Neděle 28. listopadu 2021, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. listopadu 2021 René

Jak se lidé chovají při koupi na Steamu? O úspěchu hry rozhodují sekundy

Nezávislý vývojář zkoumal chování zákazníků Steamu a dospěl k zajímavým poznatkům. Pokud vývojáři zapomenou při prezentaci hry na některé zdánlivě nedůležité drobnosti, může jejich několikaletá práce snadno přijít vniveč.

Každoroční slevy na Steamu | foto: http://knowyourmeme.com

Množství her v digitálním obchodě Steam exponenciálně roste, každým dnem se objevují desítky nových kusů (viz náš starší článek). Prosadit se v takové konkurenci je pro malé vydavatele každým dnem těžší, a pokud nemají dostatek prostředků na propagaci, je možné, že jejich hra zapadne, byť by byla sebekvalitnější. 

Chris Zukowski

Chris Zukowski opustil práci, aby se mohl věnovat vývoji her na plný úvazek. Zatím se mu ale příliš nedaří.

Jak se tomuto nechtěnému scénáři vyhnout se pokusil zjistit nezávislý vývojář Chris Zukowski, jehož prvotina 1 Screen Platformer se neprodávala tak, jak si představoval. Namísto čtení stohů banálních marketingových příruček, podle kterých stejně postupují i všichni ostatní, se rozhodl, že se do výzkumu nákupního chování uživatelů Steamu pustí na vlastní pěst. 

Obrátil se na herní komunitu s nabídkou, že zaplatí 25 dolarů člověku, kterého bude moci sledovat a nahrávat během jeho rozhodovacího procesu při nakupování her. Jelikož je Chrisova tvorba velmi specifická, nehledal mezi mainstreamovými hráči, kteří si koupí pár AAA titulů ročně, ale jen mezi těmi, co rádi experimentují a nezávislou produkci sami vyhledávají. Těch je z celkového množství uživatelů Steamu jen zlomek. 

Nakonec se mu podařilo najít sedm navzájem velice odlišných subjektů. Ano, je to samozřejmě velice omezený vzorek a výsledky nelze považovat za směrodatné, přesto se z nich i tak dalo mnohé vyčíst. Chris s každým z nich totiž udělal krátké interview a poté přes sdílenou plochu sledoval jejich chování na Steamu (více o metodice výzkumu si můžete přečíst na jeho osobním blogu). 

Nákupy na Steamu

Doporučení na Steamu většinou nabízejí jen mainstreamovou produkci, o které už každý dávno ví.

První zjištění nikoho nepřekvapí, při hledání nových her lidé nejvíce používají funkci Discovery, kterou řídí velice složitý (nebo alespoň nikým nepochopený) algoritmus skrytý hluboko v útrobách Steamu. Teoreticky by měl vybírat doporučené tituly na základě dosavadního hráčova vkusu, ale v praxi to příliš nefunguje. Proto se lidé musí obracet i na alternativní výběry, jako jsou například aktuálně probíhající slevové akce nebo hry oblíbené mezi přáteli. 

Více než o přehledný katalog však jde v těchto případech jen o seznam titulů seřazených za sebou, kde člověk kromě názvu hry vidí jen cenu a malý promo obrázek. Tomu se ve steamové terminologii říká capsule a je daleko důležitější, než by člověk čekal. Je to právě capsule, která musí hráče na první pohled zaujmout, klidně i za cenu toho, že nebude mít nic společného s náplní hry. 

Podle Chrise by měla přitahovat kurzor jako magnet, protože aby se zobrazil náhled s bližšími podrobnostmi, musí na ni uživatel najet myší. Teprve v tomto okamžiku má potenciální kupující šanci zjistit, o čem že to hra vůbec je. Steam totiž ve vyskakovacím okně zobrazí čtyři rychle rotující obrázky, hodnocení od uživatelů a tři nejvíce používané tagy. 

A tady se láme chleba. Pokud hra nezaujme v těch několika málo sekundách, kdy se točí malé obrázky, je konec a pozornost nakupujícího se přesouvá jinam.

Nákupy na Steamu

Tzv. capsule a pop up okýnka hrají při vyhledávání nových her zásadní roli.

Správný výběr a řazení obrázků je proto klíčové a je nezbytné v nich ukázat jádro hratelnosti. V ideálním případě by na sebe měly navazovat a snažit se vyprávět „příběh“.

Pořadí screenshotů je zásadní i v momentě, kdy už si potenciální nakupující profil hry rozklikne. Steam v tu chvíli sice automaticky začne přehrávat videotrailer, všechny zkoumané subjekty ho však instinktivně přeskakovali. Většina trailerů totiž začíná blyštivými logy či atmosferickými záběry, které v momentě, kdy ještě nikdo neví, jak se hra bude vůbec hrát, nezajímají. 

Lidé touží hned vidět, jak bude vypadat to, co uvidí na své obrazovce po většinu času, ne omáčka okolo. Oproti původnímu předpokladu si tak Chris uvědomil, že nejde jen vybrat ty nejlépe vypadající screenshoty, ale spíše ukázat uživatelský interface i to, jak vypadají v praxi klíčové mechaniky. I když to v praxi znamená, že jim ukážete třeba jen nudnou tabulku inventáře. 

Důležité je především nevzbudit v nakupujícím zmatek. Ideální je, když mu hra připomene nějakou jinou, kterou zná z minulosti. To samozřejmě neznamená, že by se při tvorbě her mělo jen slepě kopírovat, je však nutné jasně prezentovat, o jaký žánr jde. Pokud zákazník nemá ani tušení, co ho zhruba může čekat, raději nebude riskovat.

Další užitečnou součástí propagace jsou tzv. tagy, tedy krátká hesla, která pomáhají při filtrování seznamů. Zde by se podle Chrise měli vývojáři vyhnout zbytečným popisům, které lze snadno poznat z obrázků. Jako příklad uvádí třeba „female protagonist“ nebo „indie“.  Když už, tak je dobré je řadit až na samotný konec.

To krátké slovní popisy vpravo od obrázků jsou většinou k ničemu, a tak už se je všechny subjekty naučily ignorovat. Jen málokdy se z nich dá něco konkrétního zjistit. Jako špatný příklad uvádí například hru Phantom Doctrine, kde je sice popis atmosférický, ale uživatel z něj nepozná, zda-li jde o stealth akci, RTS nebo tahovou strategii.

Nákupy na Steamu

Takto stručně by měl vypadat ideální popis hry na Steamu.

Příliš pozornosti není třeba věnovat ani dlouhému popisku pod obrázky, protože jej lidé většinou jen proletí očima, když scrollují k uživatelským recenzím. 

Z těch je zajímají především ty negativní. Naštěstí pro vývojáře jednoslovné či vyloženě urážlivé komentáře lidé ignorují, naopak největší hodnotu mají ty popisné a jasně strukturované.

Celý experiment tak přinesl především jedno zajímavé zjištění: originalita se přeceňuje. Nikdo ze zkoumaných se neptal, čím je jeho vybraná hra jiná oproti ostatním, či jaké má jinde neviděné mechaniky. Naopak, největší úspěch měly hry, které připomínaly něco, co daný uživatel měl rád v minulosti. Typická věta respondentů zněla: Toto mi připomíná hru XYZ, ve které jsem strávil spoustu času, to by se mi mohlo také líbit.

Autor:
Témata: Steam, Discord, Indie
  • Nejčtenější

Henry Cavill je král nerdů. Barví figurky, staví počítače a hraje na hard

Oblíbený britský herec Henry Cavill, který už ve svých filmových rolích ztvárnil třeba Supermana nebo zaklínače...

První mise v Mafii 2 měla být ohromná. A pak to tam nebylo, říká Dan Vávra

Úvodní mise ve hře Mafia 2, která se odehrává na Sicílii, byla mnohem velkolepější, než fragment, který se nakonec...

Fallout 3 vstává z mrtvých. Ten původní, zrušený

Fandové se snaží vzkřísit zrušený Fallout 3 z roku 2003, který vznikal pod kódovým označením Van Buren. Mát být...

Smažte moji hudbu, prosí skladatel soundtracku k Destiny

Bývalý zaměstnanec studia Bungie Martin O’Donnell nasdílel na internet podklady ke svému oceňovanému soundtracku k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rockstar se omlouvá za zpackané Grand Theft Auto a slibuje nápravu

Studio Rockstar se omluvilo za stav, v jakém vyšla kolekce Grand Theft Auto: The Trilogy. Na PC budou opět k dispozici...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Nejlepší herní zážitek všech dob je Dark Souls na PC, myslí si hráči

Prestižní divácká anketa Golden Joystick letos nehledala jen nejlepší hry uplynulého roku, ale také tu vůbec nejlepší...

Smažte moji hudbu, prosí skladatel soundtracku k Destiny

Bývalý zaměstnanec studia Bungie Martin O’Donnell nasdílel na internet podklady ke svému oceňovanému soundtracku k...

Rockstar se omlouvá za zpackané Grand Theft Auto a slibuje nápravu

Studio Rockstar se omluvilo za stav, v jakém vyšla kolekce Grand Theft Auto: The Trilogy. Na PC budou opět k dispozici...

OBRAZEM: Tipy pro bohaté hráče: Xbox od Gucciho nebo Pikaču z křišťálu

Pokud nemusíte hrát nejnovější hity na plné detaily, není hraní videoher až tak drahý koníček. Na druhou stranu, pokud...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Často lidi vykolejíme, přiznávají manželé Černí. Oba nosí dámskou módu

Michaela a Vlastimil Černí se rádi oblékají podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželé...

Jakub Vágner se oženil. S rybářkou Claudií si řekli ano na lodi

Populární rybář Jakub Vágner (39) se oženil. V sobotu po poledni si vzal svou německou přítelkyni Claudii, se kterou...