Vrah se vrací na místo činu. Tuto základní kriminalistickou poučku můžeme s klidným srdcem přenést i do prostředí online her, kde je většina hráčů vrahem mnohonásobným. Lidé se s hraním MMORPG loučí z různých důvodů. Někdy člověk potřebuje pauzu nebo je zhnusený chybami v designu hry či vyčerpal dostupný herní obsah. Jindy se musí věnovat vyřešení problémů v reálném životě, ondy zrušením předplatného reaguje na tlak partnera. Ať už je ale důvod ústupu z virtuálních pozic, jaký chce, většina delikventů se alespoň pokusí vrátit na místo činu.
Důvody pro návrat bývají různé, od klasické závislosti přes potřebu kontaktu s dávnými přáteli až po ten nejvýraznější důvod – zásadní změny ve hře ve formě datadisku či jiného přídavku. Právě na datadisky spoléhá většina provozovatelů online her. Jsou spolehlivým magnetem, který přitáhne značnou část hráčů, kteří už hru opustili. Hráči zaplatí jednorázový bakšiš za datadisk, přidají peníze za první měsíc hraní, a i kdyby měli zase hned přestat hrát, kapsa vydavatele hry je o pár (set) milionů bohatší.
V poslední době se to podařilo našim dvěma stálicím. Nejprve EverQuestu II s jeho Ozvěnou říše víl a posléze Světu válečného umění, který spustil Ohnivou křižáckou výpravu. Dalším lákadlem bývají pozvánky na týdenní pobyt ve hře zdarma ve stylu "pojďte pozdravit své staré přátele a objevte úžasné novinky, hrozivé nepřátele, mocná kouzla a dokonalé zbraně, které ve hře přibyly od doby, kdy jste přestali platit".
Když už víte, že se chcete vrátit, čeká vás hned na začátku nového startu důležité rozhodnutí. Můžete začít přesně tam, kde jste přestali, tedy se svou starou postavou, nebo to můžete zkusit úplně od píky. Oba přístupy mají své výhody a nevýhody, a každý je vhodný pro jiný typ hráče.
Stará bota
Většina hráčů se ze sentimentálních i praktických důvodů po návratu do hry rozhodne přihlásit se svou původní postavou. Láká je k tomu hned několik věcí. Postava už něčeho dosáhla, má určité bohatství a hráče k ní jistě přitahuje i jistá citová vazba. Hráč navíc trpí často mylnou představou, že za tuto postavu už umí hrát. Nemluvě o tom, že začínat od začátku a "vraždit slimáky" nemusí být pro bojem ošlehaného veterána to pravé ořechové.
Šok, který po nalogování do "staré" postavy po několikaměsíční absenci většinou následuje, je těžké popsat. Představte si, že si lehnete do své postýlky, nakrmeni svou kašičkou a nabumbaní ze svého hrnečku. A ráno se probudíte ve spacáku v severské tundře a místo kakajíčka máte v termosce jen zatuchlou vodu. Tak nějak to vypadá, když se starými návyky zkusíte ovládat postavu v prostředí, které prošlo stovkami změn. Kouzla nedělají to, na co jste zvyklí, nepřátelé se lépe brání a váš legendární meč se změnil na zrezivělý žabikuch.
Jak v tomhle cizím těle a nepřátelském prostředí přežít? Nejlepší je, když si pořádně prostudujete základní změny, které hru od vašeho odchodu potkaly. Ideální je prozkoumat herní fóra nebo vyzpovídat kolegy ve zbrani. Dalším krokem je odstranění všech dovedností z panelu, z nějž je vyvoláváte. Pak nezbývá, než si přečíst jejich popis a znovu je na lištu naskládat. Tato fáze trvá pár hodin, ale výsledek se dostaví. Když znovu ovládnete svou postavu a najdete efektivní bojovou strategii, můžete se po hlavě vrhnout do nových dobrodružství.
Nový pěšák
Druhou možností, jak se do hry vrátit, je vytvoření zcela nové postavy. Tento přístup vylučuje problémy s opětovným sžíváním se se starou postavou a případnou deziluzí ze změn, které ji postihly. Zároveň jde o časově náročnější cestu – postava nic neumí, nemá žádné vybavení a hráč s ní musí znovu procházet již známé lokace a plnit staré úkoly. Tyto částečné problémy lze snadno eliminovat.
Kvalitní datadisk (a to se netýká WoW) totiž nabízí zábavu všem hráčům, nejen těm, kteří už dávno dosáhli maximální úrovně a všude byli a všechno znají. Třeba EQ2 nabídl v posledním datadisku (po dvou diskriminačních) úplně nový kontinent s novou rasou a možností hrát od začátku do konce v nových prostorách a plnit nové úkoly. Problém s nedostatkem financí a vybavení do začátku navrátilec může snadno vyřešit převodem hotovosti z původní postavy (tento přístup se nedoporučuje na tzv. RP serverech, kde by mohl narušit "příběh" nového hrdiny, od ostatních byste mohli slyšet nadávky).
Pokud se člověk vrací do hry za kamarády, má to také snazší, protože mu pomohou – se získáváním výbavy i zkušeností. I v případě, že datadisk nenabízí nový obsah pro hráče na nízkých úrovních, není cesta "od píky" marná. Vždy si můžete vybrat nové povolání a hledat úkoly, které vám dříve nebyly dostupné. To jde zejména ve hrách, které postavy dělí podle rasy, příslušenství k nějakému státnímu útvaru nebo uctívání zla či dobra.
Jestli se rozhodnete vrátit do nějaké MMORPG a jakou cestu si zvolíte, to je čistě na vás. Nám stačí, když se budete vracet ke čtení Online světů na Bonuswebu :-) A teď ještě nějaké zprávy:
DaoC nabízí Katakomby zdarma
– do dnešního tématu se trefili Electronic Arts, kteří 6. 2. nabídli datadisk Catacombs všem současným i bývalým hráčům zdarma. Hra nadále vyžaduje zaplacení základního balíčku s datadiskem Shrouded Isle a placení měsíčních poplatků. Noví zájemci mohou vyzkoušet 14denní zkušební verzi. Předem upozorňujeme na to, že DAoC je i přes vylepšení v datadisku graficky za zenitem, ale pokud to přežijete, můžete to alespoň zkusit.
Ultima Reborn
– Ultima oslavila 10 let svého bytí. Její provozovatel, také EA, se rozhodl toto výročí oslavit osvěžením celé hry. Tak se zrodilo Znovuzrozené království, které v polovině roku přinese zásadní změnu v grafice. Hra zůstává věrná isometrickému pohledu, ale grafické zpracování je moderní, detailní a pěkné. S Kingdom Reborn přijde také další v řadě datadisků – Stygian Abyss, který přinese kromě dalších novinek novou rasu Chrličů (okřídlené hnusné obludy), kteří dokáží tvarovat kamení a manipulovat s energií. Že by další důvod k návratu? Pro většinu českých hráčů MMORPG odkojených "pirátskými" servery spíše možnost poznat kouzlo originálu ve výrazně vylepšené formě.