Pevný disk počítače chroustá a na obrazovce ubíhá ukazatel nahrávání nové mise. Konečně je zde hra. Ocitáte se s nožem v ruce v temné vězeňské cele a před vámi leží zavražděný voják v německé uniformě. Cesta ven je volná, a tak vyběhnete z vězeňského bloku na strastiplné putování za svobodou.
Zdá se vám předchozí odstavec povědomý? Že jste něco podobného již hráli? Ano i ne. Právě takhle totiž začínal před lety starý Wolfenstein 3D a právě takhle začíná i Return to Castle Wolfenstein. Stejně jako jeho starší předchůdce, je i nový Wolfenstein čistě akční hrou, která se na rozdíl od poměrně realistického Counterstriku zaměřuje na jediný aspekt - hratelnost. Není tedy divu, že hráčem ovládaný hrdina vydrží i několik desítek zásahů z ručních zbraní, což obvykle není situace slučitelná se životem. V přestávkách mezi střílením (bodáním, prohazováním zábradlí, pálením…) nepřátel zbude čas i na totální destrukci kompletního vybavení místností - například v takových skříních se skrývají různé bonusy, tak proč ty jejich dřevěné dveře nezasypat dávkou ze samopalu. Pokud se někomu nechce plýtvat drahocenným střelivem zrovna na něco tak obyčejného jako dveře, může si zvolit mezi dvěma decentnějšími metodami - klasickým stisknutím kliky nebo efektním vykopnutím, které je přeci jen otevře o poznání rychleji.
Jestli nás na novém Wolfensteinovi něco opravdu zaujalo, pak je to široký výběr zbraní. Z počátečního nože se velmi rychle vypracujete přes poloautomatickou pistoli až k samopalům, dalekonosným puškám, handgranátům a nesmírně efektnímu plamenometu. Právě záběry vojáka, kterak spaluje proudem ohně z plamenometu vše živé v dosahu patřily k divácky nejvděčnějším. Speciální pozornost věnují autoři sniper módu, který obohatili o ukazatel "stability zamíření" - jinými slovy čím déle míříte na dané místo, tím máte větší šanci na úspěšný zásah cíle. Nenechte se však ukolébat falešným pocitem bezpečí - protivníci disponují neméně širokým arzenálem, který v hojné míře používají.
Když už je řeč o nepřátelích, podívejme se na ně o něco blíže. Jejich nejsilnější stránkou je zejména vhodná kombinace umělé inteligence s umělou "demencí". V praxi to funguje tak, že se na jedné straně snaží vojáci útočit ve skupinách, nenabíhají tupě za roh, kde slyší blížícího se střelce, a aktivně používají předměty v místnostech - například převrací stoly, aby se za nimi mohli schovat (a posléze zmateně pobíhají coby živá pochodeň, když si je tam plamenomet najde), popřípadě střílí skrze dřevený strop, nad kterým se rozléhají kroky našeho hrdiny. Na straně druhé však není problém připlížit se potichu k otočené stráži a podříznout ji, aniž by byla schopná varovat zbytek posádky. Právě strategické plánování a vhodná kombinace "hlučného útoku" s nenápadným přiblížením patří k největším devizám hry.
Ani grafika nedělá novému Wolfensteinovi ostudu. Ponuré prostředí středověkého hradu plného nacistických symbolů, radiostanic a všemožných map či dokumentů vypadá mnohem lépe, než podobné prostory v Q3A, na jehož modifikovaném enginu je hra postavená. Zážitkem je i mise, kdy se musíte dostat k prototypu nacistického tryskového letadla - prostředí základny, nad kterou neustále krouží vojenské prototypy opravdu nemá co se ponurosti a majestátnosti týče obdoby. Modely vojáků sice nejsou natolik propracované jako v Soldier of Fortune II, ale i tak počtem polygonů a detailním zpracováním o třídu převyšují současné hry - stačí se podívat na mimiku obličeje. Po celou dobu prezentace jsme nezaregistrovali, že by hra nějak trhala (dokonce ani ve chvíli, kdy se jeden z vývojářů rozhodl kreslit čarou plamenometu bizarní obrazce na noční obloze), ale je pravda, že PC, na kterém nový Wolfenstein běžel, bylo osazeno rychlým Athlonem a GeForce3.
Na Return to Castle Wolfenstein si ještě budeme muset nějakou dobu počkat, ale již teď je jisté, že půjde o důstojného nástupce legendárního Wolfensteina 3D, a potažmo i všech tří Quaků. Pokud se vývojářům povede doladit drobné nepřesnosti, zejména nedotažená zranění jednotlivých vojáků, bude mít hra všechny předpoklady pro to, aby se stala legendou. Tedy alespoň do příchodu Doomu 3…