The Gladiators: Galactic Circus Games

  12:00aktualizováno  17. března 2003 1:38
Tři civilizace, tři hrdinové-vojevůdci, jedna aréna a opravdu nadprůměrné množství zbraní - to je mix Commandos a izometrické akční hry, kterou odehrajeme ve vzdálené galaxii před očima statisíců emzáckých fanoušků. Úspěšný mix herních stylů natlačený do injekční stříkačky se rovná závislosti po prvním šlehu.

The Gladiators Právě libovolný ohraničený útvar dal divácký smysl brutálním hrám a primitivnímu nadšení - a to dokonce pár tisíc let před postavením prvního počítače z kamenů, Stonehenge. Jakmile nemohl protivník libovolného neandrtálce uniknout vrženému kameni kvůli přírodnímu mantinelu, musel se postavit agresorovi tváří v tvář, což posléze vedlo k evoluční teorii o přežití druhů a definovalo počítačové hry přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Ano, počítačové hry hledají "hratelnost" postupem proti časové řece, aby zjistily, jaká zábava byla neustále populární a když vynecháme rybaření a další podružné činnosti pro oddálení návratu domů, bylo to pozorování lidské potyčky v aréně, kterou intelektuálové později konvertovali na divadelní jeviště a pivní intelektuálové na fotbalový trávník. Aréna jako prostor vymezující "území konfrontace" zanechala otisk ve většině počítačových her. Kromě nové hry Gladiators - tam je to šlápanec jako od Tyranosaura Rexe.

"Tak něco takového jsme fakt nečekali... ten chlap střílí tučňáky laserem?!"
-zmatené huhlání na E3

The Gladiators Příběh velmi schopně rozebral Tomáš Krajča v měsíc staré novince, proto se jím nebudeme zabývat, jen si stručně připomeneme, že jde o žánr vesmírné opery se vším všudy: s mimozemskou princeznou, kladným vojenským bijcem Callahanem, hnusným padouchem a stovkami tupých nepřátel. Pakliže někdy existovala jednodušší a zároveň divácky úspěšná konfigurace pro naivní hrdinský epos, objevuje se právě v Gladiators. Jednadvacet misí hry probíhá v šesti arénách, kulisově přizpůsobených různým stylům boje. Nenechte se zmýlit, nejde o nějaké větší Wembley nebo Hollywood Bowl, ale o plochy velikosti zemí, dokonce s ostrovy. Variabilita prostředí je pochopitelná, protože herní plochu francouzské návrhářské studio Eugen Systems umístilo do nezmapovaných končin galaxie, kde jsou tři hrdinové donuceni k vyřešení politických neshod vzájemným soubojem (každý za jednu stranu): srdnatý Callahan s citovanou hláškou "Nemám rád mytologii!" bojuje pro slávu princezny proti magicky nadanému Fargassovi a nelidskému generálovi imperiálních sil Maximixovi. Jeho jméno dokazuje, že designéři nezapomněli na stigmatické bitky svých prapředků s Římany a snaží se latinu zprznit kdykoliv to jde. Dost podpovrchového osočování, hra čeká!

"Vybrali jsme raději kompletně rozdílné rasy a jejich vybavení, než abychom neúmyslně jedné z nich nadržovali nebo jí nějakým způsobem zvýhodnili."
- Alexis Le Dressay, hlavní designér

The Gladiators Situaci na bojišti si nejlépe představí lidé seznámení se stolními bitvami Warhammer či Necromunda. Veškeré předměty na jsou interaktivní, a to nejen ve smyslu zničitelnosti, ale především jako blokády nepřátelské střelby a výhodné barikády pro opevnění. Pobíhání a mlácení kombinuje Gladiators s výrazným taktickým prvkem ve stylu Commandos a "bonusovou" arkádou podobnou Zax: The Alien Hunter. Na počátku každé arény protivníci vyrážejí z protilehlých koutů prostoru a pátrají po sobě. Cestou bojují s překážkami různého druhu a vylepšují svůj status skrz nacházení nových zbraní a osobních bonusů. Ve smyslu hesla "chléb a hry" neslouží gladiátorský zápas jen k vyřešení státních tahanic, ale také k naklonění přízně poddaných k výherci a automaticky k novému imperátorovi - ohromné tribuny zaplnili mimozemští diváci a dodávají skandováním sebevědomí svému favoritovi. A nemají mávátka nadarmo. Publikum musí být vzrušeno, aby ukojilo svůj chtíč po utrpením druhých, proto musí protagonisté předvést co nejpoutavější výkony. Favorizovaný gladiátor získává bodové ohodnocení, za které si na speciálních místech (spawn points) dokupuje další jednotky do své soukromé armády. Počet nadstandardních vojáků (výsadkáři, raketometčíci, komanda...) a bojových strojů (tanky Abrams, M113, vrtulníky...) byl zatím oficiálně uzavřen na čísle sedm pro každou stranu (proč pak návrháři slibují až 500 jednotek na obrazovce???). Jednotlivě se od sebe liší jak schopnostmi, tak cenou. Úspěch u publika proto výrazně ovlivní styl herního taktizování - například dvě předražené těžkotonážní jednotky dokáží víc než houf levných a slabých protivníků, ale nebudou natolik poutavé na pohled.

"Podařilo se nám dosáhnout efektu real-timeové strategie, aniž bychom museli stavět základny. Hráči musí řešit taktické otazníky a verbovat spolubojovníky za body, namísto stavění základen, těžení surovin a vyhlazování počítačového nepřítele."

The Gladiators Hra pro jednoho hráče rozhodně není v ohnisku vývojářské lupy, do něj vstoupil a pořádně se ohřál multiplayer, který je trojmocnou podstatou Gladiators přímo evokován. Na výběr určitě budou styly Capture the Flag a Deathmatch, maximální počet hráčů nepřekročí šestnáctku. Neobvyklá možnost nabídne zájemcům vstoupit do již rozehrané hry. Schopnosti engineu jsou ve směru praktického využití ve strategii takřka neomezené: někdo obsadí budovu a udělá v ní kulometné hnízdo, jiný bude skákat od stromu ke stromu, třetí se pokusí nepříteli vpadnout do zad a čtvrtý provede nálet a pokusí se využít vzniklého chaosu. Stejně propracované - a tentokrát budeme realističnost občas proklínat - jsou schopnosti vojáků a zbraní. Ke slovu přijdou rozdílná prostředí omezující viditelnost, zato po obsazení kopečku či vyššího domu získávají jednotky bezpečnější postavení a širší přehled o situaci - a dokonce se při míření ohýbají za nepřítelem, a to i směrem dolů! Z výšky se samozřejmě může střílet padáčkem. Na animaci postav negativně působí morálka a zranění. Postřelený voják podlehne panice jako v UFO: Enemy Unknown a doprovází vyklizení z bojiště komickým gestem ukrývání hlavy pod rukou. Detailní zpracování zajišťuje až čtyři milióny zobrazených polygonů za sekundu - pro vaší informaci, krychle jich má dvanáct; dále dynamické přechody světla a stínu a čtyřvrstevné textury. Texturní schéma připomíná práce na animovaných filmech, kdy je textura každé vrstvy definována speciálními vlastnostmi, ovlivňujícími fyzikální chování textur nad / pod ní.

"Jedna partie multiplayeru trvá minimálně pět, maximálně dvacet minut."

The Gladiators Podle všeho Francouzi připravují kvalitní akční hru. Hned po Freedom Force půjde o ojedinělou záležitost využívající to nejlepší ze známých žánrů - smysluplnost a zábavnost. Trochu mě znervózňuje představa, že se stávám divákem osudů hrdiny, jenž je sám sledován virtuálními diváky. Nedávno se v amerických soukromých televizích prosadily "dead-show", ve kterých lidé nebo ex-mariňáci bojují o přežití. Paranoia je silně zakořeněná od vynálezu kamery a telekomunikačního satelitu... nebudou osudy Callahana náhodou opravdovou show pro nějaké úchylné emzáky ve vzdálené galaxii? Co my víme, kam se 13. října otevře kouzelný průhled skrz monitor...


Vstoupit do diskuse (6 příspěvků)

Nejčtenější

Boj o titul hry roku bude těsný. Horkých kandidátů je celá řada

Kingdom Come: Deliverance 2

Blíží se konec roku a s ním i vybírání předních kandidátů na titul hry roku. Ačkoliv ceremonií je vícero a výsledky se mohou lišit, seznam kandidátů na titul je opravdu početný. Vybíráme ty nejlépe...

Absolutní šílenství, Simpsonovi a nejpopulárnější videohra spojili síly

Fortnite Simpsons

Nová sezona v megaúspěšné akční hře Fortnite přivítala rodinku Simpsonových a celé jejich městečko. Ve virtuálním Springfieldu nyní pobíhají hráči a snaží se vyhrát v boji, kde vítězí pouze ten...

Sexuální napadení je ze hry, hodnotí právník incident s Emiru na TwitchConu

Emiru

K říjnovému napadení streamerky Emiru na komunitní akci TwitchCon se vyjádřil také právník, podle nějž nelze útok podle kalifornského práva kvalifikovat jako sexuální napadení.

Microsoft musí mít nahnáno. Steam představil vlastní herní konzoli

Steam Machine

Firma Valve, která je největším distributorem digitálních her na světě se svým online obchodem Steam, představila několik hardwarových novinek. Mezi nimi nejvíce vyčnívá nová herní konzole Steam...

Dan Vávra kritizuje nástupce Falloutu, s penězi od Microsoftu šlo naložit lépe

The Outer Worlds 2

Osobitý vývojář a společenský komentátor Daniel Vávra po delší době ukázal, že stále zůstává aktivním hráčem, když se pochlubil pokořením aktuálního RPG Outer Worlds 2. Sice se mu prý docela líbila...

Tamagoči pro dospělé. Muž musí u soudu vysvětlovat distribuci ujeté videohry

Dorei to no Seikatsu

Čtyřiadvacetiletý Nor byl obviněn z distribuce ilegální pornografie. Mimo jiné nabízel ke stažení neoficiálně přeloženou japonskou videohru Dorei to no Seikatsu, ve které je hráčovým úkolem vychovat...

16. listopadu 2025 10

RECENZE: Anno 117: Pax Romana je povedená strategie z období Římské říše

80 %
Anno 117: Pax Romana

Série Anno už je nesmrtelná klasika, která tu je s námi od roku 1998. V Pax Romana se podíváme do období takzvaného Augustova míru. Budeme rozšiřovat mocnou a vše dosahující římskou říši, která se má...

PC
15. listopadu 2025 0

Tvůrci očekávaného Tomb Raidera opět propouštějí, letos už potřetí

Rise of the Tomb Raider

Studio Crystal Dynamics, které známe zejména díky dobrodružným hrám Tomb Raider, opět propouští. Důvodem mají být neustále změny v herním průmyslu.

14. listopadu 2025  15:38 0

Boj o titul hry roku bude těsný. Horkých kandidátů je celá řada

Kingdom Come: Deliverance 2

Blíží se konec roku a s ním i vybírání předních kandidátů na titul hry roku. Ačkoliv ceremonií je vícero a výsledky se mohou lišit, seznam kandidátů na titul je opravdu početný. Vybíráme ty nejlépe...

14. listopadu 2025 21

Česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 slaví další prodejní milník

Kingdom Come: Deliverance 2

Prodeje vynikající české hry Kingdom Come: Deliverance 2, která vyšla letos v únoru, právě překonaly další milník.

13. listopadu 2025  11:03 8

První ukázka z očekávaného animáku Super Mario galaktický film má akci i vtip

Super Mario galaktický film

Společnosti Nintendo a Illumination zveřejnily vůbec první ukázku z připravovaného animáku The Super Mario Galaxy Movie, který do českých kin zamíří pod názvem Super Mario galaktický film.

13. listopadu 2025  9:49 0

Microsoft musí mít nahnáno. Steam představil vlastní herní konzoli

Steam Machine

Firma Valve, která je největším distributorem digitálních her na světě se svým online obchodem Steam, představila několik hardwarových novinek. Mezi nimi nejvíce vyčnívá nová herní konzole Steam...

13. listopadu 2025 57

Arc Raiders si připisují nejúspěšnější start v 30leté historii vydavatele

Arc Raiders

O nenadálém úspěchu postapokalyptické střílečky Arc Raiders píšeme už poněkolikáté. Hra si totiž připisuje různé rekordy – a další se týká přímo vydavatelství Nexon, které funguje od roku 1994.

13. listopadu 2025 0

Arc Raiders

Arc Raiders

vydáno 12. listopadu 2025  14:14,  aktualizováno  14:23

PlayStation odhalil svůj vlastní herní monitor s jednou unikátní funkcí

PlayStation herní monitor

Sony postupně sbližuje dříve oddělené herní světy PlayStation a PC. Výsledkem těchto snah je i nový herní monitor, který láká na zajímavou funkci týkající se ovladače DualSense.

12. listopadu 2025  10:02 4

Vadí krev i kosti. Jak vypadá cenzurovaná verze Diabla 4 pro Čínu

Diablo 4

Zatímco ve světě je akční hra na hrdiny Diablo 4 dostupná již víc než dva roky, v Číně vyjde teprv letos v prosinci. Aby se tak mohlo stát, museli tvůrci některé vizuální prvky upravit.

12. listopadu 2025 7

Sexuální napadení je ze hry, hodnotí právník incident s Emiru na TwitchConu

Emiru

K říjnovému napadení streamerky Emiru na komunitní akci TwitchCon se vyjádřil také právník, podle nějž nelze útok podle kalifornského práva kvalifikovat jako sexuální napadení.

12. listopadu 2025 22
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.