Review bombing hry Metro Last Light Redux. | foto: Steam

Review bombing škodí hrám i Steamu, myslí si vývojáři

  • 16
Umělé snižování hodnocení her na Steamu nijak nepomáhá boji proti exkluzivitám v konkurenčním obchodě Epic Store. Možná má dokonce přesně opačný účinek.

Snaha některých hráčů „potrestat“ negativními recenzemi vydavatele her za to, že se rozhodli ignorovat Steam a svoji hru vydávají jen na konkurenčním obchodě Epic Store, se zcela míjí účinkem. Místo, aby je donutili ke změně chování, může mít tato praktika ve výsledku přesně opačný důsledek. Alespoň tak to naznačil ředitel studia Gearbox Randy Pitchford, jehož série Borderlands je zatím poslední obětí review bombingu (viz náš článek).

„Je to ironické, toto zneužívání (uživatelských recenzí, pozn.red.) se děje a Steam nemá žádný zájem to řešit, takže jsem docela spokojený s rozhodnutím 2K (vydavatelství, které exkluzivní dohodu s Epicem zařídilo, pozn.red.) a zvážím náš budoucí postoj k této platformě,“ napsal slavný vývojář na svůj osobní twitterový účet.

05.dubna 2019 v 16:14, příspěvek archivován: 08.dubna 2019 v 10:21

@thereal_scottv @steam_games Ironically, that this misuse is possible and that Steam has no interest in correcting this misuse makes me kind of happy about 2k’s decision and makes me want to reconsider Gearbox Publishing’s current posture on the platform.

Ano, je to opravdu zvláštní, když lidé svoji touhu po vydání Borderlands na Steamu dokazují tím, že tam předchozí díly úmyslně poškozují. Na druhou stranu je nutné brát Pitchfordova slova s rezervou. 

Jak poznat review bombing od oprávněné kritiky? Kdo ví. Našim recenzím však můžete věřit.

Není totiž pravda, že by Steam review bombing nijak neřešil. Právě naopak, v případě Borderlands poprvé aktivoval svoji novou ochranu (viz náš článek) a negativní vlnu recenzí již do celkového hodnocení nezapočítal, byť žádná recenze ze systému smazána nebyla. 

Co se týče budoucnosti her od Gearboxu na Steamu, podle Pitchfordova předchozího vyjádření je toto rozhodnutí čistě v rukou 2K, takže podobné „vyhrožování“ asi není na místě.

Do debaty se ovšem zapojili i další vývojáři. Rami Ismail ze studia Vlambeer si myslí, že uživatelské recenze přestávají být vypovídající a platformy, které je neumožňují, jsou tak pro vývojáře bezpečnější. Chet Faliszek (mimo jiné spolupracoval na Half-life 2) zase zdůraznil, že hráči prostě nemají žádný jiný efektivní kanál pro komunikaci s vývojáři, a tak mají pocit, že jejich požadavky nebudou jinak vyslyšeny.

Otázkou je, jestli nějaký jiný způsob komunikace využít vůbec chtějí. Snad žádný vydavatel se totiž neobejde bez Facebooku, Twitteru, Discordu, diskusních fór, Youtube, Twitche a řady dalších komunikačních kanálů, které jsou na rozdíl od Steamu pro podobné účely vytvořeny.