Na poli špionážních akčních her není na platformě PC ani zdaleka tak rušno, jak by si příznivci tohoto žánru jistě přáli. Ať vzpomínám jak vzpomínám, loni jsme se nedočkali vůbec žádné. Je to dost škoda, protože např. v roce 2000 vyšla přinejmenším PC verze hitu Metal Gear Solid, hra Project IGI a klasická bondovka No One Lives Forever. Co myslíte, bude to letos lepší? Zřejmě ano, protože kromě hry IGI 2: Covert Strike, o níž jsme vás informovali nedávno, by měl světlo světa spatřit ještě další velice zajímavý titul - No One Lives Forever 2 (v některých zemích bude hra prodávána pravděpodobně pod názvem The Operative 2: No One Lives Forever). Co nás ale v této hře čeká? Pracovníci vývojářské společnosti Monolith jsou skoupí na slovo, a tak jsme se kromě několika screenshotů zatím nedočkali na toto téma žádných podrobností. To se nyní změnilo, takže se můžeme konečně podívat této blížící se pecce trošku na zoubek.
Ačkoliv mnoho fanoušků původní hry No One Lives Forever tvrdošíjně zastává názor, že zde bylo vše dotažené k dokonalosti a nic již nelze nějak výrazně vylepšit, musíme objektivně usoudit, že pár věcí by rozhodně zlepšit šlo. Abychom byli konkrétní, jedná se hlavně o vizuální ztvárnění a herní systém. Ačkoliv totiž byla grafika plynulá a... ehm ... dostačující, za špičkovou rozhodně označit nešla. Nyní bychom se měli dostat přeci jen o krůček dále. Zatímco totiž při uvedení NOLF na trh totiž nebyl použitý LithTech engine žádným výkřikem moderní techniky, jeho nejnovější použitá verze se nejen může poměřovat se světovou špičkou, ona ji dokonce sama tvoří. Otázkou je, nakolik se tedy zvednou hardwarové požadavky, ale snad nebudou nikterak přehnané. Co se týče herního systému, ten se sice v NOLF zdál být bezchybný, ale je třeba si uvědomit, že přinášel jen velice málo novinek a držel se zaběhaného schématu známého z ostatních FPS. I to se ale změní. Pokračování by mělo být mnohem více zaměřeno na "stealth" postup, k čemuž pomůžou nové prvky - vyhlížení zpoza rohů, ukrývání se v temných zákoutích apod. Vaši protivníci navíc budou obdařeni mnohem vyšší AI (která již v prvním díle byla na velice slušné úrovni), takže všechny tyto prvky hojně využijete. Jak vidno, No One Lives Forever 2 bude mít mnohem blíže k Thiefovi, než třeba k Project IGI. A to je jedině dobře, protože přesně taková hra nám na trhu chybí.
Zcela překvapivě by se měl rapidně vylepšit i design misí. Proč ono překvapení? Protože to byl jeden z prvků, kterému nešlo vytknout snad vůbec nic. Přesto to je vývojářům málo a jejich ambice sahají mnohem dále a výše. Protože na modelové části designu již nemohou prakticky nic vylepšit, rozhodli se, že se zaměří na interaktivitu prostředí. Nyní tedy nespustíte poplach jen tím, že popoběhnete v nevhodný okamžik nebo vás někdo přímo uvidí, ale neopatrností můžete ze stolu shodit láhev, vyplašit ptáka na stromě nebo jakkoliv jinak upozornit na svou přítomnost. Interaktivita by podle neoficiálního vyjádření některých členů vývojářského studia měla být na takové úrovni, že by Deus Ex zbledl závistí. Kromě toho všeho nás ještě čekají nové zbraně, noví nepřátelé, nová bondovská "udělátka" a samozřejmě zbrusu nový příběh (i když by se měl opět točit kolem organizace H.A.R.M.), o tom všem však ještě tvůrci odmítají mluvit - chtějí, abychom byli překvapeni. A to rozhodně budeme.
Zbývá nám již jen říci něco závěrem. První díl ze série špionážních bondovek se sličnou Cate Archerovou si získal obrovské množství fanoušků. Vzhledem k tomu, že na příkladu Aliens versus Predator 2 dokázali pracovníci Monolithu, že časem zrají jako dobré víno, není důvodu se domnívat, že by NOLF 2 měl být zklamáním. Doufejme tedy, že všechno půjde podle plánu, že hra vyjde ještě letos a bude opravdu tak výtečná, jak očekáváme.