Utratil miliony v mobilní hře, její provozovatel s tím nemá problém

aktualizováno 
Henry Fong z vydavatelství mobilních her Yodo1 uspořádal přednášku o tom, jak identifikovat a pořádně vyždímat hráče, kteří jsou v mobilních free 2 play hrách schopní utrácet i statisíce korun. Pomáhá mu s tím i speciální algoritmus.

Že se dají v nenápadných mobilních hříčkách utratit celoživotní úspory, je bohužel známý fakt. Pro obsedantní hráče se v herním průmyslu už před lety vžil výraz velryby a někteří provozovatelé mobilních her na jejich lovu svůj byznys dokonce staví. Jeden takový nadšený hráč s naditou kreditní kartou přináší daleko větší zisk než miliony obyčejných „čudel“, které autorům hry maximálně občas kliknou na reklamu.

Henry Fong, zakladatel společnosti Yodo1

Henry Fong vydělal první milion dolarů v Microsoftu, pak už to prý přestal počítat.

Příklad člověka, které nechal v nijak výjimečné mobilní hříčce Transformers: Earth Wars 150 000 dolarů (cca tři a půl milionu korun), už by tak mohl posloužit jen jako další opakované varování, to by si však šéf jeho vydavatelství Yodo1 Henry Fong nesměl následně pustit pusu na špacír. Během vývojářské konference Melbourne International Games Week totiž s nebývalým cynismem popsal, jak jednoduché je na takovýchto hráčích vydělávat.

„Vždycky jsem si myslel, že když své publikum budete monetizovat příliš agresivně, tak odejdou. Ve skutečnosti je to naopak,“ řekl reportérovi serveru Gamesindustry.biz a pokračoval: „Jakmile začnou utrácet, neodejdou. Chtějí zůstat ve hře a uchovat svoji investici. A když zůstanou ve hře, utrácejí ještě víc.“

Fong, který podle svých slov vydělané miliony ani nepočítá, dokonce vyvinul softwarový nástroj, který na základě chování hráčů dokáže s 85% přesností identifikovat potenciální velrybu, navíc si je jistý, že časem zvýší jeho účinnost minimálně na 95 %. 

Dungeon Keeper (2014)

V roce 2014 pobouřili EA vydřidušským Dungeon Keeperem. Podobné hry však vznikají dodnes.

K čemu je to dobré, asi není potřeba blíže vysvětlovat, na podobné hráče je totiž mnohem snazší zacílit individuálními nabídkami, dělat pro ně speciální eventy a vůbec, starat se o jejich blaho přednostně. Fong zdůraznil, že to nikdy nesmí dospět do stavu, kdy různí lidé budou platit za stejné věci jinou částku. Takový přístup by mohl způsobit odliv obyčejných hráčů a servery by zely prázdnotou.

Během diskusního panelu se jeden tazatel zeptal, co by řekl lidem, kteří mají náběh se takovou velrybou stát, na to Fong odpověděl trochu oklikou. „Děláme analýzy cenové elasticity a podle toho nastavujeme cenu. Pokud jste dítě, které si nemůže dovolit utrácet tisíce dolarů, cena je nastavená tak vysoko, že se ani neodvážíte nad ní přemýšlet, například 300 dolarů. Ten kdo si to může dovolit, se na to podívá a řekne si – tři sta dolarů za věci v hodnotě tisíce dolarů? Sem s tím.“ 

Že si někteří lidé takové nákupy dovolit nemohou, a přesto to dělají, si nepřipouští. Naopak se domnívá, že lidé peníze utratí tak jako tak, jeho úkolem je jen postarat se o to, aby to bylo v „jeho“ hrách. Ostatně vývojáři her nemohou přebírat zodpovědnost koncových zákazníků o nic víc než například výrobci luxusních telefonů.

Chameleon Run

I na mobilech vzniká spousta her, které z vás nechtějí jen sedřít kůži. Zkuste třeba český Chameleon Run.

Přesto si Fong svými výroky příliš popularity nevybudoval. Vývojáři „transformerů“, britští Space Ape Games se od monetizačních praktik, které jejich hra pod Yodo1 v Číně používá, distancují a zaklínají se tím, že jejich cílem je pouze dělat zábavné hry. 

Spoustě ostatních „poctivých“ mobilních vývojářů pak vadí, že to na ně vrhá špatné světlo a volají po regulaci trhu, jak už se ostatně poslední dobou děje u tolik propíraných lootboxů. Zkušený novinář Rob Fahey varuje, že tyto hry používají sofistikované psychologické metody a vývojáři se tak zcela nemohou vzdát zodpovědnosti.

Autor:
  • Nejčtenější

Diablo 4 je temnější, krvavější a vrací se ke stylu legendární dvojky

Diablo 4 slibuje návrat ke kořenům. To znamená nejenom k temnějšímu pojetí, ale i způsobu, jakým se hraje. Navázat by v...

Lidé si ve světě Falloutu 76 hrají na šlechtu, vysmívají se „neplatičům“

Skupina hráčů onlinovky Fallout 76 zformovala satirickou skupinu Apocalyptic Aristocracy a provokuje „obyčejné“ hráče...

Český trh nezaplatí ani jednoho celého vývojáře, říká tvůrce mobilních her

Jejich hry hrají miliony hráčů napříč celým světem, přesto u veřejnosti české studio Madfinger Games nemá takové jméno...

Stručný průvodce zákysem ve hrách. Co dělat, abyste se nezbláznili?

Možná jsou dnes hry opravdu jednodušší než bývaly, to však neznamená, že nás občas nedovedou pořádně potrápit....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydání Red Dead Redemption 2 na PC se neobešlo bez chyb

Po roce od vydání na konzolích se geniální westernové akce Red Dead Redemption 2 dočkali i majitelé PC. Řada z nich...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

VIDEO: Filmový Sonic si je konečně podobný. Podívejte se na nový trailer

Ve studiu Paramount si uvědomili, že když už dělají film o ježku Sonicovi, měl by si být tento kultovní videoherní...

Streamer překonal rekord v rychlosti mačkání tlačítek na ovladači

Díky originální technice a neuvěřitelně rychlým prstům ukázal streamer Ludwig, že i obyčejné mačkání tlačítek je svým...

Čína razantně omezila dětské hráče, povoluje jen 90 minut hraní denně

V Číně vešel v platnost zákon, který nařizuje tamním provozovatelům videoher zabudovat takové mechanismy, které...

Airplane Mode chce zprostředkovat nudu dálkových letů z pohledu pasažéra

V chystané hře si můžete v reálném čase vyzkoušet šestihodinový let ekonomickou třídou dálkového letadla. Žádnou akci...

Najdete na iDNES.cz