Na 3D akci disponuje Serious Sam dost obsáhlým a složitým příběhem, který vás má uvést do hry. Za povšimnutí stojí hlavně snaha autorů vyfabulovat nějaký přijatelný důvod k tomu, aby se hlavní hrdina mohl pohybovat v tak atraktivních pozemských lokalitách jako je Egypt a zároveň mu nebyly zapovězeny výlety do vzdálených světů obíhajících bůhvíkolik světelných let od naší modré planety. Vezmeme-li to od úplného začátku, v 21. století došlo v Egyptě k převratnému archeologickému nálezu. Z hloubky desítek metrů pod zemí bylo vyzvednuto poselství inteligentních bytostí pocházejících ze Síria, jejichž piktogramy se naštěstí velmi podobaly egyptským hieroglyfům. Kromě potvrzení domněnky, že Zemi kdysi navštívili mimozemšťané, má tento nález i spoustu dalších pozitiv. Síriané byli totiž mimozemšťané zvídaví a na svých toulkách vesmírem naneštěstí narazili i na nesmrtelnou bytost, která kam přijde, tam rozsévá zkázu. Své nadpřirozené mentální schopnosti využívá výhradně k totálnímu vyhlazení všeho živého, co se jí připlete do cesty. Bytost nazývaná The Infinity One zlikvidovala i civilizaci Sírianů a jediní, kdo přežili, byli členové expedice, která se zrovna toho času ubírala na návštěvu Země. Podle posledních pokynů ze Síria museli v zájmu zachování vlastních životů zůstat na Zemi a žít ve starověkém Egyptě. Tady končí písemné poselství zaniklých Sírianů.
Po prostudování nalezených dokumentů byli lidé schopni postavit vlastní mezihvězdnou loď a neprodleně se vydali zkoumat domovský systém Sírianů. Při neopatrném průzkumu však spustili poplašné zařízení, které u Síria zanechala krvežíznivá potvora The Infinity One, aby si ohlídala případný přílet jakýchkoliv inteligentních bytostí do již jednou vyčištěného území. Následující boje mezi lidmi a bytostí, která od lidí získala nové jméno Mental, vypadaly už od začátku dost jednoznačně. Potvora vítězí na celé čáře a je jen otázkou několika dní, než vyšle své síly dorazit lidské plemeno přímo na Zemi.
A teď přichází ta pravá chvíle seznámit se s naším hrdinou. Je jím kapitán Sam "Serious" Stone, který velel výpravě na Sírius a nikdy si nepřestal dávat za vinu, že právě jeho lidé spustili osudový alarm. Když se na Zemi konečně ukuje plán na likvidaci mocného nepřítele, v jehož úspěšnost lze alespoň trochu doufat, je Serious Sam právě tou osobou, která je pověřena jeho vykonáním. Ve stručnosti jde o to, že se strojem času - zanechaným na Zemi Síriany - nechá přenést do období starého Egypta, kdy Mental bojuje s někým úplně jiným a žádné odvetné (nebo preventivní?) akce od lidské rasy neočekává.
Výchozí situace je tedy jako obvykle kritická: stojíte kdesi a kdysi v Egyptě ozbrojeni jen svým nožem, pistolí a užitečnou pomůckou zabudovanou v mozku, která umí překládat nesrozumitelné texty a vůbec funguje jako taková příruční databáze užitečných informací. To, kam všude vás vaše poslání zavede, si lze představit už z načrtnutého příběhu: v Egyptě musíte nalézt čtyři klíčové předměty, s jejichž pomocí si přivoláte nedaleko zaparkovanou loď Sírianů. Na ní se přesunete do sírianské kolonie na Proximě Centauri, tam použijete teleport, který vás přenese do jiné kolonie a teprve odsud se dostanete na Sírius, kde vás čeká finální střet s nepřítelem. O variabilitu prostředí je tedy postaráno a totéž lze říct i o dodávkách zbraní, munice, léčivých balíčků a dalších sebratelných předmětech. Protože by bylo trochu podezřelé nacházet laserové pušky v útrobách egyptských chrámů, vymysleli to autoři tak, že při prvním průchodu strojem času lze bezpečně přenést jen Sama s nožem a pistolí, a teprve potom za ním budou poslány další zbraně, náboje, štíty a podobné pomůcky. Druhý průchod už však nelze tak pěkně naplánovat jako ten první, a tak je Samovi předem oznámeno, že velmi pravděpodobně se obsah druhé teleportace rozptýlí po egyptském území, čímž máme nenásilné rozházení sebratelných předmětů po širokém okolí zajištěno.
Širokým okolím je míněno okolí skutečně široké. Některé úrovně mají dosahovat rozlohy stovek čtverečních kilometrů, což umožňuje takzvaný Serious engine autorského týmu Croteam. Mezi další zaklínadla, kterými se vývojáři na svých stránkách ohánějí, patří částicový systém, exteriérové i interiérové scény, realtimové stínování, volumetrická mlha, střídání dne a noci, bump-mapping, LOD aplikovaný na objekty i prostředí, lens flare a ještě asi tři desítky dalších. Kromě těchto dnes již málokoho udivujících vlastností se Serious Sam bude moci pochlubit například scénami, v nichž bojujete až s padesáti potvorami najednou a celé se to odehrává na otevřeném prostranství pod běžícími mraky nebo v blízkosti tekoucího potoka. Pokud vás zajímá, jaké hardwarové nároky si Serious Sam bude činit, tak vězte, že se uvádí Pentium II, 64 MB RAM a 3D karta s podporou OpenGL. Za zmínku stojí i zabudování splitscreenu až pro čtyři hráče hrající na jednom počítači. Co za zmínku stojí též a ještě na to nepřišla řeč, je samozřejmě datum vydání, kterým má být třetí čtvrtletí letošního roku.