Titulky ve videohrách jsou drobnost, málokterá firma je však dělá dobře

aktualizováno 
Drtivá většina hráčů hraje se zapnutými titulky. Je proto s podivem, jak moc firem je odbývá. Špatně nastavená velikost, načasování, použitý font nebo řádkování mohou spoustě lidí zcela zkazit zážitek.

God of War (2018) | foto: Sony Santa Monica

Podle nedávné statistiky od Ubisoftu používá titulky ve hrách přes devadesát procent uživatelů (viz náš článek). Je to také jedna z mála firem, která této na první pohled nevýznamné drobnosti věnuje adekvátní pozornost. 

Days Gone

Ve vzdálenosti dvou metrů od obrazovky jsou titulky některých PS4 exkluzivit nečitelné. Proč si toho nikdo nevšiml?

Příkladem toho, jak to vypadat nemá, je Sony. Jejich exkluzivity jako God of War nebo Days Gone jsou bezesporu pecky, ale bohužel někdo při jejich vydání zapomněl, že většina hráčů má konzoli připojenou k televizi, kterou sledují z pořádného odstupu. 

Jak jinak si vysvětlit, že v těchto hrách použili miniaturní formát titulků, který z větší vzdálenosti nejde přečíst? Sony přitom v obou případech neváhala investovat do české lokalizace (dlužno říct, že velice povedené), která tímto nedopatřením přišla vniveč. A přestože v loňském God of War tento problém poměrně rychle vyřešil první patch, stejná situace se letos opakovala u Days Gone.

Podobné přehmaty bohužel nejsou v herním průmyslu výjimkou. Uživatel oldjoe911 na Redditu zmapoval několik desítek vybraných her a ve většině z nich se implementace titulků neobešla bez výhrad. A zdaleka nejde jen o jejich velikost, častými nešvary je nedostatečné zvýraznění, příliš ozdobný font, malé mezery mezi slovy, špatné formátování či načasování. 

Příklad špatných titulků v počítačové hře (Deus Ex)

Titulky jsou sice čitelné, ale takové množství textu najednou odvádí pozornost od obrazu.

Ano, problém je samozřejmě dán tím, že se titulky musí (nejen) kvůli lokalizacím přizpůsobovat automaticky. To však není žádná omluva pro to, aby někdo nacpal najednou na obrazovku pět řádků hustého textu (například Deus Ex: Mankind Divided, pokud si dobře vzpomínám tak i Doom z roku 2016). Jako další špatný příklad může posloužit remasterovaná trilogie dobrodružství dráčka Spyra, kde naštvaní fanoušci založili petici žádající nápravu, protože se na titulky v některých částech hry zapomnělo (psali jsme tady).

Porovnejte to například s dvacet let starými adventurami od Lucas Arts, kde měl každý z mluvících jinou barvu fontu a jednotlivé věty rozhovoru bylo možné přeskakovat stiskem klávesy.

Příklad špatných titulků v počítačové hře (Wolfenstein)

Pokud nejsou titulky oproti pozadí vidět, jsou k ničemu.

Řešení přitom není kdo ví jak komplikované, stačí na to prostě nezapomenout. Ideálem je dát hráčům co nejvíce možností pro individuální nastavení. Kromě velikosti titulků i možnost zapnout barevný podklad či zobrazovat jméno právě mluvící postavy. Jako jeden z mála pozitivních příkladů zmiňuje oldjoe911 interaktivní seriál Life is Strange, který všechny tyto věci umožňuje.

Vzhledem k tomu, že u nás angličtina není rodným jazykem, je pro české publikum tato funkce o to důležitější. Mnoho hráčů se díky počítačovým hrám naučilo angličtině, neoficiální překlady do her pak zase přibližují hraní převážně starším ročníkům, kteří už se nový jazyk učit nechtějí a ke hrám si chodí odpočinout.

Autor:
Témata: Sony, God of War, Ubisoft, DOOM
  • Nejčtenější

Populární youtuber dostal doživotní zákaz ve Fortnite, skončil v slzách

Youtuber Jarvis dostal od provozovatelů hry Fortnite tvrdý trest za to, že v přímém přenosu ukázal, jak snadné je ve...

Diablo 4 je temnější, krvavější a vrací se ke stylu legendární dvojky

Diablo 4 slibuje návrat ke kořenům. To znamená nejenom k temnějšímu pojetí, ale i způsobu, jakým se hraje. Navázat by v...

Český trh nezaplatí ani jednoho celého vývojáře, říká tvůrce mobilních her

Jejich hry hrají miliony hráčů napříč celým světem, přesto u veřejnosti české studio Madfinger Games nemá takové jméno...

Lidé si ve světě Falloutu 76 hrají na šlechtu, vysmívají se „neplatičům“

Skupina hráčů onlinovky Fallout 76 zformovala satirickou skupinu Apocalyptic Aristocracy a provokuje „obyčejné“ hráče...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stručný průvodce zákysem ve hrách. Co dělat, abyste se nezbláznili?

Možná jsou dnes hry opravdu jednodušší než bývaly, to však neznamená, že nás občas nedovedou pořádně potrápit....

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Death Stranding exkluzivity neuznává, vyjde na Steamu i Epicu

Nejen že novinka legendárního vývojáře Hidea Kojimy není ryze PS4 exkluzivitou, jak se dlouho spekulovalo, nakonec si i...

Chystá se pokračování akce Project IGI, zavede nás do doby studené války

Project IGI, zapomenutá značka z přelomu milénia, se nečekaně vrátí. Ve třetím díle nazvaném Origins se podíváme do...

Streamer překonal rekord v rychlosti mačkání tlačítek na ovladači

Díky originální technice a neuvěřitelně rychlým prstům ukázal streamer Ludwig, že i obyčejné mačkání tlačítek je svým...

KOMENTÁŘ: Politická nekorektnost funguje jako skvělý marketingový tahák

Otevírání kontroverzních témat není pro mnohé tvůrce věc přesvědčení, ale pouze vypočítavou snahou zajistit si levnou...

Najdete na iDNES.cz