Další onlinovka, kterou si nikdy nezahraju (copyright na tuto větu má Alenka, díky :-)), říkáte si možná při čtení těchto řádků. Je to možné. Žánr online multiplayerových her je ale na takovém vzestupu, že (dle mého skromného, optimismem prosyceného názoru) si masa onlinovekchtivých hráčů zanedlouho svou cestu ke stabilnímu a ne příliš drahému připojení k internetu najde (zkoušeli jste někdy zastavit evoluci? :-)). A potom byste nám třeba vyčetli, že jsem vás o virtuálním světě, který existuje jen na serverech herních developerů, dostatečně neinformovali. Řada onlinovek navíc vypadá opravdu lákavě a představa hraní ve světě, který je celistvý, má svá promyšlená pravidla a navíc se v něm neutkáváte s umělou A(ch-jo-to-je-blbec)I(nteligencí), ale s živými lidmi, je opravdu dechberoucí. Jedna z her, které zřejmě mají šanci v novém žánru vytvořit novou klasiku, je i Purge, která v sobě spojuje prvky RPG a RTS. Skoro na koleni ji vytváří společnost Freedom Interactive, jejíž zakladatel Richard "Hap" Cheung proslul v herním světě svým modem k původnímu Quakovi - RPG modifikací Future vs. Fantasy. Pokud jste fanoušci cyberpunku a unesete článek o další onlinovce, kterou si zřejmě v blízké budoucnosti nezahrajete (ještě jednou díky, Alenko :-)), nechť vaše oči spočinou na dalším odstavci.
V blízké budoucnosti (všimli jste si, jaká spousta her se odehrává právě v této nikým nespecifikované době? :-)) věda dospěje do svého zlatého věku. Vědci odhalí všechna tajemství přírody, ovládnou genetiku a stvoří rasu androidů, kteří svými silami a schopnostmi mnohonásobně převýší obyčejné biologické lidstvo. Androidská civilizace, která je na celém světě známá pod jménem Řád, se ujme světovlády a uvalí na všechny trvalý mír a pořádek. Žádný ideální svět ale nefunguje perfektně, jen v některých jsou chybičky víc schované pod povrchem. Každý ráj má své rovné a rovnější. Stejně tak vzniknou obrovské rozdíly mezi Řádem a obyčejnými lidmi. Na jedné straně vláda a bohatství, na druhé postavení druhořadých tvorů. Není divu, že po čase se lidé odvrátí od umělého ráje, ze kterého byli vyhnáni ještě dříve, než do něj začali opravdu patřit. Řada z nich začne hledat útěchu a smysl života v učení tajemného Mabuse, který ovládá síly magie. Jeho víra je vírou Vyvolených a snaží se docílit nadpozemské dokonalosti prostřednictvím zkoumání magických spirituálních sil. Stoupencem Vyvolených se proto může stát jen ten, kdo se úplně zbaví nečisté techniky. Androidská civilizace je pro Mabuse bandou bezduchých strojů. Vyvolení se rychle stanou trnem v oku Řádu a od nesmiřitelných proslovů je jen krůček k prvnímu násilí - Řád nechá zabít duchovního vůdce Vyvolených Mabuse. Válka techniky a magie, vědy a víry, nazvaná jednoduše Purge (Čistka), může začít.
Do Čistky se můžete pustit v roli bojovníků obou stran - záleží jen na tom, zda vás víc osloví svět magie, nebo technicky dokonalý Řád. Na výběr budete mít celkem osm typů herních postav - čtyři za každou stranu sporu. Řád můžete bránit v roli Androida, který má být jednotkou bez specializace, s vybalancovanými schoponostmi a bez větších výhod nebo slabin. Další na řadě je Cyborg, který je odborníkem v zacházení s těžkými zbraněmi. Třetí volbou za Řád může být Commando - což je kombinace špeha, pyrotechnika a ostřelovače (umí klást miny nebo odstranit někoho sniperskou střelou na dálku). Poslední jednotkou techniky je Wastelander, kterého můžeme pospat jako bojovníka na krátkou vzdálenost se schopností léčit.
Proti nim se postaví podobné jednotky Vyvolených využívající místo techniky duchovních schopností - Mage, který je protikladem Androida a nemá specializaci, Fighter, který používá těžkou magii (zatím se nám nepodařilo zjistit, kolik přesně váží :-)), Assassin, který se dokáže zneviditelnit a poslat nepřítele do věčných lovišť, aniž by dotyčný věděl, odkud to přišlo. A nakonec Monk, který útočí duchovní silou, která sice nenadělá tolik škody, ale zato zasáhne i více nepřátele jednou ranou a dokáže je zmást, což z nich činí snadnou kořist. Technické jednotky budou rozsévat smrt zbraněmi - od pušek a kulometů až například k laserovým puškám. Nečekejte nicméně žádné zbrojní šílenství, i když se pohybujeme v hájemství sci-fi, chtějí vývojáři vytvořit jen zbraně, které by v "blízké budoucnosti" opravdu mohly vzniknout. S realističností to ale zase příliš nepřehánějí - aby se rychlá hra zbytečně nezdržovala, nebudou se zbraně například zasekávat nebo přehřívat a magické jednotky nebudou limitovány množstvím many.
Výše jsem psal o RPG prvku ve hře. Podle vývojářů půjde o zjednodušenou verzi vylepšování postavy známou z klasických "erpégéček". Každá postava bude charakterizována základními vlastnostmi, kterých ale nebude příliš mnoho. Vývojáři jsou v tomto ohledu zatím poměrně skoupí na informace. Úspěšnost seslaného kouzla nebo přesnost výstřelu podle nich bude ovlivňovat přímo hráč, ne například náhodný hod kostkou. Vaše případné schopnosti a dovednosti mají jen umocňovat účinek zbraní, ale úspěšnost bude téměř stoprocentně ovlivňovat sám hráč. Hra vás má co nejvíce bavit a vtáhnout do děje - na svět Purge se proto budeme dívat z first person pohledu. Purge poběží na enginu LithTech Talon, který má zajistit kromě kvalitní hry také přijatelné minimální hardwarové požadavky. Ty zatím stojí na 500 MHz procesoru, 128 MB RAM a 16 MB 3D kartě. Zvláštností hry je také to, že její tvůrci zatím neoslovili žádnou distribuční společnost. Vzhledem k tomu, že Purge bude čistě onlinovou záležitostí, hodlají se distribuce po internetu ujmout sami. Sympatická myšlenka, uvidíme, jak bude fungovat. Další podrobnosti o hře zatím Freedom Interactive nezveřejnili, pod pokličkou drží i veškeré informace o herním světě a systému. Několik střípků najdete na oficiální stránce hry, první obrázky pak v naší galerii.