Na celém světě snad neexistuje žádný hráč adventur a logických her, který by neznal tajemné světy Myst a Riven, které jejich tvůrci zaplnili spoustou hádanek a logických oříšků. Pro věrné fanoušky této série máme dobrou zprávu - na poslední čtvrtletí tohoto roku je naplánováno vydání dalšího dílu ságy Myst s názvem Myst III: Exile. Změnou však bude, že se o její vývoj nyní nestarají pracovníci společnosti Cyan, ale opálení Kaliforňané z Presto Studios. Ti se rozhodli, že se nespokojí s vytvořením dalšího dílu série, ale chtějí místo toho do hry přidat tolik inovací, kolik bude jen možné. Naštěstí se zapřísáhli, že ctí původní myšlenku Mystu, a tak všechny změny budou směřovat k lepšímu a budou prováděny jen za tím účelem, aby hra držela krok s konkurenčními tituly.
Myst III: Exile vám představuje nového bídáka, zatrpklého muže, jehož domovský svět byl zničen Sirrusem a Acheranem, syny Atruse a Catherine. Plný zášti se nyní vrací pomstít se Atrusovi a jeho rodině, na což si vyhlédne čas, kdy jsou nejzranitelnější. Hráč se tak ocitne v zajetí tajemného světa a musí prozkoumat své okolí, vyřešit hádanky a postupně odhalit tajemství svého nového protivníka.
Třetí díl ságy Myst vás zavede celkem do pěti zcela nových věků, jejichž tajemství vás podle tvůrců zabaví na mnoho a mnoho hodin. Každý z těchto světů má svůj vlastní osobitý vzhled a dohromady splňují veškerá očekávání, která hráči do Mystu vkládají. Nový nádech by měl mít i příběh, který by měl být dramatičtější než předchozí a který bude více zaměřen na hlavní postavu. Presto Studios připravilo také zcela nový engine, který by měl dokázat, že Myst je hrou, která v žádném směru nezaostává za svou konkurencí. Kromě nádherných renderovaných lokací se tedy můžete těšit i na prostředí zpracované kompletně ve 3D. To s sebou mimo jiné přináší takové možnosti, jako je volné otáčení a realističtější zobrazení okolí i předmětů. Tedy již žádné skokové posuny, které při hře ruší a kazí tajemnou a exotickou atmosféru cizích světů.
Na veřejnost se také dostaly informace o změně herního systému Mystu. To pochopitelně znervóznilo fanoušky této legendární puzzle-adventury, takže nezbylo než pustit ke slovu producenta hry, Daniela Achtermana. Ten hráčům vzkazuje: "Měnit základní způsob hraní Mystu či Rivenu je to poslední, co bychom mohli mít v úmyslu. Tyto hry jsou postaveny na prozkoumávání a pozorování, a cítíme, že to je i nejsilnější stránka titulu Myst III: Exile. Fanouškové Mystu a Rivenu se dočkají přesně toho, po čem touží: prozkoumávání exotických světů, odhalování nového příběhu a luštění mnohých složitých hádanek."
A jak to tedy vypadá s hrou samotnou? V současné době je zcela dokončen celý příběh a scénář, práce byly již ukončeny i na hlavních herních prvcích a hádankách. Připraveny jsou také náčrty všech světů, takže veškeré úsilí je nyní nasměrováno pouze na samotnou vizualizaci, která probíhá za použití programu 3D Studio Max. Jakých výsledků je schopen ve spojení s fantazií tvůrců Mystu se můžete přesvědčit shlédnutím okolních obrázků. Snad vám dodají tu pravou náladu, kterou se Myst proslavil po celém světě.