
V USA vychází nepřeberné množství časopisů pro všechny společenské a kulturní vrstvy obyvatelstva - své magazíny mají teenageři, homosexuálové, ilegální migranti z Mexika a také militaristé. Jejich modlou je vedle "oficiálních" časopisů Air Force, Army, Navy a Marines, zejména Soldier of Fortune (volně přeloženo "žoldák"), který je psaný způsobem "freaks for freaks", tedy podobným jako například herní časopisy (kdy jsou redaktoři zároveň aktivními hráči a žurnalistiku dělají víceméně jako koníček). Abyste si udělali představu, jak takové číslo podobného časopisu vypadá - na obálce je obrazová upoutávka na článek čísla, recenzi leteckého rotačního kulometu, dále nechybí rozhovor s pilotem bombardéru o náletech na cíle v Iráku, fotoreportáž se setkání majitelů automatických zbraní v Nevadě a v neposlední řadě také inzeráty na vše od zbraní až po "pozměněné kopie" dokumentů všeho druhu (nevymýšlíme si, jedno číslo opravdu máme). A právě Soldier of Fortune je také název hry, která je pro
podobné publikum jako stvořená. Přes ostrou kritiku ze strany ochránců dětí před násilím v médiích byl komerční úspěch SoF tak velký, že bylo rozhodnuto o tvorbě dalšího dílu, který měl svou veřejnou premiéru právě na E3 na stánku Activision.
Skupina vojáků se prodírá hustou vegetací tropické džungle. Špičkové vybavení a uniformy bez výložek jasně napovídají, o koho jde - námezdní žoldáci, kteří za nemalý žold splní úkoly, do kterých se nechce ani speciálním jednotkám. Najednou se velitel zastavuje a cosi ukazuje na prstech. Dva členové komanda se oddělují doprava a další dva na levou stranu. Poslední voják se pomalu plíží na kraj lesa až ke strážní věži. Neslyšně vylézá nahoru, vytahuje nůž a jedním rychlým pohybem vyřazuje stráž u kulometu. Smluvený signál zahájí peklo - odevšad se rozléhá palba automatických zbraní a výbuchy granátů. Zatímco zmatená posádka tajné základny dezorientovaně pálí do okolní zeleně, naše nájemné komando skryté v bezpečí přesnými výstřely likviduje jednoho po druhém. Nepřátelští vojáci se zakrátko válí v tratolišti krve a kolem kráterů od granátů se povalují utrhané končetiny. Vítejte v Soldier of Fortune 2.

Fanoušci minulého dílu již jistě poznali skladbu mise, která je pro sérii SoF naprosto typická - skupinka nájemných vojáků musí proniknout na území nepřítele a splnit obtížný úkol, jehož delikátní povaha nedovoluje nasazení běžných vládních vojsk. Během akce používají výbavu, která je pro daný kout světa typická - v jihoamerické džungli všemožné varianty soudobé americké výzbroje (M-16, M-80 …), na území bývalého SSSR zase kalašnikovy a obávané protipěchotní miny. Kromě zmíněné "klasiky" je však s Soldier of Fortune 2 i několik vyloženě lahůdkových misí, například taková Helicopter Escape, kdy musíte po dobu nějakých deseti minut bezchybně ovládat kulomet na boku transportní helikoptéry a střílet jak do nepřátel na zemi, tak proti Stingerům a Iglám, které po vás střílí z okolních kopců. Na otázku, kde autoři brali inspiraci pro mise ze hry, nám nikdo neodpověděl - všichni nás jen odkázali na nenápadného staršího pána postávajícího opodál. Onen člověk byl totiž skutečný žoldák, který se v osmdesátých letech proslavil únosem jistého ruského vědce z příhraniční oblasti SSSR (ten soucitný pohled, když jsme mu řekli, že "jsme v té době byli na druhé straně" opravdu stál za to). Velké množství misí je vytvořených podle jeho vlastních memoárů
a na zbytku aktivně spolupracoval, což je dostatečná záruka kvality (a koneckonců to bylo na všech třech předváděných misích vidět). Na tomto místě by se slušelo pro neznalé prvního dílu připomenout, že Soldier of Fortune je svým pojetím akční hra, takže nečekejte nic podobného Counter Striku či H&D, kdy vás většinou dostane jeden výstřek, ale čistou akci s ubývajícími procenty zdraví.
Největší skok vpřed zaznamenala grafika. Pohled do mrkajících očí maskovaného vojáka speciálních jednotek, který se skrývá kdesi v džungli je skutečně úchvatný - trochu připomíná renderovaná intra her z dob úsvitu 3D karet (tedy až na tu brutalitu - při takové úrovni detailů je pohled na rozstříleného vojáka opravdu děsivý). Neustále máte pocit, že jste ve skutečné akci, stačí se podívat právě do zmíněné kolumbijské džungle, kde se plazíte skrze hustou tropickou vegetaci a před očima se vám míhají listy zeleně a kdesi vzadu v mezerách mezi nimi vidíte v ranním mlžném oparu základnu povstalců - cíl vaší cesty. Jindy zase zasahujete po setmění v ukrutné sněhové vánici, kdy pro samé vločky skoro nevidíte ani to málo, co vám noktovizor dovolí. Stále však musíte mít na paměti, že hrajete akční hru - pokud střelíte z kulometu na helikoptéře do barelu poblíž budovy, smete následný výbuch i
ji, ale takovým tím "akčním" rozprsknutím a ne skutečnou tlakovou vlnou. Hardwarová náročnost v celku odpovídá špičkové grafice - na Athlonu s DDR pamětí a GeForce3 nebyl s plynulostí problém, ale současná pomalejší Pentia III si mohou o plných detailech a vysokém rozlišení nechat jenom zdát.
Jediné, co je zatím ve hvězdách, je osud multiplayeru. Když jsme se na multiplayer zeptali jednoho z programátorů hry, Patricka Lipa, dostalo se nám vyhýbavé odpovědi - hlavní prioritu v Soldier of Fortune II představuje propracovaný single-player mód a zejména spolupráce hráčem ovládané postavy s ostatními členy komanda řízenými umělou inteligencí. Pokud by se věci vyvíjely dobře, byl by zaangažovaný další tým, který by multiplayer do hry implementoval. Podobný systém, kdy jeden tým pracuje na single-playeru a druhý na multiplayeru se používá u většiny podobných her - namátkou jmenujme Elite Force. Upřímně řečeno nám ten multiplayer po tom, co jsme viděli ukázku kombinovaného útoku pětičlenného komanda, ani tolik nechyběl - živí hráči by takhle dobře taktiku nedodržovali.
Nezbývá než se těšit na okamžik, kdy se Soldier of Fortune II objeví na pultech obchodů. Datum vydání ještě není definitivně stanovené - podle Patrickových slov mají vývojáři v plánu nejprve doladit všechny mise a pak teprve mluvit o termínech. Odhadujeme však, že bychom si hru mohli zahrát již na letošní podzim či Vánoce.
P.S.: Pokud se náš návrat do Čech z "bezpečnostních důvodů" o pár let zpozdí, jsou na vině reklamní náboje do .50 kulometu, kterými nás tvůrci hry štědře obdarovali.