Lidé vzpomínají na obaly od 3D karet minulé dekády. Jsou k smíchu i pláči

aktualizováno 
Estetika nikdy nebyla silnou stránkou videoherní kultury, své pomyslné dno však už má snad naštěstí za sebou. Nic horšího než obaly od grafických karet první dekády tohoto tisíciletí už doufejme nikdy nikdo nevymyslí.

Retro obal od 3D grafického akcelerátoru | foto: ATI

Nostalgie je zrádná věc, která člověku brání vidět věci takové, jaké byly. V překvapivě silné míře se to týká i tak dynamického oboru, jakým jsou videohry. Lidem se dnes stýská i po takových věcech, jako jsou zákysy, pixelovatá grafika, strkání disket do počítače nebo zvuk vytáčení 56kbps modemu. Ještě nikdy jsme však nikoho neslyšeli říct, že by mu dnes chyběly vizuální motivy z krabic od grafických akcelerátorů.

Retro obal od grafického 3D akcelerátoru

Člověka napadá, jestli autoři obalů někdy nějakou počítačovou hru vůbec viděli.

Když firma 3DFX v roce 1996 uvedla na trh první „3D kartu“ Voodoo, změnila tím herní svět jako málokdo předtím. Nástup hardwarové akcelerace trojrozměrné grafiky byl rychlý a na trhu se brzy objevily první hry, které 3D GPU nejen podporovaly, ale dokonce vyžadovaly. Dnes jsou již specializované grafické karty nedílnou součástí herních PC.

Od samotného počátku přitom nešlo o nijak levnou záležitost a nákup pořádné grafiky se notně prodraží. Často to bývá finančně nejnáročnější součást nákupu nového počítače. 

Retro obal od grafického 3D akcelerátoru

Tato ženština na obalech firmy Sapphire byla používána dost často. Nevíme proč.

O lukrativní trh se dlouhodobě perou společnost nVidia a ATI, jejichž specializované grafické čipy využívá nekonečná řada drobnějších firem pro vývoj vlastních odnoží grafických karet. Pro hráče jsou zásadním hlediskem výběru grafiky přesné hardwarové specifikace, ostatně porovnáváním grafů výkonů jsou někteří lidé schopni strávit více času než samotným hraním. Nejde tedy o klasické zboží, které by zákazník kupoval impulzivně a v obchodu se rozhodoval podle obalu.

A možná právě proto dostali designéři krabic od grafických karet volnou ruku, kvůli čemuž jsme v první dekádě nového tisíciletí mohli spatřit vskutku šílené kreace. Magazín The Verge před pár lety zmapoval ty nejbizarnější z nich, tématu se věnoval na svém twitterovém profilu i sever GOG, stále jde však jen o špičku ledovce, podobných výtvorů totiž vznikly stovky.

Při prolézání internetových archivů jsem si všiml mnoha společných znaků, kterými se krabice pyšnily napříč různými výrobci.

Tak například u většiny z nich nemají zobrazené postavy zpravidla nic společného s nějakou konkrétní hrou, byť byla třeba ke grafické kartě přikládána zdarma. Co hůř, většina her tehdy měla lepší grafiku, než jakou ukazují tyto rádoby reklamní obrázky. 

Fotogalerie

Ruku v ruce s technickými (ne)kvalitami pak jde fakt, že samotný výběr motivů byl často vyloženě bizarní. Ano, spoře oděnou krásku firmy ATI bychom asi od herního hardwaru ještě čekali (byť by tedy mohla vypadat mnohem lépe), ale žábu v brnění, dítě zasažené elektrickým proudem nebo kouzelníka s nepřítomným výrazem v obličeji už ne.

Výsledek je o to vtipnější, že většina tehdejších počítačů byly jen obrovské šedé krabice zastrčené v rozích místností, což s přeplácanými barevnými obaly krutě kontrastovalo. Možná i proto drtivá většina těchto „skvostů“ skončila v popelnicích, a tak na ně lze dnes narazit jen při pozorném brouzdání na eBayi. 

Těžko říct, kdy přesně tato móda skončila, dnes už jsou všechny krabice prakticky bez výjimky jen sterilně nudné a veškerá představivost designérů se ventiluje při vymýšlení čím dál tím divočejších metod LED osvětlení.

Autor:

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Nejčtenější

Pět filmů podle her, které kritika rozdrtila, ale nám se líbí

DOA: Na život a na smrt (2006)

Videoherní adaptace patří ve filmové branži mezi „otloukánky“. A přiznejme si to, většinou zaslouženě. Existují ovšem...

EA mají zápis v Guinnessově knize rekordů, za rámeček si ho nedají

Star Wars: Battlefront II

Obhajoba lootboxů ve hře Star Wars: Battlefront 2 se může nově pyšnit světovým rekordem za nejméně oblíbený diskusní...

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

RECENZE: V hororu Man of Medan zjišťujete, co zabilo posádku ztracené lodi

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan

Více než hra je Man of Medan interaktivní film. Ale skvělý, navíc si ho díky originálně zpracovanému multiplayeru...

VIDEO: Jak by vypadal nový Doom, kdyby vyšel na MS-DOS v roce 1994

DOOM 4 VANILLA

Že se nadšení fanoušci snaží udržet své oblíbené hry při životě a neustále je vylepšují, aby na moderních počítačích...

Další z rubriky

Apple ukázal některé ze stovky her v Apple Arcade za 139 korun měsíčně

Apple Arcade

Služba Apple Arcade, která v rámci předplatného zpřístupní více než stovku her, je za rohem. Apple proto trochu blíže...

Stahujte zdarma hororové dobrodružství Conarium inspirované Lovecraftem

Conarium

Na Epic Store je až do čtvrtka 19. září zdarma ke stažení hororové dobrodružství Conarium inspirované dílem V horách...

Podívejte se, jak vypadá stovka nejlepších fotbalistů světa podle EA

FIFA 20

Letošní ročník fotbalové hry FIFA už je za rohem, a tak je ten správný čas pohádat se o statistikách jednotlivých...

Najdete na iDNES.cz