Středa 29. září 2021, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. září 2021 Michal

Oceněné Online Světy

  12:00
Problematika zpoplatnění online hraní je stále živější. Dnes se podíváme na používané i chystané scénáře placení MMOPRG i na novinky o EverQuest 2, Matrixu Online, Star Wars Galaxies nebo nově spuštěné vesmírné online hře Vendetta.

Otázku, zda za online hry platit nebo ne, jsme už probírali. Hra, která má profesionální tým vývojářů, správců a technické podpory, nabídne kvalitnější zábavu a větší dostupnost serverů. Hry zdarma většinou nabízejí horší grafiku, méně obsahu a peníze hledají nabídkou služeb navíc a nízkými náklady lákají uživatele, kterým je za profesionální hru líto. Stranou potom stojí hry, které jen parazitují na cizí práci – emulátory. Privátní nebo "free" servery her jako je Ultima Online, Dark Age of Camelot nebo EverQuest nabízejí většinou zdarma možnost hry v prostředí, které se blíží na první pohled originálu, ale kvalitativně jsou na úplně jiné úrovni. A hlavně legální postavení takových serverů je někde na hraně či za hranou zákonnosti.

Stejně tak už jsme probírali náklady na vývoj a provoz online her. Online hry mají z obchodního hlediska pro svého provozovatele řadu výhod. Například neexistuje pirátství (když pomineme emulátory), protože bez aktivního účtu si nezahrajete, i když budete mít zkopírovaná instalační CD. Zároveň má provozovatel hry zaručený určitý pravidelný a předpovídatelný příjem díky měsíčním poplatkům od hráčů. Tyto dvě výhody jsou ale vyváženy řadou nevýhod, mezi kterými je nejdůležitější velká finanční náročnost vývoje online hry a stoupající náklady na provoz tohoto typu her. Pokud se hru podaří vydat, klesají náklady na vývoj nového obsahu, ale zároveň je nutné zaměstnat desítky lidí, kteří se starají o technickou podporu a další rutinní činnosti, které při vydání obyčejné hry nejsou tak rozsáhlé.

Způsobů jak se s náklady na vývoj a provoz hry vyrovnat je několik. Nejobvyklejší řešení je nabídka herního klienta v běžné prodejní síti, kdy se v ceně hry skrývá jeden měsíc hraní, poté následuje měsíční poplatek. Hra, která sama o sobě nemá žádný účel a smysl, přitom stojí stejně jako nejlepší "běžné" tituly. Takový EverQuest 2 bude stát víc než třeba Doom 3! Po určité době dojde ke snížení ceny klienta, umožnění jeho stažení z internetu za poplatek a po delší době od spuštění hry, kdy už se vývoj hry jako takové zaplatil, je možné i úplné uvolnění klienta. Zejména, pokud již existují komerční rozšíření, která nezřídka stojí totéž, co původní herní klient nebo jen o něco méně.

Perfektním příkladem tohoto postupu je Anarchy Online, která nyní nabízí zdarma klasického klienta Anarchy Online, za sníženou cenu potom dává AO a rozšíření Shadowlands, zatímco za nejnovější datadisk spolu s originální hrou chce 30 dolarů (bez Shadowlands, které stojí 20 dolarů, přitom tento datadisk je v podstatě nutností pro plnohodnotnou hru). Stejný postup ale volí celá "špička" včetně Anarchy Online, Dark Age of Camelot, EverQuestu nebo Asheron's Call.

Mnohem méně obvyklá je nabídka herního klienta zdarma už od začátku. Pro vydavatele je tento přístup riskantní, protože významně zpomaluje návratnost financí vynaložených na vývoj hry. Herní poplatky totiž zejména u menších her pokrývají v podstatě provozní náklady a na tvorbu zisku či splácení počátečních nákladů toho tolik nezbývá. Tuto možnost proto většinou nabízejí menší projekty, které nemají peníze na marketing a tak sázejí na schopnost přilákat dostatek hráčů ochotných platit měsíční poplatky. Poslední vlaštovkou, která se drží této filosofie, je nezávislý projekt Vendetta Online, vesmírná MMORPG, ve které se všechno točí kolem hvězdoletů.

Nabídka krabicové hry za jednorázový poplatek s podporou online hraní a perzistentního světa je v tento okamžik jedinečným experimentem společnosti NCSoft. Její GuildWars ale nejsou čistokrevnou MMORPG, připomínají spíše Diablo a další fantasy hry, které existují jako hra pro jednoho hráče, ale podporují i možnost online hraní. Narozdíl ale třeba od Neverwinter Nights (pro které existuje i modul perzistentního světa s pravidly AD&D) budou servery pro GuildWars provozovány NCSoftem a umožní hru stovkám lidí najednou. Náklady na provoz serverů má zaplatit časté vydávání nového placeného obsahu.

Koncept, který přinesou GuildWars, je velice slibný. Model předplatného není ničím nezvyklým, pornografické servery fungují skvěle, ale ve srovnání s počty prodaných kopií "obyčejných" her je počet platících hráčů MMORPG strašně nízký (ono i v porovnání s počty zákazníků pornoserverů), tedy alespoň na západní polokouli. Slušný prodej kvalitnější počítačové hry je milion kusů, tolik aktivních hráčů nemá žádná západní online hra. Stačí se podívat, kolik lidí si koupilo Diablo (nejméně 5 milionů kopií Diabla II) nebo již zmíněné Neverwinter Nights (nejméně 2 miliony prodaných kopií). Uvedení MMORPG, která nevyžaduje měsíční poplatky, tak může být skutečný trhák, přestože GuildWars jsou hodně omezenou online hrou.

Pokud se experiment povede, a zatím nic nenaznačuje opaku, lze očekávat další pokusy směřující tímto směrem. Ostatně mnoho hráčů fantasy her si slibuje zázraky od Neverwinter Nights 2, které mají vyjít v roce 2006. Vývojáři ze společnosti Obsidian Entertainment slibují právě důraz na online hru. Potom bude zajímavé sledovat v podstatě přímý souboj Dungeons & Dragons Online, klasické MMORPG, která se ale i přes oficiální licenci dost vzdaluje původním pravidlům, a Neverwinter Nights 2.

Zpět do přítomnosti, přicházejí novinky:

Sony skáče ve vesmíru – Poměrně potichu u nás proběhlo uvedení datadisku Jump to Lightspeed pro online hru Star Wars Galaxies. Rozšíření už je týden k dispozici, existují na něj i první reakce, které jsou vesměs pozitivní. Hlavním pozitivem je dostupnost tohoto nového obsahu i pro úplné zelenáče, kteří si datadisk koupili s původní hrou, a teprve začínají hrát. Hráči s hromadou kreditů samozřejmě mají přístup k lepším vesmírným lodím, ale takový je život. Sony si musí dát záležet, protože už nyní má problémy s majitelem licence ke Star Wars, kterému se pojetí společnosti Sony příliš nezamlouvá.

Krevní msta ožila – Přímo na vesmírné lety, obchod a boj v kosmu se soustředí nezávislá MMORPG Vendetta Online, která byla spuštěna v pondělí. Měsíční poplatek je krásných deset dolarů, což je výhodné zejména díky nízkému kursu dolaru. Za herního klienta se neplatí a hru si můžete zkoušet osm hodin čistého herního času. Soubor ke stažení má jen 100 megabajtů a existuje verze jak pro Windows, tak pro Mac OS X a Linux.

EverQuest 2 míří do světa – EverQuest 2, dlouho očekávané pokračování nejúspěšnější online hry vůbec (s výjimkou asijských her, samozřejmě), přejde do ostrého provozu už v pondělí 8. listopadu. Hlavním lákadlem pro hráče je poměrně příjemné uživatelské rozhraní (až na komunikaci mezi hráči a systém inventoráře), fotorealistická grafika (s krvavými HW nároky) a hlavně kompletní namluvení hry, které dodává hraní úplně nový rozměr, a přitom jde o poměrně jednoduchou věc.
Nepříjemná je ale pořizovací cena hry, výše měsíčních poplatků je naopak standardní. Sony chce ale vydělat i na dalších službách, a tak kromě standardní nabídky webových služeb v ceně předplatného nabízí také za dolar měsíčně čtyři různé služby (nebo jejich balík za 3 dolary). Jde o přístup do databáze předmětů, pokročilé nástroje pro správu cechu včetně webového chatu, nabídku místa pro uložení obrázků (5 MB) a podrobné informace o herní postavě včetně aktuálního vybavení. I přes vysokou cenu a nutnost hru koupit v krabici namísto prostého stažení je už nyní jasné, že do komerční verze vstoupí dost českých hráčů, kteří se účastnili testování.

Matrix promluví – Warner Bros a Sega oznámili, že pro Online hru ze světa Matrixu získali hlasy herců z filmové trilogie včetně Morphea Laurence Fishburna, italské divy Moniky Bellucci, vědmy Mary Alice, Linka Harolda Perrineaua a dalších. Bohužel bez originálního hlasu Nea a Trinity. O hudbu se postaral autor původní filmové hudby Don Davis. Na trh se hra dostane 18. ledna 2005, původně měl být Matrix Online vydán už v listopadu, ale kvůli souběžnému spuštění hry v USA a Evropě bylo rozhodnuto o odložení vydání.

Autor:
  • Nejčtenější

Po 40 letech programátor opravil chybu, kvůli níž jeho hra nešla dohrát

Čtyři dekády poté, co úspěšně prodal svoji herní prvotinu Arctic Adventure, zjistil její autor Harry McCracken, že její...

Rozklad v přímém přenosu, z legendárního Blizzardu utíká, kdo může

Legendární Blizzard, který dal hernímu světu značky jako Warcraft, Diablo nebo Overwatch, neprožívá nejlepší časy....

Dlouho očekávaný návrat Diabla se nevydařil úplně podle představ

Remaster kultovního Diabla II sice vypadá na první pohled krásně, hráči však místo plného ponoření se do jeho světa...

Fanoušky Zaklínače čekají žně, Netflix se chystá značku využít na maximum

Druhá sezona seriálu o Zaklínači sice ještě ani nevyšla, přesto už streamovací služba Netflix láká na třetí. Kromě toho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Erotické RPG Iragon uspělo na Kickstarteru, vybralo dvanáctinásobek

Už bezmála tři miliony korun se podařilo vybrat na Kickstarteru autorům chystaného akčního RPG Iragon. Od konkurence se...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Jsou to lháři, tvrdí šéf Epicu. Fortnite se na zařízení od Applu nevrátí

První kolo soudního sporu mezi společnostmi Apple a Epic Games je sice u konce, pro koncové zákazníky se ovšem nic...

Rozklad v přímém přenosu, z legendárního Blizzardu utíká, kdo může

Legendární Blizzard, který dal hernímu světu značky jako Warcraft, Diablo nebo Overwatch, neprožívá nejlepší časy....

Fanoušek chce v Minecraftu vymodelovat celou galaxii Hvězdných válek

Vskutku smělý plán se vylíhl v hlavě člověka vystupujícího na internetu pod přezdívkou vistachess. Do enginu hry...

Steamu dominují nepravděpodobné hity: simulátor alchymisty a obsluhy benzinky

Hlavní sezona herního roku pomalu začíná, v nejpopulárnějším digitálním obchodě s hrami to tak ovšem nevypadá. Namísto...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Marek Ztracený na koncertě spadl z pódia na hlavu a skončil v nemocnici

Zpěvák Marek Ztracený bude na koncert v Pardubicích dlouho vzpomínat. Během vystoupení si nevšiml, že je už na okraji...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Královnu slovenského Instagramu zadrželi během protidrogové akce a obvinili

Bývalá playmate a influencerka Zuzana Strausz Plačková (30), které přezdívají královna slovenského Instagramu, skončila...

Sedm nejčastějších důvodů, proč muži odchází ze vztahů i po letech

Dlouhé roky, tři děti, stabilní zázemí, každý den teplé večeře, ani to vám nezajistí, že s partnerem bude mít vaše...