Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

The Gladiators: Galactic Circus Games

  12:00aktualizováno  17. března 2003 1:38
Tři civilizace, tři hrdinové-vojevůdci, jedna aréna a opravdu nadprůměrné množství zbraní - to je mix Commandos a izometrické akční hry, kterou odehrajeme ve vzdálené galaxii před očima statisíců emzáckých fanoušků. Úspěšný mix herních stylů natlačený do injekční stříkačky se rovná závislosti po prvním šlehu.

The Gladiators Právě libovolný ohraničený útvar dal divácký smysl brutálním hrám a primitivnímu nadšení - a to dokonce pár tisíc let před postavením prvního počítače z kamenů, Stonehenge. Jakmile nemohl protivník libovolného neandrtálce uniknout vrženému kameni kvůli přírodnímu mantinelu, musel se postavit agresorovi tváří v tvář, což posléze vedlo k evoluční teorii o přežití druhů a definovalo počítačové hry přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Ano, počítačové hry hledají "hratelnost" postupem proti časové řece, aby zjistily, jaká zábava byla neustále populární a když vynecháme rybaření a další podružné činnosti pro oddálení návratu domů, bylo to pozorování lidské potyčky v aréně, kterou intelektuálové později konvertovali na divadelní jeviště a pivní intelektuálové na fotbalový trávník. Aréna jako prostor vymezující "území konfrontace" zanechala otisk ve většině počítačových her. Kromě nové hry Gladiators - tam je to šlápanec jako od Tyranosaura Rexe.

"Tak něco takového jsme fakt nečekali... ten chlap střílí tučňáky laserem?!"
-zmatené huhlání na E3

The Gladiators Příběh velmi schopně rozebral Tomáš Krajča v měsíc staré novince, proto se jím nebudeme zabývat, jen si stručně připomeneme, že jde o žánr vesmírné opery se vším všudy: s mimozemskou princeznou, kladným vojenským bijcem Callahanem, hnusným padouchem a stovkami tupých nepřátel. Pakliže někdy existovala jednodušší a zároveň divácky úspěšná konfigurace pro naivní hrdinský epos, objevuje se právě v Gladiators. Jednadvacet misí hry probíhá v šesti arénách, kulisově přizpůsobených různým stylům boje. Nenechte se zmýlit, nejde o nějaké větší Wembley nebo Hollywood Bowl, ale o plochy velikosti zemí, dokonce s ostrovy. Variabilita prostředí je pochopitelná, protože herní plochu francouzské návrhářské studio Eugen Systems umístilo do nezmapovaných končin galaxie, kde jsou tři hrdinové donuceni k vyřešení politických neshod vzájemným soubojem (každý za jednu stranu): srdnatý Callahan s citovanou hláškou "Nemám rád mytologii!" bojuje pro slávu princezny proti magicky nadanému Fargassovi a nelidskému generálovi imperiálních sil Maximixovi. Jeho jméno dokazuje, že designéři nezapomněli na stigmatické bitky svých prapředků s Římany a snaží se latinu zprznit kdykoliv to jde. Dost podpovrchového osočování, hra čeká!

"Vybrali jsme raději kompletně rozdílné rasy a jejich vybavení, než abychom neúmyslně jedné z nich nadržovali nebo jí nějakým způsobem zvýhodnili."
- Alexis Le Dressay, hlavní designér

The Gladiators Situaci na bojišti si nejlépe představí lidé seznámení se stolními bitvami Warhammer či Necromunda. Veškeré předměty na jsou interaktivní, a to nejen ve smyslu zničitelnosti, ale především jako blokády nepřátelské střelby a výhodné barikády pro opevnění. Pobíhání a mlácení kombinuje Gladiators s výrazným taktickým prvkem ve stylu Commandos a "bonusovou" arkádou podobnou Zax: The Alien Hunter. Na počátku každé arény protivníci vyrážejí z protilehlých koutů prostoru a pátrají po sobě. Cestou bojují s překážkami různého druhu a vylepšují svůj status skrz nacházení nových zbraní a osobních bonusů. Ve smyslu hesla "chléb a hry" neslouží gladiátorský zápas jen k vyřešení státních tahanic, ale také k naklonění přízně poddaných k výherci a automaticky k novému imperátorovi - ohromné tribuny zaplnili mimozemští diváci a dodávají skandováním sebevědomí svému favoritovi. A nemají mávátka nadarmo. Publikum musí být vzrušeno, aby ukojilo svůj chtíč po utrpením druhých, proto musí protagonisté předvést co nejpoutavější výkony. Favorizovaný gladiátor získává bodové ohodnocení, za které si na speciálních místech (spawn points) dokupuje další jednotky do své soukromé armády. Počet nadstandardních vojáků (výsadkáři, raketometčíci, komanda...) a bojových strojů (tanky Abrams, M113, vrtulníky...) byl zatím oficiálně uzavřen na čísle sedm pro každou stranu (proč pak návrháři slibují až 500 jednotek na obrazovce???). Jednotlivě se od sebe liší jak schopnostmi, tak cenou. Úspěch u publika proto výrazně ovlivní styl herního taktizování - například dvě předražené těžkotonážní jednotky dokáží víc než houf levných a slabých protivníků, ale nebudou natolik poutavé na pohled.

"Podařilo se nám dosáhnout efektu real-timeové strategie, aniž bychom museli stavět základny. Hráči musí řešit taktické otazníky a verbovat spolubojovníky za body, namísto stavění základen, těžení surovin a vyhlazování počítačového nepřítele."

The Gladiators Hra pro jednoho hráče rozhodně není v ohnisku vývojářské lupy, do něj vstoupil a pořádně se ohřál multiplayer, který je trojmocnou podstatou Gladiators přímo evokován. Na výběr určitě budou styly Capture the Flag a Deathmatch, maximální počet hráčů nepřekročí šestnáctku. Neobvyklá možnost nabídne zájemcům vstoupit do již rozehrané hry. Schopnosti engineu jsou ve směru praktického využití ve strategii takřka neomezené: někdo obsadí budovu a udělá v ní kulometné hnízdo, jiný bude skákat od stromu ke stromu, třetí se pokusí nepříteli vpadnout do zad a čtvrtý provede nálet a pokusí se využít vzniklého chaosu. Stejně propracované - a tentokrát budeme realističnost občas proklínat - jsou schopnosti vojáků a zbraní. Ke slovu přijdou rozdílná prostředí omezující viditelnost, zato po obsazení kopečku či vyššího domu získávají jednotky bezpečnější postavení a širší přehled o situaci - a dokonce se při míření ohýbají za nepřítelem, a to i směrem dolů! Z výšky se samozřejmě může střílet padáčkem. Na animaci postav negativně působí morálka a zranění. Postřelený voják podlehne panice jako v UFO: Enemy Unknown a doprovází vyklizení z bojiště komickým gestem ukrývání hlavy pod rukou. Detailní zpracování zajišťuje až čtyři milióny zobrazených polygonů za sekundu - pro vaší informaci, krychle jich má dvanáct; dále dynamické přechody světla a stínu a čtyřvrstevné textury. Texturní schéma připomíná práce na animovaných filmech, kdy je textura každé vrstvy definována speciálními vlastnostmi, ovlivňujícími fyzikální chování textur nad / pod ní.

"Jedna partie multiplayeru trvá minimálně pět, maximálně dvacet minut."

The Gladiators Podle všeho Francouzi připravují kvalitní akční hru. Hned po Freedom Force půjde o ojedinělou záležitost využívající to nejlepší ze známých žánrů - smysluplnost a zábavnost. Trochu mě znervózňuje představa, že se stávám divákem osudů hrdiny, jenž je sám sledován virtuálními diváky. Nedávno se v amerických soukromých televizích prosadily "dead-show", ve kterých lidé nebo ex-mariňáci bojují o přežití. Paranoia je silně zakořeněná od vynálezu kamery a telekomunikačního satelitu... nebudou osudy Callahana náhodou opravdovou show pro nějaké úchylné emzáky ve vzdálené galaxii? Co my víme, kam se 13. října otevře kouzelný průhled skrz monitor...


Autor:
  • Nejčtenější

Že už není kam dál klesat? Microsoft prodává 12 starých obrázků za 150 korun

Hráče povedeného remaku Age Of Mythology pobouřilo dodatečné DLC. Za zhruba 150 korun totiž získají jen 12 portrétů herních hrdinů, které už navíc byly součástí 22 let starého originálu.

11. září 2024 5

Sony ukázalo nejvýkonnější konzoli na světě PlayStation 5 Pro. Levná nebude

Technická prezentace PlayStationu přinesla očekávané odhalení výkonnější verze konzole PlayStation 5 s přídomkem Pro. Vyjde letos v listopadu, oproti standardnímu modelu si ovšem zájemci pár tisíc...

10. září 2024  17:21,  aktualizováno  21:29 28

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Další hra vyrobená pro nikoho, valí se kritika na novinku ze světa Pána Prstenů

Tales of the Shire má být pohodový simulátor hobití vesnice. Aspoň to tak doteď vypadalo, než se na hru zaměřila pozornost davu, který odmítá diverzitu a inkluzi. Některým hráčům se nelíbí především...

17. září 2024 91

To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci

Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...

15. září 2024 30

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ubisoft se otřásá v základech, investoři chtějí vyštípat zakladatele

Část investorů francouzského vydavatelství Ubisoft otevřeně kritizuje jeho vedení, nelíbí se jim strategické směřování společnosti. Očekávaný hit Star Wars Outlaws se neprodává tak dobře, jak bylo...

16. září 2024 14

Rádi by už na fiasko zapomněli, ale reklamní kampaň na Concord ještě dobíhá

Týmová střílečka Concord skončila absolutním fiaskem, najde se však hrstka lidí, kteří mají z jejího osudu radost. Celkem sedmdesát lidí ji za její kratičký životní cyklus stihlo „dohrát“, díky čemuž...

18. září 2024 0

RECENZE: Vykopli panoše ven z pohádky. Plucky Squire je originální zážitek

90 %

Pohádková knížka v The Plucky Squire ožije vlastním životem. V roli chrabrého panoše musíte v této originální hře čelit padouchům nejenom na stránkách kreslené knížky, ale i v jejím 3D okolí. Hra...

PC
17. září 2024 0

RECENZE: Většina remasterů je zbytečná, ten, co dostal Dead Rising, má smysl

80 %

Díky skvělému remasteru působí dřívější xboxová exkluzivita Dead Rising neobyčejně svěže i po osmnácti letech od prvního vydání. Skrz nekonečné davy nepřátel se můžete probojovat pomocí nebývale...

PS5
17. září 2024 0

The Plucky Squire

90 %

PC
vydáno 17. září 2024  14:35

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Jste blázni, říkali všichni. Parádní dům si postavili na nejhorším pozemku

Manželé bydleli ve zděném domě, který postupně upravovali. Nakonec se ale rozhodli pro změnu. Od města odkoupili jeden...