V předchozích dnech celý svět s napětím sledoval osud ponorky OceanGate Titan, která se ztratila při průzkumu podmořského vraku lodi Titanic. Dnes už prakticky s jistotou můžeme potvrdit, že je její pětičlenná posádka po smrti, přesto celá situace stále rezonuje na sociálních sítích. A jak už to tak bývá, vyjádření soucitu k zemřelým a pozůstalým rozhodně není tím hlavním obsahem příspěvků. Lidé se posmívají tomu, že se stroj ovládal laciným gamepadem, dávají masivní záchranou operaci do kontextu s nezájmem o tonoucí migranty z Afriky, vytvářejí konspirační teorie nebo se předhánějí, kdo udělá na toto téma černější vtip. Takový je prostě internet.
Smutná událost má ovšem i méně očekávané důsledky, nezávislý vývojář David Szymanski na tragédii totiž paradoxně vydělal. Kvůli masivnímu nárůstu zájmu o téma podvodních katastrof se totiž dostala do zájmu širší veřejnosti jeho hra Iron Lung. V ní hrajeme za pilota ponorky, který prozkoumává krvavě rudý oceán na neznámé mimozemské planetě. Na splnění úkolu má jen omezené množství času, v mořské hlubině ovšem není sám…
Navzdory zastaralé grafice jde o atmosférický kousek, klaustrofobní hororovou jednohubku (dohrát se dá během hodiny), která snad až nemístně přesně dokáže zprostředkovat hrůzy, jaké mohla posádka Titanu prožívat v posledních hodinách života.
Tma, nejistota, skřípání obrovským tlakem namáhané konstrukce ponorky, absolutní bezmoc. Iron Lung od svého vydání z března loňského roku posbíral spoustu pozitivních hodnocení (na Steamu aktuálně 93 %), slavný youtuber Markiplier dokonce připravuje jeho filmovou adaptaci.
Hra vyšla už před více než rokem, nyní ovšem zažívá opětovnou vlnu zájmu a prodeje prudce rostou. Szymanski z toho ovšem příliš radost nemá, na svém twitterovém profilu se svěřil, že se kvůli tomu necítí dobře.
„Rozhodně na celé té věci s ponorkou Titanic spatřuji černý humor, jenže… Do Iron Lung jsem vložil ty nejhorší noční můry, jaké jsem si dokázal představit. Vědomí, že skuteční lidé jsou právě teď v takové situaci, je strašlivé, i když je tam dostaly jejich vlastní špatná rozhodnutí,“ vysvětlil svůj názor na věc ještě v době, kdy existovala jistá šance na záchranu.
Není ovšem prvním a zřejmě ani posledním vývojářem, který na lidské tragédii vydělal. Například po vypuknutí koronavirové pandemie prudce vyletěly prodeje hry Plague Inc., v níž coby mutující virus musíte zničit celé lidstvo (viz náš článek).