznatků tedy vycházela také výsledná hudba.

Obtížnost v závislosti na hudebním doprovodu. RM je relaxační muzika, IM je...

Obtížnost v závislosti na hudebním doprovodu. RM je relaxační muzika, IM je intenzivní muzika a CM je kontrolní verze.

Následovalo testování a sbírání dat, během kterého se potvrdila autorova hypotéza. Při hraní se stupňující se hudbou lidé počin vnímali jako obtížnější a nejmírnější hodnocení hra získala se zklidňujícím se doprovodem.

Uživatelé titul hodnotili na konci úrovně a v potaz měli brát náročnost na jejím začátku i konci. A křivka pro zvyšující se úroveň byla u stupňující se hudby nejstrmější. „Hra s intenzivní hudbou může působit (až) o 40 % náročněji než identický titul s relaxovanějším doprovodem,“ píše autor.

Vývojář přitom sledoval i množství chyb, které hráči v závislosti na hudbě učinili. Intenzivní hudba opět vévodila, klidná hudba však vedla k většímu množství omylů než hudba s konstantní dynamikou.

Počet chyb při jednom průchodu hrou

Počet chyb při jednom průchodu hrou

Autor:
 

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Streamer nečekaně obdržel během svého vysílání jeden a půl milionu korun

Fortnite Dance

Fanouškovské příspěvky populárním streamerům se obvykle pohybují v hodnotě jednotek dolarů. Žádný div, že si hráč s...

Hrou roku 2018 je Red Dead Redemption 2, bodoval i český Kingdom Come

Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Hlasování ve všech deseti tematických anketách je uzavřeno, pojďme se podívat na výsledky. Hrou roku...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

KVÍZ: Jak dobře znáte zvířata z počítačových her?

Kvíz

Vyzkoušejte si, nakolik se orientujete ve světě virtuální fauny. V našem kvízu najdete ta nejslavnější zvířata napříč...

Další z rubriky

Hong Kong Massacre vypadá jako kříženec Maxe Payna a Hotline Miami

The Hong Kong Massacre

Po dlouhých pěti letech vývoje nás již dělí jen hodiny od vydání fantasticky vypadající arkády s výmluvným názvem The...

První recenze hororu Resident Evil 2: zahraniční kritika nešetří nadšením

Resident Evil 2 (2019)

Zahraniční stránky zveřejnily své recenze na očekávaný remake hororu Resident Evil 2. A hodnocení jsou velmi vysoká.

Fallout 76 nebude free 2 play. Alespoň ještě chvíli

Fallout 76

Společnost Bethesda vyvrátila šířící se dohady o tom, že by jejich nepříliš vydařený Fallout 76 měl být k dispozici...

Najdete na iDNES.cz