Jeden z nejvíce očekávanějších přírůstků do žánru first-person shooterů má na svět přivést spolupráce týmů Volition a THQ. To, o čem se v souvislosti s touhle chystanou akční peckou mluví snad nejvíc, je engine hry, který bude umožňovat věci, které se nedají nazvat jinak než "dlouho toužebně očekávané". Programátoři z Volition můžou být právem pyšní na to, co vytvořili, a my, potenciální hráči Red Faction se zas můžeme (snad taky právem) těšit na to, co všechno Geo-Mod engine do hry přinese. Tolik opěvovaná absolutní deformovatelnost takřka všech objektů ve hře vypadá jako něco, co akčním hráčům muselo logicky ve hrách jejich oblíbeného žánru chybět - proč vbíhat do domu a snažit se tam zaměřit někoho, kdo právě prchá po schodech nahoru, když stačí jen vědět, že tam někdo je, zacílit dostatečně průraznou zbraň na to správné místo a pak už jen sledovat, jak se dům hroutí a v jeho sutinách mizí všichni, kdo byli v nepravý čas na nepravém místě.
Protože se ale autoři obávali (a řekla bych celkem oprávněně), že tohle vylepšení na sebe strhne veškerou pozornost a nikdo pak nebude chtít RF hrát jiným stylem než tím, že bude kolem sebe pálit jako pominutý do všeho, co uvidí, přidali do hry o další novinky. Jednou z nich je například používání dopravních prostředků (a to jak pozemních, tak i vodních a vzdušných), což má obzvlášť v multiplayeru tu výhodu, že když skočíte do džípu spolu s dalším parťákem, tak zatímco vy řídíte, tak on může za jízdy celkem nerušeně pálit po okolí. Jaké výhody pak bude skýtat třeba ponorka, to se zatím můžeme jen domýšlet.
Další důležitou věcí, která obvykle dělí akční hry na dobré a ty horší, je sestava zbraní. Arzenál sestávající se z patnáctky různých typů střelných i vrhacích zbraní vypadá jako dostatečně pestrý repertoár a když k tomu připočteme ještě sekundární palebný mód u většiny z nich, můžeme si s klidem oddechnout a konstatovat, že nouzí snad trpět nebudeme. Railgun, raketomat, granáty, výbušniny všeho druhu, nástražné miny, které hozením nalepíte na stěnu… prostě o zábavu bude snad postaráno.
Před závěrem se sluší ztratit nějakou tu zmínku i o příběhu, i když přiznávám, že osobně mě u akčních her jejich background story vůbec neberou (když chci slyšet něco o zlých uzurpátorech a hodných povstalcích, pustím si nějakou adventure nebo jdu do kina). Red Faction ale vzdoruje obvyklým vzorcům 3D akčních titulů a snaží se přijít s něčím epickým, s něčím, co by hráče zaujalo i jinak než skvěle zvládnutým ustřelením končetiny protivníka (no, když už jsme u toho, tak i fyzická poškození mají v RF svůj vlastní systém, který bude dohlížet na to, aby se zásah do nohy projevila jinak než zásah do hlavy). Příběh nás zavleče až na Mars a vpraví nás do postavy důlního dělníka Parkera právě v okamžiku, kdy nebožák pochopí, že sny o lepším světě se asi samy od sebe v realitu nepromění, a tak je třeba vstát a jít s tím něco udělat. Nelidské podmínky, v nichž on i všichni jeho spolupracovníci po léta strádali, a lavinovitě se šířící smrtelná nákaza způsobí, že se z námezdních dělníků přes noc stanou povstalci, kteří si to hodlají se svým zaměstnavatelem - společností Ultar Corporation - vyříkat z očí do očí (otázkou zůstává, může-li společnost mít nějaké oči). Z načrtnutých reálií je celkem jasné, v jakém prostředí se budete pohybovat - rudné doly, laboratoře, marťanská krajina a dokonce jdou zvěsti i o orbitálních stanicích kroužících nad planetou. Úrovní by mělo být přesně dvacet.
A nakonec informace ze všech nejdůležitější - PCčková verze RF by měla vyjít někdy koncem letošního léta nebo začátkem podzimu, zatímco majitelé PS2 se dočkají už koncem května. A pamatujte si: "Survival is not enough." (Pokud vám tahle hláška nic neříká, pak máte neodpustitelné mezery ve vzdělání a napravit to můžete jedině stáhnutím redfactionovského traileru, který by měl být tady, případně okouknutím stále se rozrůstající hromady screenshotů.)