Když mi zhruba v polovině minulého týdne kolega ze zahraničního herního serveru se smutkem v ICQ zprávě sděloval, že má pro mě špatné zprávy ohledně vývoje počítačových her v České republice, netušil jsem, která bije. "Take 2 v poslední tiskové zprávě oznámilo, že projekty Hidden & Dangerous 2 a Mafia byly odloženy na poslední čtvrtletí roku 2001." Když jsem se ho snažil přesvědčit, že je to nesmysl a že bych o tom věděl nejspíš mezi prvníma, umlčel mě linkem na magazín EuroGamer, jejich komentář k tiskové zprávě Take 2 a jejich releases list. Nutno říct, že podle Take 2 se odkládá hned několik titulů.
Možná si říkáte, proč se o tomto zmiňujeme až dnes, pět dní po zveřejnění této informace na zahraničních serverech. Rozhodně to není proto, že bychom byli pomalí, případně že bychom ignorovali domácí herní scénu. Nechtěli jsme však pouze papouškovat tiskovou zprávu a komentáře zahraničních herních serveru jako naše konkurence a proto jsme čekali na vyjádření Petra Vochozky, který si v tu dobu užíval dovolenou ve slunném Španělsku a spojit s ním se mi podařilo až v neděli večer.
"Hry by měly být dokončeny podle plánu - Mafia vypadá na Velikonoce, Hidden & Dangerous 2 vyjde nejspíš v létě (obě 2001)" ujistil mě po telefonu Petr Vochozka předtím, než se začal pídit, kde jsem se k těmto informacím dopracoval. Vysvětlil jsem mu tedy, která bije a co se děje a požádal jej o komentář i k tomuto.
"Každý publisher, který je kvótovaný na burze (v případě Take2 je to americký Nasdaq), je závislý na ceně svých akcií. Ta se mimo jiné také odráží od tiskových zpráv společnosti - a samozřejmě následně na jejich pravdivosti. Release list tvoří vždy publisher bez nějakého zvláštního dohadování s developerem a často je dost zkreslený - například první datum vydání H&D2 podle Take2 byl duben 2000 (na hře jsme začali pracovat v prosinci 99, tzn. 5 měsíců po zahájení vývoje...). Neznám snad ani jednu hru, která by vyšla v termínu prvního press release. Velká část práce publisherů je bohužel politika. Press releases se vydávají každou chvíli, aby na sebe firmy strhly pozornost - a soudný člověk je bere s odstupem. My se raději snažíme pracovat na hrách a nerozptylovat se zájmy publisherů," uzavřel Petr Vochozka. Pro nás (a hlavně pro naše české kolegy, kteří se nechali napálit a bez ověřování faktů papouškovali zahraniční servery) to tedy znamená jedno - není dobré věřit fámám, ale ani tiskovým zprávám herních publisherů.