Megalomanský Star Citizen pod palbou kritiky. Množí se obavy, že nevyjde

aktualizováno 
Ani vybraných 5 miliard korun nakonec nemusí autorům ambiciózního Star Citizena stačit. Podle magazínu Forbes už jen vývoj většinu z těchto peněz spolkl a vydání hry je stále v nedohlednu.

Chris Roberts je bezesporu skvělý obchodník, ovšem stále více lidí má pocit, že už zdaleka není tak skvělý vývojář. Jeho vysněná hra Star Citizen stanovila rekord, co se týče komunitního financování, a celkem už pokořila hranici 225 milionů dolarů (více než 5 miliard korun). Jenže i přes tuto ohromnou cifru vývoj neprobíhá podle plánů, termín dokončení je v nedohlednu a množí se obavy, že celé dílo nikdy nebude dokončeno.

Squadron 42

Chris Roberts myslí ve velkém a do hry obsadil i herecké celebrity.

Nejnovější vlnu pochybností zažehli reportéři časopisu Forbes Matt Perez a Nathan Vardi. Ti ve svém obsáhlém článku tvrdí, že koncem roku 2017 zbývalo na účtech společnosti jen přibližně 14 milionů dolarů (cca 320 milionů korun). 

Naštěstí pro Robertse se stále najdou lidé, kteří na projekt přispívají dále. Za nemalé peníze (tisíce korun) si kupují vesmírné lodě a pozemky, které jim jednou ve hře zaručí výhodu. V tuto chvíli však nad jejich využitím mohou jen snít a koukat na detailní obrázky.

Ještě před vydáním samotné „megahry“ Star Citizen chce Roberts na jejím základě vydat příběhovou hru pro jednoho hráče Squadron 42. Minulý rok v říjnu vypustil do světa první trailer a snad i ti největší škarohlídové musí uznat, že vypadá skvěle a směle se může rovnat hollywoodské produkci. Však také lidé od jeho vydání přispěli dalšími 30 miliony dolarů. Jenomže ani to nakonec nemusí stačit.

Star Citizen

Technologie FOIP je sice zajímavá, ovšem hráči by spíše ocenili skutečný herní obsah.

Robertsova společnost Cloud Imperium zaměstnává 537 zaměstnanců rozesetých po pěti kancelářích ve Velké Británii, Německu a USA. Už jen jejich platy představují nemalé výdaje a to je jen jedna z mnoha položek herního rozpočtu. Kolik asi spolkne spolupráce s celebritami typu Garyho Oldmana, Gillian Andersonové, Marka Stronga, Andyho Serkise nebo Johna Rhys-Daviese, kteří hru propagují, se ani nebudeme domýšlet. Hlavním problémem podle reportérů Forbesu však je, že jsou tyto zdroje využívány značně neefektivně.

Podle několika bývalých zaměstnanců se prý Roberts utápí v drobných detailech, namísto aby řešil to podstatné. Pravdou je, že v situaci, kdy není hotový ani jediný hvězdný systém ze sta slibovaných, působí například taková implementace technologie rozpoznávající hráčův výraz trochu nadbytečně. Spousta peněz pak nemíří do samotného vývoje, ale do marketingu, který má za cíl „vytáhnout“ z optimisticky naladěných hráčů další peníze.

Certifikát na nákup území ve Star Citizen

Certifikát na nákup území ve Star Citizen si můžete zarámovat. Nebo vyvěsit na Facebooku. Jinak ale zatím příliš využití nemá.

Zvěsti o úmyslném podvodu však nejsou na místě. Roberts se svým týmem na hře opravdu pracuje usilovně. Spíše se nabízí otázka, jestli má na podobně kolosální projekt vůbec schopnosti. Jeho předchozí kariéra je sice lemována skvělými úspěchy (především série Wing Commander), ale párkrát už narazil. Jakožto hollywoodský producent skončil neslavně (byť třeba jeho Obchodník se smrtí je vynikající film), příliš se mu nevydařila ani spolupráce s Microsoftem na hře Freelancer. 

V osobním životě se mu však podle všeho vede dobře, ostatně loni v listopadu si s manželkou Sandi (která v Cloud Imperium pracuje jako vedoucí marketingu) koupil dům na předměstí Los Angeles za téměř 5 milionů dolarů. To někteří fanoušci nenesou s libostí a množí se tak případy, kdy lidé žádají své investované peníze zpět.

Aby bylo pravdě učiněno zadost, musíme zmínit, že Cloud Imperium stav svých financí pravidelně zveřejňuje. Všichni přispěvatelé už také mají k dispozici pracovní prototyp hry, který toho sice moc nenabízí, ale tvůrci jen neustále vylepšují. 

Star Citizen

Všichni chtějí, aby se Star Citizen povedl. Mnozí tomu však nevěří.

Kromě načančaného traileru jsme také loni mohli vidět více než hodinu záběrů ze hry, a i když jde jen o krátký výřez, kterému chybí slibovaná monumentálnost, nevypadá to vůbec špatně. Z celkového množství přibližně dvou a půl milionů přispěvatelů je pak podíl zákazníků žádající refundaci jen zanedbatelný. Paradoxně pak působí situace, kdy jeden nespokojený fanoušek po prohraném soudu (psali jsme tady) dále nakupuje další vesmírné lodě.

Ne, situace kolem Star Citizena není jednoduchá a ještě dlouho nebude. Beta Sqaudron 42 je slibována na příštím rok, o vydání plné verze se raději ještě vůbec nemluví. Argumentů proč Robertsovi nevěřit, je spousta, stejně jako důvodů, proč jeho sen podpořit. Stačí si jen vybrat, na kterou stranu se přikloníte. Kdo má pravdu, stejně zjistíme až za pár let. 

Věříte, že Star Citizen někdy skutečně vyjde?

celkem hlasů: 3821

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 17. května 2019. Anketa je uzavřena.

Ano, ale svým velikým očekáváním nedostojí 1456
Ne, tak megalomanský projekt se nepodaří úspěšně dotáhnout do konce 1386
Ano, a bude to pecka 734
Ne, je to podvod 245
Autor:

Největší herní veletrh E3 probíhá od 11. do 13. června v Los Angeles. Bethesda předvedla novinky Doom: Eternal a Wolfenstein: Youngblood. Microsoft oznámil první informace o nové konzoli Xbox Scarlett a rozšíření Xbox Game Pass na PC.

EA na své vlastní akci ukázalo gameplay ze Star Wars Jedi: Fallen Order.

Nejčtenější

Hodina s Cyberpunkem 2077: působí výpravněji a propracovaněji než Zaklínač 3

Xbox - E3 2019

Stejně jako loni, také letos CD Projekt Red za přísných bezpečnostních opatření ukazoval za zavřenými dveřmi pro...

Keanu Reeves odhalil start Cyberpunku 2077, nový Xbox vyjde na Vánoce 2020

Xbox - E3 2019

Microsoft oznámil službu Xbox Game Pass Ultimate, která spojuje dohromady trojí předplatné, a potěšil odhalením data...

Naprostá akční extáze, Doom Eternal je ještě dravější. Dojmy z hraní

Doom Eternal

Střílečka Doom Eternal působí jako po všech stránkách lepší a hlubší verze špičkového restartu z roku 2016. Ochutnávka...

RECENZE: Sigil od autora kultovního Dooma je návrat v čase o čtvrt století

Sigil

Legendární John Romero se vrací ve stejném stylu, s jakým před pětadvaceti lety změnil svým Doomem herní průmysl. Více...

Bethesda na E3 předvedla Doom a Wolfenstein. Na mobily míří Commander Keen

Doom: Eternal

Výstava E3 pokračovala konferencí Bethesdy. Doom i Wolfenstein potěšily příznivce stříleček a obě hry dorazí ještě...

Další z rubriky

Kompletní Zaklínač 3 na Switchi má 32 GB, v handheldu cílí na 540p

Zaklínač 3 na Switchi

Jedna z nejlepších her posledních let, polský Zaklínač 3, se ještě letos podívá v definitivní edici na konzoli Switch...

Další hra našeho dětství se vrací, Commandos 2 dostanou HD remaster

Commandos 2 - HD Remaster

Legendární druhý díl klasické strategie Commandos vyjde brzy ve vylepšené podobě. Těšit se můžete na hezčí grafiku, ale...

Kultovní strategie Age of Empires 2 se dočká remasteru. Už druhého

Age of Empires II: Definitive Edition

Jedna z nejlepších strategií se ještě letos vrátí v notně restaurované podobě. Kromě vylepšené grafiky přinese i novou...

Najdete na iDNES.cz