PlayStation 5 logo

PlayStation 5 logo | foto: Sony

Sony představilo hardwarovou architekturu PlayStationu 5

  • 63
Sony oficiálně představilo hardwarovou specifikaci své chystané konzole PlayStation 5. Její filozofie se oproti té stávající zásadně nemění – zaujmout bude chtít především větším výkonem a nabídkou vysokorozpočtových her pro jednoho hráče, výraznou novinkou bude zpětná kompatibilita, byť ne zcela bez kompromisů.

Zatímco Xbox už se svými trumfy pochlubil (viz náš článek), Sony se svojí prezentací dlouho váhala. Rozhodně to však nebylo kvůli tomu, že by se vedle svého hlavního konkurenta bálo postavit. Hlavní architekt PlayStationu 5 Mark Cerny v hodinovém videu představil, jakými trumfy si Sony chce své vedení na konzolovém trhu udržet i v „next genu.“ Nutno říct, že tato prezentace měla být původně součástí odborné konference GDC, která byla zrušena kvůli koronaviru. Pokud by tedy někdo čekal cool záběry z chystaných her, byl zklamán, jelikož obsahem byly jen ryze technické specifikace.

Specifikace PlayStation 5
Specifikace PlayStation 5
Specifikace PlayStation 5

Specifikace PlayStationu 5

Samotnou prezentaci zahájil Hideaki Nishino, který v Sony pracuje na pozici senior vice president, platform planning & management, slovy: „Těší nás, že dnes můžeme odhalit podrobnosti, které se týkají technické a hardwarové stránky, díky nimž je PlayStation 5 tak inovativní a výkonnou platformou. Zahrnuje to vysokorychlostní SSD, vlastní I/O systém, upravené AMD GPU s raytracingem a pohlcující 3D zvuk. Právě tyto možnosti umožní vývojářům maximalizovat jejich kreativitu.“ 

Na technické detaily bohatá předváděčka pak pokračovala bližším představováním výhod SSD disků, o kterých už víme z předchozích oznámení. Podle Cernyho není hlavní výhodou jen to, že hry mohou nahrávat data až stokrát rychleji než v dnešní generaci (tedy zkrátit nepopulární loading na minimum), ale že to vývojářům přinese úplně nové možnosti, které ve výsledku přinesou daleko bohatší gamedesign. 

Specifikace
PlayStation 5PlayStation 4
CPU8x Zen 2 Cores @ 3.5GHz (proměnlivé frekvence) 8x Jaguar Cores @ 1.6GHz
GPU10.28 TFLOPs, 36 CUs @ 2.23GHz (proměnlivé frekvence)1.84 TFLOPs, 18 CUs @ 800MHz
Architektura GPUCustom RDNA 2Custom GCN
Paměť16GB GDDR6/256-bit8GB GDDR5/256-bit
Propustnost paměti448GB/s176GB/s
Interní úložiště Custom 825GB SSD500GB HDD
I/O5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)50-100MB/s
Rozšiřitelnost úložištěNVMe SSD SlotVyměnitelný interní HDD
Externí úložištěUSB HDD SupportUSB HDD Support
Optická mechanika4K UHD Blu-ray DriveBlu-ray Drive

Zdroj dat: Digital Foundry

Skvěle zní možnost rozšířit kapacitu konzole o vlastní HDD, pokud však budete chtít zachovat plný výkon konzole, budou muset mít specifikaci alespoň PCIe 4.0.

Zpětné kompatibilita bude řešena přímo samotným čipem konzole. V reálu to znamená, že u některých her z PS4 bude muset dojít k pozdějším softwarovým úpravám, drtivá většina ze stovky nejhranějších titulů předešlé éry však bude v době vypuštění PS5 připravená.

Skvělou zprávou je, že se v Sony kromě honby za větším výkonem rozhodli něco udělat i s příšerným hlukem, který PS4 v plném zápřahu vydává. Technické řešení je o dost komplikovanější než „přidali jsme větší větrák“, ale důležité je, že se tomuto problému přikládá vysoká priorita.

Specifikace: PlayStation 5 vs. Xbox Series X
PlayStation 5Xbox Series X
CPU8x Zen 2 Cores @ 3.5GHz (proměnlivé frekvence) 8x Cores @ 3.8 GHz (3.6 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU
GPU10.28 TFLOPs, 36 CUs @ 2.23GHz (proměnlivé frekvence)12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
Paměť16GB GDDR6/256-bit16 GB GDDR6 w/ 320b bus
Propustnost paměti448GB/s10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
Interní úložiště Custom 825GB SSD1 TB Custom NVME SSD
I/O5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Compressed)
Rozšiřitelnost úložištěNVMe SSD Slot1 TB Expansion Card
Externí úložištěUSB HDD SupportUSB 3.2 External HDD Support
Optická mechanika4K UHD Blu-ray Drive4K UHD Blu-Ray Drive

Poslední část přednášky byla věnována zvukové stránce, která má prý doslova přinést revoluci. Díky technologii Tempest 3D chtějí v Sony přinést unikátní zážitek i majitelům „obyčejných“ sluchátek. Klíčem k tomu má být náročný výpočet simulující hráčovu pozici ve virtuálním světě.

Celá prezentace byla nesmírně bohatá na technické detaily, ovšem nedozvěděli jsme se vůbec nic o chystaných hrách. Čistě papírově to vypadá, že konzole PlayStation 5 bude výkonově zaostávat za konkurenčním Xboxem, ovšem jestli to tak bude fungovat i v realitě, se teprve uvidí. Nutno také poznamenat, že opravdová představovačka PS5 pro hráče, které zajímají samotné hry, nikoli „železo“ nás teprve čeká. A co si budeme povídat, jsou to právě hry, které rozhodnou o úspěchu a neúspěchu nových konzolí.


Témata: PlayStation 5, Sony, Xbox