Pátek 5. června 2020, svátek má Dobroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 5. června 2020 Dobroslav

Dělat motion capture do her je daleko těžší, než byste si mysleli

aktualizováno 
Díky technologii digitálního snímání pohybu je možné poměrně snadno rozpohybovat postavy ve hrách. Pro samotné herce a kaskadéry, kteří se natáčení zúčastňují, jde však o těžkou práci, kde nejsou výjimkou ani zranění.

Záběry z motion capturingu | foto: Capcom

Minulý týden obletěly herní svět legrační záběry z motion capturingu pro úspěšného Monster Huntera. Zatímco ve hře jde ze všech jeho nestvůr hrůza, při natáčení panovala na place spíše odlehčená atmosféra. Při sledování toho, jak dospělý muž v černých elastický šponovkách mlátí berlemi do plastové lahve zavěšené na kovovém postroji, se lze jen těžko ubránit úsměvu, ve skutečnosti ovšem celý proces k smíchu rozhodně není. O strastech videoherního „MoCapu“ se pro server VG 24/7 rozhovořil zkušený kaskadér Richard Dorton, jehož práci můžete znát z titulů jako X-Com 2, The Division, Star Wars: The Force Unleashed 2, God of War nebo Silent Hill: Homecoming.

Zatímco jména herců, které herním postavám propůjčili hlas a mimiku, jsou mezi fanoušky slavná, Dortonovo jméno zná jen málokdo. Jeho výkon je přitom pro výsledek hry možná o dost důležitější, protože právě on má na svědomí veškerou akci. Aby se například vaše postava po stisknutí tlačítka skrčila a pohybovala se ve dřepu, stojí za tím spousta potu a bolesti. Herci v nepohodlných pozicích musí často strávit dlouhou dobu, než je „režisér“ s výsledkem konečně spokojený.

Záběry z motion capturingu

Nahrané pohyby je potřeba převést na 3D modely.

Z podstaty videoherního média naštěstí nemusí nikdo během natáčení absolvovat životu nebezpečné scény, jak tomu je v některých filmech, to však neznamená, že by se neobjevovala zranění. „Dostal jsem pěstí do obličeje a zlomili mi nos,“ vypráví třeba Dorton o nesnázích, které ho potkaly během přípravy hry Uncharted: Golden Abyss. Zatímco hvězdný Nolan North obstaral všechny „charakterové“ scény hlavního hrdiny Nathana Drakea, za což je fanoušky vynášen do nebes, na Dortona zbyla ta „špinavá“ práce. Celé dny s sebou házel po žíněnkách ve snaze udělat co nejrealističtější pády a nejefektivnější skoky. „Pořád je to herectví. Nejenže musím udělat správný pohyb, ale musím ho udělat jako Nathan Drake. Nelezu prostě přes plot, lezu přes plot jako Nathan Drake,“ naznačil, že k této práci potřebuje i jistý herecký talent.

Své o této problematice vědí i v českém studiu Warhorse, když se pro Kingdom Come: Deliverance snažili vytvořit co nejrealističtější souboje. Nemohli však prostě jen najmout dva historické šermíře a nechat je ve studiu bojovat, bylo potřeba všechny pohyby přizpůsobit potřebám hry. Ve Warhorse s tím počítali od počátku vývoje a výsledek se povedl, ne každý ovšem věnuje této činnosti stejnou pozornost. Tvůrci her mají často o motion capturingu zkreslené představy, například co se týče finančních požadavků.

Vybudovat a především vybavit samotné MoCap studio není zrovna levná záležitost, ani jeho následný provoz však není zadarmo. Režisér si například objedná houpání na provaze, jenže to zabere spoustu práce. „Musíte mít koordinátora, musíte mít lidi, kteří postaví potřebnou konstrukci, a někoho, kdo bude tahat za lana a tak dále. Dorton si říká o tisíc dolarů na den (cca 23 000 Kč), problémem však je vysoké zdravotní pojištění, které musí platit, a pro méně známé kaskadéry i shánění zakázek. Zatímco ve filmech jsou kaskadéři často placeni podle náročnosti požadovaných výkonů, ve hrách se využívá paušál.

Co „pohybové herce“ trápí ještě více, je, že se jim za jejich práci nedostane žádného uznání. Zkušená kaskadérka Marta Sveteková proto vyjádřila přání, aby jméno herce, který postavě předal pohyby, bylo v titulcích uvedeno hned vedle toho, kdo jí dal svůj hlas. „Souboje a pohyby vypráví svůj vlastní příběh. Když například Spider-man dostane ránu, která ho odhodí přes celou místnost, musí být patrné, jak ho vstávání bolí. To je vyprávění příběhu, které se odehrává beze slov,“ souhlasí s ní i další profesionál Noshir Dalal.

Na tom něco bude, že? Až tedy v nějaké hře zažijete nějakou pořádnou akční scénu, věnujte myšlenku všem těm dobrým ženám a mužům, kteří pro naši zábavu chodí domů z práce pokrytí modřinami.

Autor:
  • Nejčtenější

Na největší stavbě v Minecraftu pracuje 400 lidí již skoro devět let

Project Greenfield je jedním z největších fanouškovských projektů v počítačových hrách vůbec, jeho cílem je postavit v...

Autista trénuje bojovníky ve Warcraftu na nejvyšší úroveň. Má jich už 49

Hráč s přezdívkou DesMephisto se rozhodl vytrénovat na maximální úroveň všechny kombinace pohlaví a ras, které je možné...

KVÍZ: Vyznáte se v klasických střílečkách z devadesátek?

Žánr stříleček patří v herním průmyslu mezi ten dlouhodobě nejúspěšnější. V devadesátých letech vyšly stovky stříleček,...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v červnu

Po slabém květnu vypadá červen v herním průmyslu mimořádně silně. Kromě drahého blockbusteru The Last of Us 2 se můžeme...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Žraločí masakr Maneater je nejen akční RPG, ale i pořádná bžunda

Milovníci béčkové krvavé zábavy jistě v žraločím Maneaterovi najdou zalíbení. Nesází totiž jen na originalitu za každou...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Autista trénuje bojovníky ve Warcraftu na nejvyšší úroveň. Má jich už 49

Hráč s přezdívkou DesMephisto se rozhodl vytrénovat na maximální úroveň všechny kombinace pohlaví a ras, které je možné...

Pac-Man oslavil čtyřicátiny. Deset věcí, které jste o něm nejspíše nevěděli

Jeden z nejikoničtějších hrdinů počítačových her nedávno oslavil kulaté výročí. Na to, že toto vykouslé žluté kolečko...

Sony odložilo představení her na PlayStation 5. Kvůli nepokojům v USA

Společnost Sony měla ve čtvrtek 4. června poodhalit „budoucnost hraní“, konkrétně zveřejnit první ukázky z her, které...

České Factorio nechce jít do souboje s Cyberpunkem, vyjde o měsíc dříve

Skvělá budovatelská strategie Factorio sice ještě není hotová, ale díky programu předběžného přístupu už oslovila...

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Měla jste se víc zajímat, vzkázal soud Vondráčkové ve sporu o túje

Helena Vondráčková prohrála pravomocně spor s obcí Řitka kvůli pokáceným tújím na obecním pozemku před jejím domem....

Když dobrota škodí. Jak zdravotníci z WHO otrávili půlku Bangladéše

Případ Bangladéš zůstává nejčernější skvrnou na nedávné minulosti Světové zdravotnické organizace. Chuť být prospěšný a...

SuperStar vyhrála Slovenka Barbora Piešová. Porotkyně Bagárová chyběla

Česko Slovenskou Superstar 2020 se stala zrzka Barbora Piešová (19), která rozplakala svým finálovým výkonem porotu i...

Češi mají rádi orální sex, potvrdil průzkum. Jak jste na tom vy?

Obliba orálního sexu roste. Dopřává si jej 75 procent Čechů, pětina lidí by mu dala přednost před jinými sexuálními...