náhledy
Nový Microsoft Flight Simulator je splněný sen všech fanoušků létání, ať už jde o ostřílené profesionály, anebo úplné nováčky. Kromě řady obtížných výzev je ideální i jen pro prosté kochání se detailně vymodelovaným herním světem. Máme to štěstí, že ve svých řadách máme i opravdového pilota, který může hru srovnávat i se skutečností. Na plnohodnotnou recenzi sice potřebujeme hru ještě chvíli detailně zkoumat, o zkušenosti z prvních několika hodin se však s vámi rádi podělíme už teď.
Autor: Microsoft
Snad nikdo už nečekal, že se ještě někdy objeví nový Flight Simulator. Zvláště po fiasku z roku 2012 s názvem Microsoft Flight. Vloni se ale začalo proslýchat, že se něco chystá, a jako blesk z čistého nebe je tu nový Flight Simulator a je to pecka. Hned na úvod mi udělal radost tím, že zahrnuje Cessnu 152, pracovního koně všech leteckých škol, se kterým jsem v reálném světě nalétal desítky hodin.
Autor: Microsoft
Vývojáři se dali slyšet, že tentokrát chtějí všechno udělat správně a vývoj hry od samého počátku konzultovali a testovali s piloty a s prominentními osobami komunity virtuálních letců a musím říci, že na výsledku je to hned vidět. Vizuální stránka hry je strhující.
Autor: Microsoft
Dramatickým zlepšením prošly však všechny aspekty simulátoru. Aerodynamický model letadel je nesrovnatelně komplexnější a alespoň u Cessny 152, po nezbytném štelování a nastavování citlivosti, mohu říci, že dojem z chování stroje je velmi podobný skutečnosti.
Autor: Microsoft
Aerodynamika ale není jenom o letadle, nýbrž i o atmosféře. I ta je modelována oproti předchůdcům nesrovnatelně komplexněji a konečně může být řeč o opravdovém počasí. Už není třeba kupovat drahé přídavky, aby mraky vypadaly alespoň trochu realisticky. Jsou krásné už v základu, ale navíc je zde i mlha, námraza i všechny další efekty, které skutečný svět dokáže nabídnout.
Autor: Microsoft
Počasí i denní dobu lze měnit za letu a k dispozici je i režim reálného počasí, jaké zrovna v daném místě panuje. Nechybí ani duha, která se na můj vkus objevuje možná až příliš často a vypadá trochu uměle.
Autor: Microsoft
I když se to může zdát jako detail, k realistickému dojmu ze simulace obrovskou měrou přispívá zvuk, na kterém si tentokrát Microsoft dal opravdu záležet. Mohu dosvědčit, že alespoň u 152 a 172 jsou zvuky v kabině velmi autentické. Tím hlavním, co ale asi přiláká nejvíce digitálních vzduchoplavců, je krásně realistické zpracování krajiny. A konečně se v tomto dílu dočkáváme nerovných ranvejí, které jsou velmi zábavnou výzvou (na obrázku věhlasné letiště Courchevel).
Autor: Microsoft
Microsoft pro otexturování celé planety jako zdroj použil svoje vlastní Bing mapy a ve spojení s topografickými daty a digitální vektorovou mapou budov i lesů bylo možné vytvořit velmi věrohodný model světa. Lze s ním bez větších obtíží provádět navigaci metodou srovnávání mapy s terénem. Samotné budovy jsou nicméně bohužel převážně generické. Věrného 3D modelu budov se dočkala jen hrstka lokalit, mezi kterými samozřejmě nechybí New York.
Autor: Microsoft
New York je vymodelován velmi hezky a podrobně a člověk má chvílemi pocit, že se dívá na skutečné záběry. I v nastavení na ultra detaily je přitom let ve Full HD rozlišení na sestavě s procesorem AMD Ryzen 3900x, 32GB DDR a GeForce 1080 se 6GB paměti přijatelně plynulý (až na občasné krátké záseky, kdy se stahují textury z internetu) a člověk má co dělat, aby se věnoval řízení.
Autor: Microsoft
Přelétáme nad Manhattanem...
Autor: Microsoft
Nesmí chybět obligátní zakroužení kolem Sochy svobody. Zde je mimo jiné vidět, že i voda vypadá krásně.
Autor: Microsoft
Ještě nízký průlet kolem dvou, bohužel ne až tak detailních, lodí.
Autor: Microsoft
A jde se na přistání v La Guardii. Radiokomunikaci nechávám na umělé inteligenci, protože než se člověk prokliká všemi meníčky, uběhne pod ním hezký kus terénu. Světelné indikátory PAPI u dráhy ukazují, že jsme v ideální sestupové rovině.
Autor: Microsoft
Mezi další ručně modelovaná města a místa patří například Dubaj se svým nejvyšším mrakodrapem...
Autor: Microsoft
...australská hora Uluru...
Autor: Microsoft
...nebo třeba německý Neuschwanstein.
Autor: Microsoft
Oproti tomu Pražský hrad s dvourozměrnou katedrálou Sv. Víta nevypadá ani zdaleka tak úchvatně. I tak se však s přimhouřenýma očima dá poznat, na co se díváme. Toto pro mě bylo asi největší zklamání, protože ze zvěstí před vydáním jsem nabyl dojmu, že snad bude dokonce celý svět vymodelován podobně, jako je tomu u mnoha měst v 3D pohledu na Google mapách. To se bohužel nepotvrdilo, ale třeba snad nějací šikovní moddeři něco vymyslí.
Autor: Microsoft
To Strahov je díky své dvojrozměrnosti o něco fotogeničtější.
Autor: Microsoft
Místo odkud/kam poletíte si můžete snadno vybrat ze seznamu letišť, nebo prostě jen kliknutím na libovolné místo na povrchu planety. Když místo není letiště, začínáte s letadlem již ve vzduchu.
Autor: Microsoft
Na výběr má hráč poměrně širokou nabídku letadel, která bude dále rozšiřována o modely třetích stran (a jsem přesvědčen, že vzhledem ke kvalitám tohoto simulátoru jich bude opravdu hodně). Dopravní letadla jsou bohužel opět vždy jen v livreji výrobce a z těch velkých jsou to konkrétně Boeingy 747, 787 a Airbus A320 Neo.
Autor: Microsoft
Mě ale nejvíc baví létat s malou Cessnou 152, protože ji jednak důvěrně znám a protože je tak pomalá, že má člověk vždy dost času si všechno dobře prohlédnout.
Autor: Microsoft
A bez nejmenších potíží se s ní dá přistávat i na těch nejkratších z letišť.
Autor: Microsoft
Ovšem i pro hráče, kteří nikdy letadlo (ani virtuálně) nepilotovali, má hra co nabídnout. Obsahuje režim letecké školy, ve které vás právě na 152 vše krok po kroku naučí a zjistíte, že ovládání letadla ve skutečnosti není až tak složitým, jak se může na první pohled zdát.
Autor: Microsoft
Po tom, co projdete výcvikem, nebo pokud už zkušenosti máte, můžete se pustit do plnění mnoha zábavných výzev, které zahrnují přistání na těch nejnáročnějších letištích světa anebo v dramatických povětrnostních podmínkách.
Autor: Microsoft
Zde konkrétně indonéské letiště Bugalaga, které by snad necvičené oko ani jako letiště neidentifikovalo. Co víc, musíte na něm přistát v turbínové Cessně 208 a ještě s bočním větrem. Tohle už je pro otrlejší.
Autor: Microsoft
V této výzvě vás zase v Cessně 172 čeká přistání se silným bočním větrem, přičemž těsně před prahem dráhy je kopec a samotná dráha vypadá spíš jako rozoraná okreska. Abyste získali co nejvíce bodů, musíte se přitom trefit podvozkem ideálně do středu modrého čtverce cca 5 x 5 metrů a zastavit co nejdříve.
Autor: Microsoft
Věcí, které lze v tomto simulátoru dělat, je opravdu mnoho a za jeden den létání zdaleka nebylo možno prozkoumat všechno. Jako hra zabaví jistě na mnoho hodin, jako pomůcka pro piloty umožní srovnávací navigaci, nacvičovat postupy a seznámit se důvěrně s letišti, než se na ně člověk vypraví doopravdy. Všechno nasvědčuje tomu, že se s tímto výrobkem Microsoft překonal a pro jednou přináší něco, co je nesporně dobré. Na finální zhodnocení si ale počkejte na naši recenzi.
Autor: Microsoft