Nejoblíbenějším námětem současných vojenských her je bezesporu druhá světová válka, zdá se však, že se vývojáři začínají poohlížet i po jiných obdobích. Skvělým příkladem je nejúspěšnější česká hra Operace Flashpoint, v níž autoři dokázali vytvořit dokonalou atmosféru díky využití reálií a techniky studené války. Do kurzu se dostává i vietnamský konflikt, jemuž se tvůrci her povětšinou vyhýbali. Český tým Pterodon pracuje na 3D akci Vietcong, jež nám přiblíží boje ve vietnamské džungli a ve studiích maďarské firmy Digital Reality zase vzniká Platoon, zřejmě první realtimová strategie zasazená do této, pro Američany dosti traumatizující, války. Ale i tak budeme v obou titulech hájit čest vlajky s hvězdami a pruhy. Koneckonců, který "amík" by si koupil hru, v níž jeho vojáci dostávají na frak? My se dnes podíváme na druhý ze zmíněných titulů.
Martin Lionsdale je novým rekrutem US Army odveleným k První Výsadkové Divizi. Odešel do války hned na jejím počátku roku 1965 a v jeho kůži se probojujete přes největší a nejkrutější operace až do roku 1968. Postupem času se stanete velitelem jednotky čítající až třicet mužů, složené z nejrůznějších specialistů. Na vaši četu čeká patnáct rozsáhlých misí, vycházejících ze skutečných události oněch krušných let. Celá hra by měla být maximálně realistická. Technické parametry zbraní i techniky, jejich vzhled a dokonce i použitá taktika, vše má vycházet z detailních podkladů, konzultací s veterány a odborníky na "vietnam". Ve výzbroji najdeme většinu legendárních strojů (vzpomeňme třeba "bojové vozidlo pěchoty" M113 či tank M48 Patton) a zbraní (například M72, M14 a mnoho dalších). Taktiku byste potom měli zvládnout díky propracovanému tutorialu. Ten by vás měl naučit, jak ve svůj prospěch využít terénu, proměnlivého počasí, mlhy, přechodů dne a noci a podobných záležitostí.
Sebelepší výzbroj a taktika vám však budou k ničemu, pokud ve svých řadách nemáte někoho, kdo by je dokázal využít. Všichni válečníci budou během potyček s nepřítelem získávat zkušenosti a postupně se vylepšovat ve svých specializacích (velet budete sniperům, průzkumníkům, mužům z jednotek rychlého nasazení, technikům a dalším úzce zaměřeným vojákům). S přibývajícími zkušenostmi by se však neměla měnit jen jejich přesnost střelby či rychlost pohybu, ale též celkové chování v daném prostředí. Vyplatí se vám tedy dávat na své muže pozor a ke konci hry díky tomu disponovat skupinou zkušených veteránů, které jen tak něco nepřekvapí.
Nás by naopak mělo překvapit grafické zpracování hry. Autoři slibují, že jejich 3D engine dokáže skvěle rozhýbat spousty drobností od slonů až po kola od tanků. Jen pohyby vojáků mají být složeny z více než 400 animací. Navíc se, kromě již zmiňovaného proměnlivého počasí a střídání dne s nocí, máme připravit na nejrůznější částicové efekty (výbuchy a kouř), dynamické stínování i dokonalé odrazy na vodní hladině, oknech či lesklých kovových předmětech. Hrubou představu o (zatím nepříliš omračující) grafice si můžete udělat z této galerie screenshotů či tohoto traileru. Doufejme, že nezůstane opomenut multiplayer, jelikož se o něm v žádné z informací nehovoří. V současné době by to však byl neodpustitelný prohřešek, jehož se snad autoři nedopustí. Dozvíme se to už ke konci roku, kdy Platoon narukuje do obchodů.