V pondělním prvním díle dalšího z článků o nejočekávanějších hrách roku jsme se věnovali strategiím, jež v obvyklých vyhlašováních strkáme do škatulky "ostatní", tentokrát dojde na kategorii nejklasičtější: válečné realtimovky. Chystá se jich velká řada - a i přes značnou nasycenost trhu jich spousta využívá prostředí druhé světové války. Souboj tematicky prakticky shodných titulů jako Wartime Command, Panzers, War Times či Cold War Conflicts bude skutečně zajímavý, půjde v něm ale o krk. Protože kdo v takovém souboji prohraje, byť třeba jen o kousek, může počítat s komerčním fiaskem: prodejní koláč se nerozděluje rovnoměrně mezi shodné produkty, ale většinu sežere jen jeden či dva nejkvalitnější...
Blitzkrieg 2
Výrobce: Nival Interactive | Vydavatel: N/A | Datum vydání: ?/2004 | Homepage N/A |
|
      
Ruští Nival Interactive vlétli na pole válečných realtimových strategií jako blesk z čistého nebe. A přestože bleskovou válkou proslul zejména jejich soupeř v doposud největším konfliktu, Adolf Hitler, jejich vlastní náhlý úder (Sudden Strike) i se svým pokračováním zlomil všechny západní pokusy o odpor. Následný Blitzkrieg už jen dokonal dílo "zkázy"… Všechny tři tituly měly společných několik věcí: realističnost, velký počet jednotek, taktickou náročnost, audiovizuální přitažlivost a strhující atmosféru. Blitzkrieg 2 se na první pohled od jedničky příliš neliší, opět ale posune herní zážitek o kousek dál. Hlavní novinkou je zbrusu nový 3D engine, jenž nabídne plně deformovatelné prostředí, zničitelný terén, budovy, samozřejmě jednotky. Těch se objeví opět pár nových, byť se může zdát, že už tvůrci nemají kam pro ně sáhnout. Do hry budou implementovány i RPG prvky, jednotky se budou zlepšovat, získávat zkušenosti a nabírat na hodnosti. Hra nabídne prakticky všechna frontová bojiště druhé světové války, část misí nabídne pohled do Francie, hráči se podívají též do Afriky, projdou si drsnou blátivou cestu k Moskvě a Stalingradu a chybět nebude ani tichomořská část války. Zkrátka a dobře, Blitzkrieg 2 bude opět dechberoucí RTS s tématikou druhé světové.
      
O maďarském týmu Stormregion bylo doposud slyšet jen v souvislosti s kvalitní humornou RTS S.W.I.N.E., jež byla zároveň parodií na druhou světovou válku. Nyní se členové stejného týmu k v poslední době tolik oblíbenému tématu vrátili, rozhodli se ale zpracovat jej tentokrát vážně. Codename Panzers je tak další z řady RTS, v jejich tiskových materiálech se to hemží prohlášeními o maximální realističnosti, dle skutečnosti vymodelovaných jednotkách a úchvatném 3D prostředí se strhujícími vizuálními efekty. Codename Panzers budou oproti konkurenčním hrám věrné spíše komornějšímu pojetí strategie. Hráč si na začátku singleplayerové kampaně sestaví vlastní jednotku a následně s ní bude procházet řadou bitev. Hra nabídne v poslední době již takřka nezbytnou součást realtimových strategií, získávání zkušeností a povyšování jednotek spojené se zlepšováním jejich schopností, velkým lákadlem by pak měly boje ve městech a v osídlení, přítomnost velkého počtu různorodých vojenských strojů a jednotek, a konečně čtyři multiplayerové módy. Samo o sobě to nezní špatně, screenshoty též ukazují, že na PR řečičkách o kvalitách enginu něco bude, nicméně konkurence v oblasti je obrovská, a tak zatím raději nevynášejme předčasné soudy. Šanci na úspěch Codename Panzers určitě má...
Cossacks 2: Napoleonic Wars
Výrobce: GS Games World | Vydavatel: CDV | Datum vydání: ?/2004 | Homepage N/A |
|
      
Týmy z východu stále častěji prokazují své kvality. Ukrajinská společnost GSC Games World už nabídla hráčům řadu oblíbených titulů – a mezi jinými i propracované historické RTS American Conquest a Cossacks: European Wars. Pokračování druhé jmenované se, jak název napovídá, bude odehrávat v atraktivní době přelomu 18. a 19. století a děj hlavní singleplayerové kampaně se bude točit okolo malého, charismatického Francouze, jemuž se podařilo dobýt celou Evropu. Ani famózní vojevůdce Napoleon Bonaparte ovšem nedokázal zlomit ruské prokletí a vylámal si zuby na zdejší obraně, jíž výrazně napomohly – jak jinak – přírodní podmínky a krutá místní zima. Cossacks 2 nabídnou věrně zpracované bitvy, v nichž Francouzi odcházeli se vztyčenými hlavami (včetně pro nás zvlášť zajímavé bitvy tří císařů u Slavkova), ale zmapují též pád Napolena, porážku u říčky Bereziny – a pochopitelně se nezapomene ani na Waterloo. Jak vidno z obrázků technické zpracování zůstává věrné izometrickému enginu, což ovšem umožní při zachování vcelku nízké hardwarové náročnosti zobrazit obrovské počty jednotek. Cossacks 2 nabídnou historicky věrné pluky, široké možnosti formací a taktických manévrů, naopak omezený resource management. A vzhledem k velkorysosti, s jakou se autoři rozhodli dané téma zpracovat, i faktu, že jejich hry se obvykle vyznačují vysokou náročností, se dá očekávat, že Cossacks 2 ke všemu vydrží pěkných pár desítek hodin.
      
Pokračování švédské realtimové strategie Ground Control se tváří z chystaných projektů stejného žánru vůbec nejatraktivněji. Přispívá k tomu pochopitelně velice efektní grafika a screenshoty, které ukazují širokou škálu prostředí, v nichž se budou bojové akce odehrávat, i střízlivý pohled na dostupné informace o obsahu hry ovšem vzbuzuje nadšení. Děj se odehrává několik set let po skončení jedničky, kdy se aliance NSA ocitá na pokraji zkázy. Válka s Terranskou říší dospěla do fáze, kdy je obléhána domovská planeta Morningstar Prime a na její povrch dopadají jaderné nálože. Přežívá jen několik měst pod štíty a poslední nadějí jejich obránců jsou zbývající síly armády, jimž velí kapitán Jacob Angelus. Děj by i dále měl pokračovat velmi dramaticky a hráči se dočkají řady zvratů. Co se stylu hry týče, Ground Control 2 se ještě více zaměří na menší, spíše komorní bitvy, bez resource managementu a stavby základen. Hráčům na bedrech zůstane "jen" čistá bitevní taktika – to ale není vůbec málo. Vzhledem k omezeným zdrojům a absenci nejsilnějších jednotek bude nutné tvořit inteligentně útočné svazy, využívat speciálních schopností různých druhů techniky a vhodně nasazovat různé druhy zbraní. Proti hráčově intelektu tentokrát bude stát dynamická AI, jež mu nedá ani na okamžik vydechnout. Ground Control 2 je zkrátka a dobře jedním z největších adeptů na titul strategie letošního roku.
      
Nexus je v našich přehledech tak trochu smutnou stálicí, přestože toto jméno možná řadě čtenářů nic neříká. Přesto lze jen těžko pochybovat o tom, že by o hře ještě nikdy neslyšeli - možná se tak ale stalo pod úplně prvním názvem Imperium Galactica III, možná pod následným Galaxy Andromeda. Najdou se jistě i tací, kteří si právě teď ťukají na čelo nad naší zpozdilostí, řka: "Ale ta hra byla přece zrušena." Ano, práce na ní byly skutečně po jistou dobu pozastaveny, nedávno však byl projekt resuscitován právě pod názvem Nexus. Vzhledem k tomu, že se doposud neobjevily informace o tom, že by se nějak měnil původní koncept lze předpokládat, že Nexus nabídne výhradně singleplayer kampaň. Ta by měla pozornost hráče upoutat silným příběhem se šesti alternativními dějovými liniemi, deseti příběhovými a pětadvaceti náhodně generovanými misemi, stovkou planet ve dvacítce solárních systémech, pěti nepřátelskými rasami, zajímavými bitvami, více než padesáti druhy zbraní a NPC charakterů a v neposlední řadě nádherným 3D enginem. Jen doufejme, že neustálé odklady vydání, zrušení celého projektu a znovuzrození se na kvalitě grafiky nijak nepodepsaly. Přiložené screenshoty na sobě totiž mají ještě logo CDV, německé distributorské společnosti, jež ohodnotila hru maďarských vývojářů jako neperspektivní a uložila ji k ledu. Žádné novější nicméně doposud vypuštěny nebyly.
      
Nejlepší strategie roku. Právě tak redakce BonusWebu ohodnotila projekt Microsoftu a Bryana Reynoldse, výtečnou a v lecčems originální historickou RTS Rise of Nations. Ač byl minulý rok z hlediska kvality poněkud slabší, toto hodnocení má stále svou nepopiratelnou váhu - a právě z toho důvodu si zmínku v tomto textu zaslouží jako jediný datadisk i rozšiřující balík Throne & Patriots. A co všechno fanouškům originálu nabídne? Především to budou tři zbrusu nové národy původem z amerického kontinentu: Američané a dva indiánské kmeny Lakotů a Irokézů, dva východní národy Indů a Peršanů a navrch z Evropy Holanďanů. Jejich zařazení změní i styl hry - například Peršané budou mít dvě hlavní města, která bude nutné zničit pro jejich porážku, Lakotové zase budou využívat svého nomádského založení a stavět své budovy bez ohledu na hranice. Spolu s novými národy přijde i řada (konkrétně dvacet) jednotek, nezapomnělo se pochopitelně na perské válečné slony, či "nesmrtelnou" pěchotu. Trochu méně jasné jsou změny v herním konceptu, hovoří se o možnosti zvolit si vlastní druh vlády mezi různými typy á la Civilization (tedy despotismus, feudální monarchie, republika atp.), jaký to bude mít ale skutečný vliv na hru řečeno nebylo. Pod pokličkou jsou drženy i změny a vylepšení v multiplayerové části hry. Naštěstí bylo datum vydání stanoveno už na první čtvrtletí tohoto roku, takže nebudeme muset natěšeně odhadovat a spekulovat dlouho...
The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth
Výrobce: EA Games | Vydavatel: EA | Datum vydání: ?/2004 | Homepage N/A |
|
      
Hry podle Pána prstenů se zatím kdovíjak výjimečnou kvalitou nevyznačovaly. Strategie War of the Ring je jen průměrným odvárkem Age of Mythology, akčňárny Fellowship of the Ring a Hobbit nepříliš záživnou a vizuálně nepřitažlivou arkádou, a jen o Návratu krále od EA se dá hovořit jako o skutečně hratelné hře a přitom parádní podívané. Vše má velkou šanci změnit další připravovaná hra na základě filmové licence, The Battle for Middle-Earth. Půjde o strategii – a z obrázků je zřejmé, že se zaměří ne na vedlejší šarvátky jako War of the Ring, ale pěkně zostra rovnou na nejepičtější bitvy v Helmově Žlebu, na polích Pelennoru, či u Černé brány. Mezi hlavní taháky patří možnost vést do boje obrovské množství jednotek, které budou navíc zpracovány stejně jako ve filmu. Nejeden Tolkienista už nyní asi slintá na polštář při představě sebe sama, kterak shlíží z Orthancké věže na vyrovnané voje bojovných skurut-hai a poslouchá uši rvoucí odpověď na otázku "Kdo je náš pán?" – "Saruman!" Hra postihne rozdílné předpoklady obou stran. Temné síly budou spoléhat především na obrovský počet vojáků a strach nahánějící manévry, svobodný lid bude naopak disponovat malým počtem dobře vycvičených a odvážných jezdců, pěšáků s meči či lučištníků – a samozřejmě též sílu vlastních hradeb. Pokud EA splní všechny sliby, vznikne Hra s velkým H a k tomu třikrát podtržená, RTS, jež připoutá k monitoru na dlouhé hodiny, zakousne se a nepustí…
      
Na War Times se ve výčtu chystaných válečných RTS často zapomíná - a první pohled na screenshoty z tohoto projektu španělského týmu Legend Studios dělá skutečně Popelku své žánrové škatulky. Na druhou stranu, podle všech tiskových materiálů se jedná o hru, jež by přece jen mohla do velkolepé bitvy o titul nejlepší herní druhé světové války promluvit. Hra nabídne nepříliš invenčně čtyři hlavní armády: německou, britskou, sovětskou a americkou, každá z nich bude mít vlastní, dle skutečnosti zpracované jednotky i budovy. Celkem autoři slibují jednotek osmdesát a staveb jen o deset méně. Dlouhá singleplayerová kampaň nabídne boj na všech frontách druhé světové války, samozřejmostí je využití 3D enginu a vliv morálky vojska, terénu a počasí na vývoj boje a taktiku. Oproti konkurenčním hrám se War Times budou více podobat standardní RTS, větší důraz bude kladen i na výstavbu základny, tvorbu jednotek a získávání surovin, naopak ani slovo nepadlo o implementaci RPG prvků. Zábavný by měl být multiplayerový mód s interními žebříčky a několika různými módy, esem v rukávu je pak přítomnost editoru map, jenž nabídne uživatelsky příjemné prostředí a možnost vytvořit si vlastní mise, čehož kreativní fanoušci jistojistě využijí. Jakkoliv se tedy od War Times nedají očekávat zázraky, dost možná se i přes značně nevkusný interface viditelný na prvních screenshotech jedná o černého koně mezi válečnými strategiemi.
      
Na první pohled se Wartime Command: Europe at War 1939 - 1945 ani jako strategická hra nezdá. Titul, jenž se původně měl jmenovat Battlefield Command, musel změnit jméno kvůli podobnosti s oblíbenou multiplayerovou střílečkou Battlefield 1942. Navíc jeho autory jsou ruští Maddox Games, které znají fanoušci simulátorů a titulu Il-2 Sturmovik. Přesto se dle tiskových prohlášení nejedná ani o simulátor, ani o akční konkurenci již zmíněnému švédskému hitu, nýbrž o čistokrevou RTS. Wartime Command se zaměří na boje, nabídne možnost vést dle skutečnosti zpracované jednotky do nejslavnějších bitev druhé světové války, zpracovaných dle historických reálií. Odpadne logicky management surovin a výroba jednotek, vše se soustředí na taktiku boje, což bude ale i tak docela záhul. Podtitulek by nasvědčoval tomu, že se autoři soustředili zejména na evropská bojiště, ani z informací na oficiální homepage pak nevyplývá, zda se zpracování dočkala i tichomořská část války, či zda se hráči podívají na africká bojiště. Hře se však rozhodně nedá upřít velká devíza, která se objevuje mezi prvními body v tiskových prohlášeních: fantastická, fotorealistická grafika. To ostatně dostatečně dokumentují i doposud zveřejněné screenshoty (a není jich málo). Ačkoliv je tedy téma WWII ve strategiích už poměrně vyčpělé a přestože se chystá hned několik konkurenčních titulů (Codename Panzers, Kombat a jiné), zdá se, že Wartime Command bude stále mít co nabídnout.
Data vydání očekávaných strategií roku 2004 (aktualizováno k 7. 2. 2004)