Lidé vzpomínají na obaly od 3D karet minulé dekády. Jsou k smíchu i pláči

aktualizováno 
Estetika nikdy nebyla silnou stránkou videoherní kultury, své pomyslné dno však už má snad naštěstí za sebou. Nic horšího než obaly od grafických karet první dekády tohoto tisíciletí už doufejme nikdy nikdo nevymyslí.

Retro obal od 3D grafického akcelerátoru | foto: ATI

Nostalgie je zrádná věc, která člověku brání vidět věci takové, jaké byly. V překvapivě silné míře se to týká i tak dynamického oboru, jakým jsou videohry. Lidem se dnes stýská i po takových věcech, jako jsou zákysy, pixelovatá grafika, strkání disket do počítače nebo zvuk vytáčení 56kbps modemu. Ještě nikdy jsme však nikoho neslyšeli říct, že by mu dnes chyběly vizuální motivy z krabic od grafických akcelerátorů.

Retro obal od grafického 3D akcelerátoru

Člověka napadá, jestli autoři obalů někdy nějakou počítačovou hru vůbec viděli.

Když firma 3DFX v roce 1996 uvedla na trh první „3D kartu“ Voodoo, změnila tím herní svět jako málokdo předtím. Nástup hardwarové akcelerace trojrozměrné grafiky byl rychlý a na trhu se brzy objevily první hry, které 3D GPU nejen podporovaly, ale dokonce vyžadovaly. Dnes jsou již specializované grafické karty nedílnou součástí herních PC.

Od samotného počátku přitom nešlo o nijak levnou záležitost a nákup pořádné grafiky se notně prodraží. Často to bývá finančně nejnáročnější součást nákupu nového počítače. 

Retro obal od grafického 3D akcelerátoru

Tato ženština na obalech firmy Sapphire byla používána dost často. Nevíme proč.

O lukrativní trh se dlouhodobě perou společnost nVidia a ATI, jejichž specializované grafické čipy využívá nekonečná řada drobnějších firem pro vývoj vlastních odnoží grafických karet. Pro hráče jsou zásadním hlediskem výběru grafiky přesné hardwarové specifikace, ostatně porovnáváním grafů výkonů jsou někteří lidé schopni strávit více času než samotným hraním. Nejde tedy o klasické zboží, které by zákazník kupoval impulzivně a v obchodu se rozhodoval podle obalu.

A možná právě proto dostali designéři krabic od grafických karet volnou ruku, kvůli čemuž jsme v první dekádě nového tisíciletí mohli spatřit vskutku šílené kreace. Magazín The Verge před pár lety zmapoval ty nejbizarnější z nich, tématu se věnoval na svém twitterovém profilu i sever GOG, stále jde však jen o špičku ledovce, podobných výtvorů totiž vznikly stovky.

Při prolézání internetových archivů jsem si všiml mnoha společných znaků, kterými se krabice pyšnily napříč různými výrobci.

Tak například u většiny z nich nemají zobrazené postavy zpravidla nic společného s nějakou konkrétní hrou, byť byla třeba ke grafické kartě přikládána zdarma. Co hůř, většina her tehdy měla lepší grafiku, než jakou ukazují tyto rádoby reklamní obrázky. 

Fotogalerie

Ruku v ruce s technickými (ne)kvalitami pak jde fakt, že samotný výběr motivů byl často vyloženě bizarní. Ano, spoře oděnou krásku firmy ATI bychom asi od herního hardwaru ještě čekali (byť by tedy mohla vypadat mnohem lépe), ale žábu v brnění, dítě zasažené elektrickým proudem nebo kouzelníka s nepřítomným výrazem v obličeji už ne.

Výsledek je o to vtipnější, že většina tehdejších počítačů byly jen obrovské šedé krabice zastrčené v rozích místností, což s přeplácanými barevnými obaly krutě kontrastovalo. Možná i proto drtivá většina těchto „skvostů“ skončila v popelnicích, a tak na ně lze dnes narazit jen při pozorném brouzdání na eBayi. 

Těžko říct, kdy přesně tato móda skončila, dnes už jsou všechny krabice prakticky bez výjimky jen sterilně nudné a veškerá představivost designérů se ventiluje při vymýšlení čím dál tím divočejších metod LED osvětlení.

Autor:

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 se koná od 20. do 24. srpna v Kolíně nad Rýnem. Čeká nás opět řada nových oznámení a ukázek z nadcházejících titulů jako jsou Gears 5, Minecraft Dungeons a Zaklínač.

Nejčtenější

Lidé vzpomínají na obaly od 3D karet minulé dekády. Jsou k smíchu i pláči

Retro obal od 3D grafického akcelerátoru

Estetika nikdy nebyla silnou stránkou videoherní kultury, své pomyslné dno však už má snad naštěstí za sebou. Nic...

Nepropásněte hru zdarma. Skvělý Mutant Year Zero není ani rok starý

Mutant Year Zero: Road to Eden

Obchod Epic Store rozdává tento týden opět parádní kousky. Kromě povedené tahové strategie Mutant Year Zero je to i...

KVÍZ: Legendární studia, která už neexistují. Poznáte je?

Lands of Lore

V dnešním kvízu se podíváme hluboko do herní minulosti. A nejspíše se budete divit, kolik skvělých studií, které v 90....

Chernobylite se chce svézt na popularitě seriálu. A asi mu to vyjde

Chernobylite

Havárie v Černobylu skrývala mnohem vážnější tajemství, než je známo. Tedy alespoň v podání připravované hry...

Pět scén z her, které narazily na australskou cenzuru

South Park: Stick of Truth

O cenzurování videoher v Austrálii toho bylo napsáno již mnohé, málo se už však ví, že se v posledních letech situace...

Další z rubriky

Civilizace má konkurenci. Chystá se budovatelská strategie Humankind

Humankind

Sega před začátkem herního svátku GamesCom slibovala odhalení nové AAA hry. Řada hráčů tipovala nového Sonica, ale samá...

Fanoušci upravili vzhled zaklínače, aby se podobal seriálové adaptaci

Zaklínač 3 – Geralt jako Henry Cavill

Tvůrci chystaného seriálu Zaklínač vycházejí z původních knih Andrzeje Sapkowského, nikoli jeho oblíbené videoherní...

Vyzkoušeli jsme si Call of Duty a už se nemůžeme dočkat plné verze

Call of Duty: Modern Warfare (2019)

Nový mód 2 na 2 v novém Call of Duty je nesmírně rychlá a dynamická zábava, kde není příliš prostoru pro hluboké...

OVĚŘENO: Mozek miminka ovlivní těhotenství a první hodina po porodu
OVĚŘENO: Mozek miminka ovlivní těhotenství a první hodina po porodu

Podle lékařky Markéty Kellner, která zkoumá lidský mozek, jsou těhotenství a první okamžiky po porodu zásadními v jeho fungování do budoucna. Co ovlivňují a jak?

Najdete na iDNES.cz